handdator

Visa fullständig version : Synaptic - hittar inte installerade pgm

mstorsjo
2008-10-04, 09:26
Måste börja med att säga att jag är helt grön när det gäller ubuntu, har precis installerat min första version...

Nu till min fråga, har installerat bland annat disc-cover, cdlabelgen och cd-circleprint via synaptic. När jag sedan försöker hitta dessa program under filken "program" så finns de inte där!

Vad har jag gjort för fel? :confused:

Little John
2008-10-04, 09:34
Välkommen hos oss! :)
Jo, programmen finns i Synaptic, åtminstone hos mig. För att börja med, öppna Synaptic och klicka på SÖK ( inte Snabbsök ) och skriv in det du söker. Kolla resultatet och högerklicka på raden för installation.
Om dom inte finns med, borde du kolla under System>Administration>Programvarukällor om alla multiverse och universe repositories är ibockade.
Det är förråden, där Ubuntu hämta uppdateringarna ifrån.

Men du vill tydligen trycka CD covers, eller? Det finns många andra intressanta program för det. Hör av dig om du vill veta mer, särskild när det gäller lightscribe.

LJ

mstorsjo
2008-10-04, 09:52
Jag har redan hittat pgm:en i synaptic och installerat dom, det är sedan när jag vill använda dessa som jag inte ser vart de tagit vägen....

Little John
2008-10-04, 10:10
OKI! Läste fel!
Öppna terminalen och skriv in programnamnet. Tryck sedan på ENTER!
Funkar det?

LJ

mstorsjo
2008-10-04, 10:59
cd-circleprint fungerade att köra så i alla fall... Finns det några bra program med grafiska gränssnitt i ubuntu för just att skriva ut på dvd-skivor och fodral??

Varför kommer inte alla installerade program upp som ett alternativ under menyn "program"?? :afraid: gammal windowsanvändare som man är.... :eek:

Little John
2008-10-04, 11:38
cd-circleprint fungerade att köra så i alla fall... Finns det några bra program med grafiska gränssnitt i ubuntu för just att skriva ut på dvd-skivor och fodral??

Varför kommer inte alla installerade program upp som ett alternativ under menyn "program"?? :afraid: gammal windowsanvändare som man är.... :eek:
Har du en brännare som klarar lightscribe?

LJ

EDIT: Storebror har några tips: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=88544

mstorsjo
2008-10-04, 13:25
Nej, jag printar med bläckstråleskrivare direkt på dvd-skivan (behandlade vita skivor).

Dessutom brukar jag skriva ut fodral till Wii-spel. :joyman: Blir man tvungen att installera wine och köra sina win-program för att fixa detta??

Little John
2008-10-04, 14:06
Inte nödvändigtvis, men har du googlat efter CD labeler Ubuntu ? Jag har för mig att jag någon gång installerade ett tillägg i OpenOfiice till och med..

LJ

mstorsjo
2008-10-05, 17:54
Nu har jag hittat ett program, koverartist, som verkar fungera för omslag till dvd-fodral i alla fall.

MEN då kom nästa överraskning... min skrivare, Canon IP 4300 fungerar inte med Ubuntu. Hittade följande drivrutiner på Canons website :

cnijfilter-common-2.70-1.i386.rpm
cnijfilter-ip4300-2.70-2.i386.rpm

När jag försöker att konvertera filerna med hjälp av alien får jag följande fel på den första filen (den andra funkar fint...) : Must run as root to convert to deb format (or you may use fakeroot). Varför fungerar detta på en fil men inte den andra och vad är det jag måste göra för att kunna konvertera filen???

Little John
2008-10-05, 18:01
försökte du med sudo alien..... ?

LJ

mstorsjo
2008-10-05, 18:04
:) Hoppsan!! Glömde lägga till det på den fil som inte fungerade.... Nu gick det fint!

Ska testa att installera ddrivrutinerna och se om det funkar!

Tackar!

Little John
2008-10-05, 18:11
En till här:
http://openprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Canon-PIXMA_iP4300

LJ

mstorsjo
2008-10-05, 21:37
Har installerat de drivrutiner som jag hämtade hos Canon och sedan lagt till min skrivare genom att peka ut ppd-filen. När jag sedan försöker skriva ut testsidan fungerar det inte.

Via felsökningsfliken får jag fram följande meddelande:

printer-state-message': u'Unable to start filter "pstocanonij" - No such file or directory.',

Kan någon tolka detta för en ubuntu-analfabet :eek:

Vad har jag gjort för fel??

mstorsjo
2008-10-08, 08:58
Har en AMD64 maskin är det detta som ställer till det för mig?? Läste på ett inlägg att canons drivrutiner endast stödjer 32-bitars system....

Någon som vet om det går att lösa detta då eller är jag "rökt"?? :confused:

Ralf
2008-10-08, 09:31
Du har ju alltid TurboPrint även om det programmet kostar runt 300kr.
Jag kör det på min 4500 och det fungerar canon :confused::rolleyes:, ja bra alltså:embarassed:.

http://www.turboprint.info/

mstorsjo
2008-10-08, 11:53
Det låter intressant! Hur fungerar det med upplösningen går det att skriva ut i högre än 600 dpi?

Ralf
2008-10-08, 12:38
Nu förstår jag inte vad du menar.

Turboprint funkar ju som standardrivrutinen, vilket gör att den klarar högsta upplösningen som skrivaren klarar av (om du registrerar då).

mstorsjo
2008-10-08, 13:58
Har läst i tidigare trådar att när man installerar Canons linuxdrivrutiner så kan man inte ställa in mer än 600dpi.

Vill man ändra detta så måste man in och "mecka" en hel del tydligen.

Men med TurboPrint så fungerar det direkt alltså, det låter bra :D

mstorsjo
2008-10-09, 07:37
Installerade Turboprint igår och allt fungerar nu klockrent. :D

toscanders
2008-11-02, 09:42
Installerade från Synaptic amatörradioprogrammet 'CW'. Vill gärna prova det, men kan inte hitta.
Öppnade 'Terminal' från programlistan överst till vänster, Där finns inget sökfält, utan bara jag... I det fönstret finns ytterligare en 'Terminal', men fortfarande ingenstans, där jag kan hitta 'CW'.
Har jag klickat fel? Jag tror inte det. Jag kan i varje fall inte hitta 'Terminal' någon annanstans. http://ubuntu.se/forum/images/icons/icon5.gif

Little John
2008-11-02, 10:20
En till radioamatör!
Nej du gjorde inget fel. Öppna terminalen under Program>Tillbehör>Terminal. Efter den konstiga $ tecken skriver du in cw. Tryck sedan på ENTER.
Nu ska du skriva in ett ord t.ex. kalle och tryck på Enter igen.
Terminalen upprepa ordet kalle och om allting är rätt inställd hör du motsvarande morse-signal i högtalaren.Jag lovar!! ;)

LJ

EDIT: Ett tips från min sida: Skriv in alla CQ kommandon ( -.-. --.- ) och lär dig att lyssna på dom som ett främmande språk!

toscanders
2008-11-02, 10:29
Jaha, det funkade. Tacktack! :)