Visa fullständig version : Linux är inget alternativ
Little John
2010-12-06, 14:11
Japp, så är det bara. Läs och fundera:
http://www.idg.se/2.1014/1.356981/linux-ar-inget-alternativ
Mycket måste förändras. På alla fronter....
LJ :santaclaus:
Jag kör 3-5 system sidolönande och tycker Ubuntu är Coolt
när slutar vi jämföra affärsidéer som Mac och Windows med Ubuntus livsstil ?
Det var i det stora hela inga direkt hållbara argument mot Linux, så problemet handlar i första hand om brister i marknadsföring och information... :)
Men jag tror det är ett alternativ, jag tror också även om jag tycker annolunda så tror jag att Linux får fler nya anhängare med det förändrade skrivborde som kommer till Ubunru... Det jag menar är att jag tror det finns en plan redan för att få över folk, både GNOME eller KDE har inte visat sig för den breda allmänheten! Det står still!! Själv föredrar jag Gnome men jag kan lägga det åt sidan för att sprida det possitiva med hela rörelsen... Jag tror Unity kan verkligen hjälpa Linux till en stjuts frammåt för nya användare!!
"Nästa år" ska du se, då lossnar det för Linux! ;)
Men varför måste Linux växa på desktopmarknaden egentligen?
Själv kör jag multiboot med WinXP och några Linuxdistar.
Räcker det inte att Linux har cirka halva servermarknaden(lite osäker på de exakta siffrorna).
Och Linux används ju på världens snabbaste superdator.
OpenSource-programmen växer iallafall, många används i Windows och det är väl bra.
@LJ
Du får inte bli en bugg#1-stolle som tror att Ubuntu ska kunna ta över Windows marknadsandel.
Little John
2010-12-06, 15:04
Linux och särskild Ubuntu är ett alternativ, Bara att testa. Och därmed basta ! :D:D:D
"Nästa år" ska du se, då lossnar det för Linux! ;)
Men varför måste Linux växa på desktopmarknaden egentligen?
Själv kör jag multiboot med WinXP och några Linuxdistar.
Räcker det inte att Linux har cirka halva servermarknaden(lite osäker på de exakta siffrorna).
Och Linux används ju på världens snabbaste superdator.
OpenSource-programmen växer iallafall, många används i Windows och det är väl bra.
@LJ
Du får inte bli en bugg#1-stolle som tror att Ubuntu ska kunna ta över Windows marknadsandel.
För mej och många som vet att Linux är bäst är det viktigt att dom är med på planen för alla system! Vi pratar Android, Deban och Ubuntu mm...Allt Ubuntu gör tror jag det finns en plan för även om många gamla rävar blir orolig...Det jag menar är om man jobbar med OpenSourse är det som en klapp på ryggen då man ser det går bra! Jag tror också att det nya steget är bra!! Sen jag hörde för en vecka sen att Ubuntu skulle börja rulla, var glädjande besked även som i efterhand att det inte fanns någon substans i det!! (rulla menar jag men att Ubuntu system är alltid färska utan nya versioner)
Linux och särskild Ubuntu är ett alternativ, Bara att testa. Och därmed basta ! :D:D:D
Eller Kubuntu. ;)
Den nya utveckligen som sker med Ubuntu tycker även jag som är Gnome människa är jobbig men jag ser också nya mål med den...Jag tror och hoppas det ger den utdelning som Ubuntu vill få! För min del gäller det att få Linux större bland vanliga användare...förr var det problem med hådrvara hit och dit och då blev det negativt...Nu är sånt över jag håller med en del jag pratat med det blir färre och färre frågor om problem gällande Ubuntu! Det betyder att systemet är färdigt igentligen och det som behövs är ett attraktivt skrivbord...Jag menar Unity kan kanske bidra med det!!!
En sak som jag tycker är viktig när man marknadsför Ubuntu, det är att inte kasta skit på Windows och Windowsanvändare.
Ubuntu blir inte bättre för det, eller hur?
Jag vet att det inte förekommer här på Ubuntu.se, men på andra ställen är det betydligt vanligare.
Och än värre är det med de Ubuntuingenaning som inte vill höra talas om att Ubuntu härstammar från Debian.
Som jag ser det, så är GNU/Linux en stor familj där man hjälps åt.
Som jag ser det, så är GNU/Linux en stor familj där man hjälps åt.
Precis! och även Unix och BSD (som iofs är en del av Unix) ingår i samma familj...
Ubuntu är inte ens liks Debian! Debian använder jag varje dag... Det kan tyckas likartat i en början, men så är det absolut inte...Menar det är år ifrån.. Ubuntu är nytt och känns helt annolunda det är absolut för skrivbordet, medans Debian är kalasbra på server!!!
