Visa fullständig version : Invigningen i Peking
Little John
2008-08-09, 15:52
Det var ju verkligen enastående, som väntat.
Där krävdes säkert flera års förberedelser.
Är det nu propaganda eller glädje eller både och?
Vad tycks?
LJ
Del_kattsk
2008-08-09, 16:45
Jag har inte tittat en sekund på invigningen, och kommer nog inte titta speciellt mycket på OS i övrigt.
Tycker det är bedrövligt att en sådan förtryckar stat som Kina överhuvudtaget får hålla ett OS.
Men Kina har väl mutat rätt personer kan man förmoda.
Hur som helst så drar det här mycket mörka skuggor över IOK och OS.
sebastean
2008-08-09, 17:06
Jag letar fortfarande filmklipp från invigningen. Svt har strypt tillgången till utlandet och youtube har plockat bort det mesta. Men av det lilla jag sett så tyckte jag det var rätt mäktigt.
Det var ju en ganska mäktig invigning. Sedan lär väl allt krutet byggt på föroreningarna ännu mera. :mad: Om det var bra eller dåligt att kina fick hålla OS....... Tja.. Dels kan man tycka att Kina kränker de mänskliga rättigheterna ganska ofta. Tibet, oliktänkande, alla avrättningar, Qi gong (Tji-gong) m.m. Å andra sidan kanske all uppmärksamhet från väst sätter lite press på regimen. Ex.v. att inte journalister först fick tillgång till hela internet. Sedan skulle de kanske få det.. utom.... så löste journalisterna visst det hela genom att köra TOR (krypterat).
Kina är ett stort land, (liksom sovjet var) och skulle regimen och dess politik genast försvinna så bleve nog lidandet först större än det är nu. Så många människor skulle plötsligt själv få bestämma över sin vardag.Min tjej som är från Armenien, som förut sorterade under Sovjet, säger att allt blev sämre efter Sovjets fall. Kriminaliteten ökade dramatiskt och tog mafia-liknande dimensioner. Några roffade åt sig medan andra började svälta...Bankerna gjorde konkurs och alla besparingar försvann m.m... liknade anarki ett tag enligt henne. Att kina skulle vridas till att likna sverige, vad gäller demokrati, humanism, rättigheter m.m., måste då bli en långsam process, enligt min ringa mening.
Jag tittar på OS från Kina för jag gillar idrott, men... jag tänker samtidigt på ett förtyckt folk, reagerar på det militärliknande uppträdandet. Jag tänker på gästarbetarna som kastades ut från Peking under OS. Jag tänker på alla dem som har förpassats till fängelse under OS:et, för att de inte ska störa den fina ordningen.
Kina vill ju visa upp en trevlig fasad. Undra om de tror att vi tror på detta? :)