Visa fullständig version : Förslag: Terminal skola
Lille Skutt
2008-09-14, 16:15
Jag har ett förslag. Skulle vilja se en terminal skola. Jag vet att det finns en del på nätet som tar upp navigering osv. Det jag menar att jag vill ha är en lärorik övnings bok. Till exempel att man får göra olika övningar så som att redigera olika filer. Använda olika textbaserade program som t.ex. cal med diverse olika växlar. dd kommandot med sin speciella syntax osv. Det finns ju en massa textbaserat som jag skulle vilja lära mig att använda. Jag har använt ubuntu ca 5 månader och har fortfarande inte redigerat någon text fil. Vet inte riktigt vilka filer man kan redigera. Hoppas att någon förstår vad jag menar med detta förslag. Vad tycker andra, vore en övnings bok/ terminal skola något att ha här?
Del_kattsk
2008-09-14, 16:42
Tycker jag låter som en utmärkt ide, jag skulle oxå uppskatta nåt dylikt för att lära sig utnyttja terminalen.
leifsvensson
2008-09-14, 17:25
Ja det skulle bli jätte bra :star:
sebastean
2008-09-14, 19:36
Bra förslag!
Någon som är intresserad av att jobba med att skapa detta?
No1Viking
2008-09-14, 20:04
Kul att se intresset kring terminalen!
Vi kommer att snarast sätta ihop en sådan skola. Hur det kommer att se ut och på vilket sätt vi fixar till det återkommer vi med så snart det finns något att visa. Vi räknar med att påbörja arbetet med detta inom 2 veckor from i dag.
Vi har i dag ingen information om när vi kan vara klara med den.
Micke
Little John
2008-09-15, 09:25
Och vi ser gärna förslag angående hur en sådant skola ska vara uppbyggd.
Så skriv gärna alla ideer i den här tråden.
LJ
Lille Skutt
2008-09-15, 12:11
Till en början känns det naturligt att börja med lite navigering, kopiering och flyttande av filer. Om man just har installerat Ubuntu så finns det inte några filer att öva på. Dessa så kallade övningsfiler kanske man kan ladda ned direkt från övningsboken. Det finns kanske några filer som är bra att säkerhetskopiera. Kanske en övning där man navigerar till de filerna och gör en säkerhets kopia. Gärna med förklaringar på varför dessa ska säkerhets kopieras. Sen tänkte jag mig lite typ av övningsuppgifter. T.ex Övning 1: Du undrar vilket datum vi har i dag. Öppna då din terminal och använd cal eller ncal eller varför inte date. Studerar sedan manualen för de olika kommandona t.ex man ncal. Om du då undrar vilken vecka vi har använder du växeln -w. Det ser då ut på detta vis ncal -w. Du kanske vill se förra månaden, denna månad och nästa månad, då använder du växeln -3. ncal -3. ls kommandot är ett viktigt kommando. Med det kommandot kan man göra många övningar. Lista filer i mappar. Lista usb enheter, pci enheter eller varför inte lista datorns hårdvara med lshw. Vid mer anvancerade övningar kanske man kan lista datorns hårdvara och skicka utdatat till en fil som man sedan kan skicka med e-post. En typ av övningar som jag speciellt skulle uppskatta är redigering av filer. Navigera till någon plats och öppna en fil där jag kan byta färg på mitt skrivbord genom att ange någon färgkod. Ändra skärmupplösning. Redigera sourse listan via terminalen, lägga till nya förråd.
No1Viking
2008-09-15, 14:04
Till en början känns det naturligt att börja med lite navigering, kopiering och flyttande av filer. Om man just har installerat Ubuntu så finns det inte några filer att öva på. Dessa så kallade övningsfiler kanske man kan ladda ned direkt från övningsboken. Det finns kanske några filer som är bra att säkerhetskopiera. Kanske en övning där man navigerar till de filerna och gör en säkerhets kopia. Gärna med förklaringar på varför dessa ska säkerhets kopieras. Sen tänkte jag mig lite typ av övningsuppgifter. T.ex Övning 1: Du undrar vilket datum vi har i dag. Öppna då din terminal och använd cal eller ncal eller varför inte date. Studerar sedan manualen för de olika kommandona t.ex man ncal. Om du då undrar vilken vecka vi har använder du växeln -w. Det ser då ut på detta vis ncal -w. Du kanske vill se förra månaden, denna månad och nästa månad, då använder du växeln -3. ncal -3. ls kommandot är ett viktigt kommando. Med det kommandot kan man göra många övningar. Lista filer i mappar. Lista usb enheter, pci enheter eller varför inte lista datorns hårdvara med lshw. Vid mer anvancerade övningar kanske man kan lista datorns hårdvara och skicka utdatat till en fil som man sedan kan skicka med e-post. En typ av övningar som jag speciellt skulle uppskatta är redigering av filer. Navigera till någon plats och öppna en fil där jag kan byta färg på mitt skrivbord genom att ange någon färgkod. Ändra skärmupplösning. Redigera sourse listan via terminalen, lägga till nya förråd.
Stort tack! :star:
Vi tar dina synpunkter till oss och ser vad vi kan åstadkomma beroende på omständigheterna.
Återigen tack.
Micke
Little John
2008-10-03, 10:09
Angående terminalskolan:
Jag kommer att starta projektet i wikin snart och hoppas att några av er, som är intresserade, hjälper mig att sätta upp den. Om det är problem med wikihantering, hör av er. Då lotsar jag in er där.
No1Viking och jag är med från början.
Vem av er vill vara med att bygga den?
Skicka PM till mig eller svara här i tråden och vi starta en projektgrupp.
LJ
Tompalaz
2008-10-10, 23:16
Tja, även om jag inte är någon terminal-knäckar-kung skulle jag i den mån jag kan gärna ställa upp :)