handdator

Visa fullständig version : inget ljud i Nexuiz, Quake III Arena och et "enemy territory"

vaxxipooh
2010-11-15, 04:29
Hejsan

Jag har inget ljud, varken i Quake III eller ET "Enemy Territory" när jag startar spelen från "Program/Spel" menyn - men ljudet fungerar när jag startar dom i terminalen !? Vad kan man göra för att åtgärda det? Jag vill ju ha dom så att jag kan starta dom från menyn ?

Jag har lagt till detta i "/etc/rc.local"
echo "et.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss
echo "quake3.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss

-- Nexuiz --

I Nexuiz fungerar bara ljudet om jag kör Nexuiz i SDL inte i GLX varianten .. har provat med padsp men till ingen nytta ...

Jag har Linux Mint 9 (ubuntu 10.04)

Vad ska man göra åt det här? Skulla vara glad om någon kunde klura ut det ..

Ha de bra

vaxxipooh
2010-11-15, 17:48
Hejsan

Jag har inget ljud, varken i Quake III eller ET "Enemy Territory" när jag startar spelen från "Program/Spel" menyn - men ljudet fungerar när jag startar dom i terminalen !? Vad kan man göra för att åtgärda det? Jag vill ju ha dom så att jag kan starta dom från menyn ?

Jag har lagt till detta i "/etc/rc.local"
echo "et.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss
echo "quake3.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss

-- Nexuiz --

I Nexuiz fungerar bara ljudet om jag kör Nexuiz i SDL inte i GLX varianten .. har provat med padsp men till ingen nytta ...

Jag har Linux Mint 9 (ubuntu 10.04)

Vad ska man göra åt det här? Skulla vara glad om någon kunde klura ut det ..

Ha de bra

Detta är DELViS LöST ;-)

Jag kom på att om man stänger av "Aktivera ljud för fönster och knappar" så funkar Quake III och ET "Enemy Territory" ... Det verkar som ljudservern "PulseAudio" tar över när man har skrivbords ljud på. vad gäller Nexuiz så är det ingen förändring .. alltså bara ljud när man kör nexuiz i SDL, inget ljud i GLX mode ... Hmm rättelse: ljudet fungerar vid inloggnings skärmen till Nexuiz, alltså man hör musiken men när man börjar spela blir det alldeles tyst

Jag återkommer om jag får till det ..