Jag märker ingen större skillnad mellan Debian Sid med KDE och Kubuntu 10.10, jag har bägge...
Hade en Debian Sid-installation i 1.5 år och den var ungefär lika stabil som Kubuntu.
Likheten sitter enbart i gnome och terminalen tycker jag... Det är helt klartt att det finns mer likheter men nu pratar jag om nya användare och då är det enklare med Ubuntu... Menar lite att dom får valuta för att dom bytte från Windows! Där är Ubuntu överlägsna... För mig spelar det väldigt liten roll bara dom fastnar för oss och Linux.. Därav tror jag Unity kan vara till hjälp!!
Ubuntu är inte ens liks Debian!
...
Lite likheter bör det väl finnas om man tittar på den här sidan ;) > https://wiki.ubuntu.com/NattyReleaseSchedule
Kolla vad där står på punkt 11. 30dec DebianImportFreeze
jag tro jag nänmde det...Men visst man är den man är!!!
Kurdistan
2010-12-06, 18:13
Inte det minsta chockad att just det är LJ som startar tråden. Det går i linje med mycket annat som han/du har postat här på forumet. Bra LJ, du gör fantastisk arbete med att sprida Linux och Ubuntu!
fd.svensson
2010-12-06, 18:18
Varför har ingen nämnt att Londonbörsen kör Linux?
Men ni som läser IDG borde veta att de flesta där är Windows folk, det spelar ingen roll hur stora Linux eller Mac för den delen blir. Det är alltid bäst med Windows. :p
Men ni som läser IDG borde veta att de flesta där är Windows folk, det spelar ingen roll hur stora Linux eller Mac för den delen blir. Det är alltid bäst med Windows. :p
Det är ju nu (eller förhoppningsvis har varit), så med Windows som det var med IBM (big blue) för sådär 20 år sedan... om man inte kan eller begriper så mycket så kan man alltid säga att Windows eller då IBM är bäst, för då gör man som "alla andra"... och sitter man på ett företag och ansvarar för datorerna men egentligen inte har den kunskap man borde, så är det väldigt lätt att välja Windows, för det behöver man inte motivera i motsats till t.ex Linux...
Vissa säger kanske att Windows är bäst för att de helt enkelt tycker det (av någon märklig anledning), men den stora massan säger det bara för att det är enklast, för att de inte känner till något annat, eller för att de är för lata för att orka bry sig. Den högre makten (datorbutiken) har ju "valt" Windows åt dem... :p
Där Linux växer snabbast är väl inbyggda system.
Där är Linux verkligen ett alternativ!
Som servers ute på företag och som webservers är Linux också stort...
Liksom inom inbyggda system och som grund för RTOS...
Little John
2010-12-07, 02:08
Inte det minsta chockad att just det är LJ som startar tråden. Det går i linje med mycket annat som han/du har postat här på forumet. Bra LJ, du gör fantastisk arbete med att sprida Linux och Ubuntu!
Tackar och hoppas att det inte var cyniskt menad på grund av mina små "övertramp" på sistone :D:D Jag läste detta hos IDG och tyckte att argumenten där inte håller. Därför postade jag länken.
Min åsikt är rätt så enkelt: Linux är ett alternativ !
Har man först provat på en del av alla elakartade virus på sin Dator och har förlorad viktiga filer
och suttit i timmar med sega ominstallationer och milslånga uppdateringar i Windows
känns det rätt befriande med en Ubuntu installation på ca 15 minuter
och då är "Ubuntu" drömmen som blev verklighet :D:D:D
Flera av mina vänner har Ubuntu som flervals start på sina datorer, men ger sig helt enkelt inte tid
att lära sig Ubuntu, och sitter därför hellre i en sirap seg Windows installation och jobbar.
Som Svendus beskriver det, så vinner Ubuntu stort.
