handdator

Visa fullständig version : Drivrutiner för grafikkort

Stålle
2008-08-27, 12:29
Hej. Jag installerade nyligen Ubuntu på min laptop för att jag ville prova på och lära mig mer. jag har dessvärre problem med att installera drivrutiner för bland annat grafikkortet, så jag ber er lite mer insatta om hjälp! Jag är tacksam för hjälp!

Little John
2008-08-27, 12:33
Hej och välkommen hos oss!

kan du posta typbeteckningen av grafikkortet här ?

Hälsningar

LJ

Trajkovic
2008-08-27, 14:11
Tjenare!

Har du prövat att gå in i "System -> Administration -> Hanterare för proprietära drivrutiner"

Sen kan du aktivera drivaren där eller något!

Jag är inte världen bästa men det jag skrev ovanför kanske kan vara till hjälp!

MockY
2008-08-28, 02:43
Om du inte kan av någon anledning aktivera drivrutinerna i Gnome så kan du ladda hem och installera Envy. Envy installerar grafikkortet automatiskt åt dig och använder alltid de senaste drivrutirnerna tillgängliga. Funkar till både ATi och Nvidia.

För Hardy Heron 8.04, följ följande guide för att installera Envy
http://albertomilone.com/envyngfaq.html#A

För alla andra versioner av Ubuntu samt Mint, ladda hem och installera förljade fil
http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/scripts/legacy/envy_0.9.10-0ubuntu10_all.deb

mr_majzoo
2008-09-01, 06:25
Hejsan!
Lånar tråden lite.
Har oxå precis kört in Hardy Heron 8.04.
Min upplösning är för nuvarande 1280x768. Jag har en Samsung LCD tv som är lite petig med upplösningen, den vill helst ha 1360x768 för att det skall bli bra bild.
Jag har ett Ati radeon x1600 kort i burken och såg att man kunde aktivera det i proprietära drivrutiner, när jag gjort detta så fick jag upp att systemet skulle startas om. Jag gör detta och får upp att min skärm ej kan visa bilden. Detta brukar inträffa när man ställt in en av de många upplösningarna som min "TV" inte klarar. Frågan är ju hur man kringår detta på lämpligt sätt, hur kan man ta reda på vilken upplösning som aktiveringen sätter? Och vart kan man ändra det?
Glömde ju säga att det blev samma sak när jag körde via Envy.

mvh: Ubuntu rookie micke

mr_majzoo
2008-09-05, 06:29
Då har jag fått igång kortet, men när jag kör 1360x768 så blir bilden för bred för min skärm, man får panorera i sidled. I höjd är det bra dock. Vad kan det vara nu som måste ändras tro. Är det något med grafik drivisen som inte blir rätt?

Tompalaz
2008-09-06, 14:54
Jag har lite problem med min tv också. Jag sätter upplösningen som är närmast "rätt" och får sen positionera bilden alternativt köra "auto fit"

sebastean
2008-09-09, 19:59
Då har jag fått igång kortet, men när jag kör 1360x768 så blir bilden för bred för min skärm, man får panorera i sidled. I höjd är det bra dock. Vad kan det vara nu som måste ändras tro. Är det något med grafik drivisen som inte blir rätt?
Får du skarp bild med rätt proportitioner på objekt så gissar jag att du har en upplösning inställd för skrivbordet och en annan för skärmen. Kör du genom tv-utgången? Har du också en bildskärm inkopplad? Vilken upplösning är i sådana fall inställd på den?