Visa fullständig version : Syn på FOSS kontra proprietärt?
Farmfield
2008-04-20, 12:25
Hur ser denna forumledningen på proprietär mjukvara som Flash, Nvidia 's drivrutiner o.s.v..? Anses det ok eller är kommer det bli lika mycket linux-hardliners-tjafs här som på "det andra forumet"?
No1Viking
2008-04-20, 12:34
Hur ser denna forumledningen på proprietär mjukvara som Flash, Nvidia 's drivrutiner o.s.v..? Anses det ok eller är kommer det bli lika mycket linux-hardliners-tjafs här som på "det andra forumet"?
Vi har sagt att det får finnas utrymme för bägge delar, fria som proprietära program. De proprietära programmen fyller sitt syfte när de fria inte klarar uppgiften och vice versa.
Sist, men absolut inte minst, är det allra mest styrt av våra medlemmar och att lagar följs.
Micke
sebastean
2008-04-20, 13:41
Alltså, ubuntu.se:s inställning är att låta det vara upp till den enskilda användaren/besökaren/medlemmen att ta ställning i frågan om propertiär programvara (eller att välja att inte ta ställning) och att alla ställningstaganden ska respekteras och att inget ställningstagande vare sig åt det ena eller andra hållet ska vara ett hinder eller kännas som ett hinder för de som vill engagera sig för Ubuntu, som är fri mjukvara.
Egentligen handlar det väl om huruvida man prioriterar funktionalitet eller ideologi. För mig är det alltid funktion först, jag är inte ute efter att frälsa världen genom fri mjukvara, jag skänker hellre pengar till Darfur.
Jag väljer dock alltid att utvärdera öppna varianter först, främst för att jag tror det är en överlägsen utvecklingsmodell och det sätt som de flesta IT företag kommer att göra affärer på om 10 år.
Så jepp, fria licenser främst, men finns det inget som fungerar lika bra som stängda varianter så får man bita i det och köra dem tills det finns likvärdiga alternativ.
Farmfield
2008-04-20, 15:44
Egentligen handlar det väl om huruvida man prioriterar funktionalitet eller ideologi. För mig är det alltid funktion först, jag är inte ute efter att frälsa världen genom fri mjukvara, jag skänker hellre pengar till Darfur.
Underbar inställning. Hoppas ni slipper hardcore-tjafset här för det har varit en del sånt på "det andra forumet" den sista tiden - och jag personligen älskar Ubuntu och idén med FOSS men samtidigt så finns det en verklighet som till stor del är proprietär och jag kan inte bojkotta t.ex. YouTube eller Aftonbladet TV för att jag vill använda Ubuntu eller annat "fritt" OS.:D