handdator

Visa fullständig version : Ordbehandlaren och docx

No1Viking
2010-08-26, 07:40
Hej

När jag öppnar en fil i formatet docx, som innehåller bilder och liknande, ser det inte alls ut som orginalet. Hur kan jag justera detta?

Micke

Pavel
2010-08-26, 18:00
Det blir ofta problem med avancerade .docx filer i OOo. Filtren är och kommer aldrig att kunna bli perfekta. Av vad du skriver finns det både bilder och litet mer avancerad layout i filen. Detta leder ofta till problem.

Här är några råd:
Om den som skickade filen kan spara om det och skicka det som .doc brukar OOo hantera det formatet bättre. Ett annat alternativ är pdf, men då kan inte du redigera dokumentet.
Du kan testa att öppna filen i AbiWord eller möjligen KWord. De lyckas ibland bättre än OOo. Därifrån kan du spara det i något annat format som passar OOo bättre (.odt eller .doc).
Du kan använda konverteringstjänster på Nätet. Jag brukar använda Zamzar: Zamzar - Free online file conversion (http://www.zamzar.com/). Där kan du konvertera .docx till .doc eller .odt, experimentera och se om något format fungerar bättre.

Tänk på att layout och därmed placering av bilder i högsta grad påverkas av typsnitt. Om dokumentet har typsnitt du inte har installerade på din dator gissar OOo på andra typsnitt. Det leder ofta till layoutproblem.

Allt sammantaget är det är ofta väldigt svårt att bevara layout perfekt mellan MS Office och OOo.

No1Viking
2010-08-26, 18:09
Tack!

Micke