handdator

Visa fullständig version : Mixtra med teman

Svento
2010-12-19, 15:27
Jag har funderat på att försöka få det lite mer svart i datorn. Panelen är svart och mitt Firefox-tema är det, så jag vill att övriga också ska ha svart verktygsrad och att själva fönsterramen ska vara det. Därför undrar jag vilka värden man ska ändra i ett visst tema för att byta färg från grått till svart. Jag har olika teman för Kontroller respektive Fönsterram, och tanken är att ändra färgen både på titelraden och på verktygsraden.

Svendus
2010-12-19, 18:03
http://gnome-look.org/

Svento
2010-12-19, 20:08
http://gnome-look.org/
??

Svento
2010-12-26, 22:29
Ingen som är lite kunnig med sånt här? Jag har alltså ett tema som jag har tänkt manipulera färgerna i litegrann.

Svento
2010-12-29, 16:14
Det ska tydligen finnas nåt program som heter Clearbox, som man kan använda för att modifiera teman. Är det nån som på rak arm vet om det finns att hämta som deb-fil? Jag hittar bara en massa tar.gz.

Little John
2010-12-29, 17:22
Det ska tydligen finnas nåt program som heter Clearbox, som man kan använda för att modifiera teman. Är det nån som på rak arm vet om det finns att hämta som deb-fil? Jag hittar bara en massa tar.gz.
Finns inte som deb-fil men en bra beskrivning finns här:
http://www.lathund.nu/2008/07/08/skapa-egna-metacity-teman-med-clearbox/

LJ

Svento
2010-12-29, 18:01
Ja det var där jag hörde talas om Clearbox, men det är om en tar.gz-fil som ska installeras. Jag kan inte det.

Little John
2010-12-29, 18:40
Ja det var där jag hörde talas om Clearbox, men det är om en tar.gz-fil som ska installeras. Jag kan inte det.
Bara att våga, Svento. Ladda ner tar.gz filen och lägg den på skrivbordet för att börja med. Hör av dig sen :D

LJ

Svento
2010-12-29, 21:14
Jag har gjort det - med den här och med hundra tar.gz-filer före den och jag har försökt följa instruktioner till punkt och pricka. Det går inte. För det mesta får jag svaret att filen eller katalogen inte finns, eller så kickar processen igång, men jag får en massa felmeddelanden om att det eller det inte kunde installeras. Dom enda grejer jag kunnat använda som har kommit på det viset, är dom som har nån fil som kan användas som startkommando, exempelvis Mozilla-program. Då har jag alltså gjort en egen startare och valt den filen.

I det här fallet finns ingen sån, och därför har jag ingen användning för den. Det har inte varit några som helst svårigheter att våga, inte nån av alla dom gånger som jag misslyckats med att installera nåt som jag har på skrivbordet via terminalen. Problemet är alltså att det inte går.

elelinux.org
2010-12-29, 22:13
Jag har gjort det - med den här och med hundra tar.gz-filer före den och jag har försökt följa instruktioner till punkt och pricka. Det går inte. För det mesta får jag svaret att filen eller katalogen inte finns, eller så kickar processen igång, men jag får en massa felmeddelanden om att det eller det inte kunde installeras. Dom enda grejer jag kunnat använda som har kommit på det viset, är dom som har nån fil som kan användas som startkommando, exempelvis Mozilla-program. Då har jag alltså gjort en egen startare och valt den filen.

I det här fallet finns ingen sån, och därför har jag ingen användning för den. Det har inte varit några som helst svårigheter att våga, inte nån av alla dom gånger som jag misslyckats med att installera nåt som jag har på skrivbordet via terminalen. Problemet är alltså att det inte går.

Ja du det är inte alltid så lätt som det borde,om du inte lyckas installera ett tema finns det andra vägar att gå > packa upp filen > kopiera filen (mappen) och lägg den i, öppna din hemmapp och tryck ctrl+H för att visa dolda filer/kataloger och lägg den uppackade katalogen i /hem/andvändare/.themes sedan går du till /meny/system/inställningar/utseende där hittar du temat och kan välja det.

fd.svensson
2010-12-29, 23:17
Hej Svento :)
Har du läst den här? http://feedproxy.google.com/~r/webupd8/~3/zux6CeK1Jds/atolm-new-great-looking-dark-theme.html
Eller det kanske inte är vad du ät ute efter.