fd.svensson
2010-12-07, 22:08
Egentligen konstigt att hitta människor här som är positiva till Linux ;) Jag menar i ett Ubuntuforum :D
Little John
2010-12-08, 03:22
Människor som sysslar med Linux är konstiga. Det vet alla ! :D:D:D
Jag är bara halvkonstig, eftersom jag använder Linux och Windows ungefär lika mycket. ;)
Little John
2010-12-08, 04:09
Det var ju konstigt :D:D:D
fd.svensson
2010-12-08, 21:03
Då måste jag vara helkonstig som bara använder Kubuntu :tongue:
\ (oo)\_______
(__)\ )\/\
||----w |
|| ||
:santaclaus:
fd.svensson
2010-12-08, 21:28
:santaclaus: Ja, du är snäll du Osprey ;) :D
Jo då risken är att man faktiskt också lätt kan bli lite fyrkantig, inmurad och terminal fixerad :p
http://svendus.se/terminalen.gif
fd.svensson
2010-12-08, 21:58
Ni är inte kloka ni, alldeles för mycket fritid :D ;)
Ja vad ska man göra när man har ett operativsystem som inte hela tiden krånglar och skapar en massa arbete... :D :D :cool:
Att gå tillbaka till Windows bara för att slippa fritiden känns inte alldeles sådär kul... :rolleyes:
[Edit] Hmmmm... attans också, inte alls bra... jag kom visst på något som är bra med Windows - det skapar arbete! hmmm... :egg:
Hmmmm... attans också, inte alls bra... jag kom visst på något som är bra med Windows - det skapar arbete!Yes det gör produkten till en av värdens bästa och mest jobbiga affärsidéer :p
Little John
2010-12-09, 08:22
Jag och många andra behöver Windows helt enkelt. Och jag ser inget problem med att använda det. Ej heller skulle jag komma på tanken att bekämpa det.
Jag och många andra behöver Windows helt enkelt. Och jag ser inget problem med att använda det. Ej heller skulle jag komma på tanken att bekämpa det.
Håller med dig och jag måste säga att -i sanning finns det ingenting som har betytt lika mycket för Linux utveckling som Windows... :p
Jag har för den delen ingenting direkt emot Windows, förutom att det känns lite tråkigt jämfört med Ubuntu... däremot har jag vissa synpunkter på MS affärsmetoder, men det är en annan sak...
Little John
2010-12-09, 09:03
Håller absolut med. Affärs-metoderna är typiskt för USA. Många där kör med samma princip. Och det kan gå väldigt fel...
Kurdistan
2010-12-16, 19:31
Tackar och hoppas att det inte var cyniskt menad på grund av mina små "övertramp" på sistone :D:D Jag läste detta hos IDG och tyckte att argumenten där inte håller. Därför postade jag länken.
Min åsikt är rätt så enkelt: Linux är ett alternativ !
Var nog cynisk. Du har ju kommit med en hel del utspel. Trevligt att du insett det självt. Då kanske du även kan förbättra dig. Man får ju åtminstone hoppas.
Jag måste nog erkänna att jag håller med om det som sägs i trådens titel, men jag skulle vilja ändra formuleringen lite...
Linux är inget alternativ - det är en självklarhet!!
fd.svensson
2010-12-16, 22:12
Om det är en klarhet i sig själv så skulle det väl inte finnas behov av frågeforum ? ;) :D
pellepropp
2010-12-17, 12:58
Vad jag tror vad det är som behövs är att man måste lyfta fram att Linux har samma möjligheter som Windows ( i grova drag)
Som nyfrälst Ubuntu användare , tog många år innan jag vågade testa, så var allt enklare än jag trodde. Finns ju en del ovanor ifrån Windows som sitter i som man måste tänka annorlunda men det var smärre problem än vad allt postivt som uppenbarade sig med Ubuntu i maskinen.
Hur den gamla bärbara datorn blev snabbare. Även det trådlösa nätverket känns ju snabbt numera.
Tror att alla Linux fantaster har varit en liten bromskloss för Linux. När man har läst om Linux så har man alltid hamnat i diskussioner där man ser en lustig kodsträng och annan kod. Vilket även gjorde mig lite rädd för att testa på Linux men inte sjutton behövde jag använda detta. Det gick ju hur smärtfritt som helst att installera Ubuntu på datorn även om jag ville ha det på ett speciellt sätt ,jag la Ubuntu på en extern HD och behöll Windows på den interna , kopplade ur den interna innan installationen och installerade utan några problem. Så ska jag använda datorn i jobbet plockar jag bara ut den externa HD och starta datorn så blir det Win och med den externa HD inkopplad så känner jag mig fri och snabb.
Program biblioteket har ju det mesta och det har ju inte varit några problem för min del. Så när man diskuterar med ofrälsta så kanske man ska lägga språket på en annan nivå och visa hur enkelt och snabbt Linux är istället för grotta ned sig för djup i Linux och alla eventuella problem med hårdvara ( stötte inte på några problem när jag installerade).
Så en remix-version för vanliga användare kanske är en idé. Bara det nödvändigaste. Office, enkel mediaspelare, webbläsare ( själv föredrar jag Chrome)
Tillägg : En remix-version för små-företagare kan ju vara en bra ingång på företagsmarknaden.
Reklamslogan " Skaffa dig en snabbare o säkrare dator helt gratis med samma möjlighet som dom stora men med den lilla extra bonusen att du får fler möjligheter."