Svento
2010-12-29, 23:17
Jag ska inte installera några teman. Jag har många fler än jag behöver.

fd.svensson
2010-12-30, 00:02
Jag hittade den här förklaringen på AskUbuntu https://help.ubuntu.com/community/FileCompression

Svento
2010-12-30, 00:23
Nej... Det var inte riktigt nån förklaring till mina problem. Det verkar i mitt fall handla om otillfredsställda beroenden, men så snart jag försöker installera det ena så ropar det på nästa.

fd.svensson
2010-12-30, 05:13
Här är deras hemsida, där kanske du kan hitta vad som skall till. http://www.clearbox.hu/index_en.html

Svento
2010-12-30, 09:20
Det verkar bara handla om hur man använder programmet. Jag kan ju inte använda det alls i och med att jag inte har det installerat.

fd.svensson
2010-12-31, 03:14
Kanske den här länken på samma sida kan hjälpa dig. Den heter setup, vilket betyder hur du ska göra.http://www.clearbox.hu/index_en.html#2
Annars så står det på den första länken hur man installerar med terminal.

Svento
2010-12-31, 11:48
Jag har alltså försökt installera genom terminalen enligt den första länken. Instruktionerna i den andra verkar handla om hur man bygger en webbsida eller nåt. Det är instruktioner typ "add this line to the header".

Svento
2011-01-27, 10:17
Nu hände en underlig grej... Jag satt och mixtrade med diverse bitar av Mac4Lin, som ju består av små .png-bilder. Det finns nån liten grå bild som heter "Menu bar" och den gjorde jag svart, när jag sparade den blev menyraden i Gimp svart (så att texten inte syntes), men Nautilus-fönstret påverkades inte alls, även fast jag stängde och återöppnade det.

Borde inte Nautilus ha blivit lika påverkat som Gimp?

Rune.K
2011-01-27, 10:32
Logga ut och in igen för att se om även nautilus påverkas.
Nautilus är alltid igång fastän det inte syns.
När du loggar in igen, så startar nautilus om...

Svento
2011-01-27, 12:20
Fungerade. Men det kommer att kräva mycket knåpande i Gnome Color-Chooser för att jag ska kunna använda det... När jag gjorde texten ljus, blev den ju ljus även mot såna bakgrunder som inte ska vara svarta. Dessutom känns det inte så meningsfullt innan jag har kommit på nåt sätt att ändra färg på titelraden i mitt Metacity-tema. Det ser inget vidare ut med svart panel och svart verktygsrad och så en grå titelrad däremellan.

Rune.K
2011-01-27, 14:29
Du får ta en skärmdump när du är nöjd, så att vi får se hur det ser ut!

Svento
2011-01-27, 14:48
Förutsatt att jag över huvud taget listar ut hur man ändrar färg på fönsterramen.

Svendus
2011-01-27, 21:10
om inte man hittar något tilltalande på http://gnome-look.org/

går det fint att installera Gnome-art via Pakethanteraren

2527

GNOME Art - Artwork & Themes finns sen under System/Inställningar/Art Manager

2528

Exempel fönsterram

2526

Svento
2011-01-27, 22:19
Problemet med Gnome Art är att det bara ger ett utbud av fönsterramar att välja på, inga verktyg för att modifiera dom. Jag har ett specialdesignat Metacity-tema som inte visar titelraden i dom maximerade fönstren, byter jag tema får jag titelraden på köpet. I dom avmaximerade fönstren vill jag ha en sån rad, men jag vill att den ska vara svart i st f grå.

Svento
2011-01-31, 12:35
Nu har jag grejat lite med inställningarna i Metacity-temat, och att göra titelraden svart är inget problem alls. Problemet är bara att ramen runt om fortsätter vara lika ljus som vanligt, och jag hittar inget ställe i textdokumentet där färgkoden för ramen anges. Vad är det som jag ska ändra för att göra ramen också svart?

Svento
2011-01-31, 16:31
Jag listade ut det nu. Nästa steg är att fundera ut hur jag ändrar dimensionen på titelraden. Jag vill göra den mycket lägre, bara så att fönsterknapparna precis får plats, och så att man har nåt att gripa tag i när man flyttar dom avmaximerade fönstren.

Rune.K
2011-01-31, 17:33
Hej mästermixtraren! ;)

Det går framåt ser jag, själv är jag ingen mixtrare så jag kan inte hjälpa till.

mvh Rune

ApeviaX
2011-02-06, 17:33
Någon som kommit på hur man gör panelerna på skrivbordet genomskinliga "by default" i temat man skapar eller modifierar?

ApeviaX
2011-02-06, 17:40
Skulle testa att installera Clearbox allt gick bra tills kommandot sudo make install skulle skrivas blev då som följer:

niklas@Ubuntu-Start-1:~$ cd
niklas@Ubuntu-Start-1:~$ cd Skrivbord
niklas@Ubuntu-Start-1:~/Skrivbord$ cd clearbox-1.0
niklas@Ubuntu-Start-1:~/Skrivbord/clearbox-1.0$ ls
acconfig.h Clearbox.glade config.status libtool NEWS
acinclude.m4 Clearbox.gladep config.sub ltmain.sh po
aclocal.m4 Clearbox.prj configure m4 README
AUTHORS Clearbox.pws configure.in Makefile setup-gettext
AUTHORS~ config.guess COPYING Makefile.am src
autogen.sh config.h INSTALL Makefile.in stamp-h
autom4te.cache config.h.in install-sh missing stamp-h.in
ChangeLog config.log intl mkinstalldirs TODO
niklas@Ubuntu-Start-1:~/Skrivbord/clearbox-1.0$ sudo make install
Making install in po
make[1]: Går till katalogen "/home/niklas/Skrivbord/clearbox-1.0/po"
if test -r ".././mkinstalldirs"; then \
.././mkinstalldirs /usr/local/share; \
else \
/bin/sh ../mkinstalldirs /usr/local/share; \
fi
installing es.gmo as /usr/local/share/locale/es/LC_MESSAGES/Clearbox.mo
if test "Clearbox" = "glib"; then \
if test -r ".././mkinstalldirs"; then \
.././mkinstalldirs /usr/local/share/glib-2.0/gettext/po; \
else \
/bin/sh ../mkinstalldirs /usr/local/share/glib-2.0/gettext/po; \
fi; \
/usr/bin/install -c -m 644 ./Makefile.in.in \
/usr/local/share/glib-2.0/gettext/po/Makefile.in.in; \
else \
: ; \
fi
make[1]: Lämnar katalogen "/home/niklas/Skrivbord/clearbox-1.0/po"
Making install in src
make[1]: Går till katalogen "/home/niklas/Skrivbord/clearbox-1.0/src"
gcc -DHAVE_CONFIG_H -I. -I. -I.. -DXTHREADS -I/usr/include/gtk-2.0 -I/usr/lib/gtk-2.0/include -I/usr/X11R6/include -I/usr/include/atk-1.0 -I/usr/include/pango-1.0 -I/usr/include/freetype2 -I/usr/include/glib-2.0 -I/usr/lib/glib-2.0/include -Wall -g -g -O2 -c support.c
support.c:15:21: error: gtk/gtk.h: Filen eller katalogen finns inte
In file included from support.c:17:
support.h:46: error: expected ‘=’, ‘,’, ‘;’, ‘asm’ or ‘__attribute__’ before ‘*’ token
support.h:51: warning: type defaults to ‘int’ in declaration of ‘gchar’
support.h:51: error: expected ‘;’, ‘,’ or ‘)’ before ‘*’ token
support.h:59: error: expected ‘=’, ‘,’, ‘;’, ‘asm’ or ‘__attribute__’ before ‘*’ token
support.h:63: error: expected ‘=’, ‘,’, ‘;’, ‘asm’ or ‘__attribute__’ before ‘*’ token
support.h:66: error: expected ‘)’ before ‘*’ token
support.c:19: error: expected ‘=’, ‘,’, ‘;’, ‘asm’ or ‘__attribute__’ before ‘*’ token
support.c:45: error: expected ‘=’, ‘,’, ‘;’, ‘asm’ or ‘__attribute__’ before ‘*’ token
support.c:49: warning: type defaults to ‘int’ in declaration of ‘gchar’
support.c:49: error: expected ‘;’, ‘,’ or ‘)’ before ‘*’ token
support.c:56: error: expected ‘=’, ‘,’, ‘;’, ‘asm’ or ‘__attribute__’ before ‘*’ token
support.c:76: error: expected ‘=’, ‘,’, ‘;’, ‘asm’ or ‘__attribute__’ before ‘*’ token
support.c:100: error: expected ‘=’, ‘,’, ‘;’, ‘asm’ or ‘__attribute__’ before ‘*’ token
support.c:131: error: expected ‘)’ before ‘*’ token
make[1]: *** [support.o] Fel 1
make[1]: Lämnar katalogen "/home/niklas/Skrivbord/clearbox-1.0/src"
make: *** [install-recursive] Fel 1
niklas@Ubuntu-Start-1:~/Skrivbord/clearbox-1.0$

ApeviaX
2011-02-06, 17:56
Var hamnar installerade teman? Hittar ex. inte Mac4Lin under /usr/share/themes

Svento
2011-02-06, 19:13
Bland dolda filer i Home.

Svento
2011-02-12, 17:47
Nu verkar jag ha hittat nån entusiast i Tyskland via nåt internationellt forum, som verkar villig att börja mixtra lite med Mac4Lin-temat, så att verktygs- och menyraderna blir svarta i st f gråa.

Jag har ju mixtrat en del i Gimp och fått till dom där grejerna, men problemen uppstår alltså när jag ska ställa in färgerna. Hur jag än justerar så ändras det nån annanstans också, så att jag får ljus text mot vit bakgrund. När jag sen försöker korrigera tillbaka blir texten svart på nåt av dom svarta ställena...

Jag har heller inte riktigt tålamodet att finjustera så att allt fungerar. Blir det bra lär väl temat hamna på GNOME-look.