handdator

Visa fullständig version : Problem med Audacious (eller mp3 vet ej)

Oskisk
2008-10-07, 17:26
Tjena, jag har ett litet problem här med mina mp3or. Det är såhär att om jag inte kan lyssna på mp3or varken i Audacious eller något program som fanns med "från början".

Startar jag datorn om datorn och startar Auda direkt fungerar det, men om jag väntar en stund eller stänger av Auda och gör något annat en stund så fungerar det inte längre att spela mp3or. RIKIGT skumt :( undrar ifall någon har en aning om vad det kan vara, virus? Har ifs varit såhär ända sen jag installerade ubuntu.

Tack på förhand

//Oskar:confused:

Little John
2008-10-07, 17:39
När ljudsystemet är upptagen då funkar det inte med Audacious. Kolla länken här och försök att installera. Men det är absolut inte lätt.
Bättre att vänta på Ubuntu 8.10, tycker jag.

http://www.ubuntugeek.com/pulseaudio-fixes-system-wide-equalizer-support-in-ubuntu-804-hardy-heron.html

LJ

Oskisk
2008-10-07, 17:49
När ljudsystemet är upptagen då funkar det inte med Audacious. Kolla länken här och försök att installera. Men det är absolut inte lätt.
Bättre att vänta på Ubuntu 8.10, tycker jag.

http://www.ubuntugeek.com/pulseaudio-fixes-system-wide-equalizer-support-in-ubuntu-804-hardy-heron.html

LJ

Tack för ett snabbt svar!!

Okej vad trist. finns det inget annat program jag kan använda mig av?
Ska kolla in länken!

//Oskar

Ralf
2008-10-08, 14:00
Du har inte Jack installerat på den?

(Finns i Synaptic annars)

Om du startar Jack control och sedan ändrar preferences i Audacious till jack så kan du kolla om det fungerar då.

Ralf
2008-10-08, 20:21
Nu kör jag en test här och nu.

Det funkar utan Jack.

Jag har inte några problem alls.

Jag kan till och med köra ljud från webläsaren och audacious samtidigt.

Nu kör jag i och för sig Ubuntu Studio om det kan ha någom betydelse.

Tompalaz
2008-10-08, 20:35
Ubuntu Studio bygger ju på vanliga Ubuntu 8.04 (antar att det är den du använder?). Blev mycket missnöjd med Ubuntu Studio när jag testade 8.04 betan, just för att den levererades med Pulse Audio.

Till problemet, funkar det att välja ALSA som ljud "leverantör"

Jag gjorde såhär:

sudo apt-get autoremove --purge pulseaudio*

Raden ovanför tar bort allt som heter något med pulseaudio, inklusive konfigurationsfiler.

Efter det går man till System - Inställningar och klickar på Ljud.
En ruta ploppar fram där man kan välja olika "leverantörer" av ljudet.
Välj alsa och testa.

Förstår inte varför man la in pulse audio över huvudtaget.
Alsa funkade ju väldigt bra. För 5.1 ljud måste man ändra i config filer, vilket inte behövdes för ALSA. Syftet med pa är ju bra, men för mig skapar det mest problem. Man kan kanske hoppas att den blir bättre med tiden, som det mesta med öppen källkod :D

Ralf
2008-10-09, 11:19
Senast testade jag Audacious med Alsa och det har jag ju beskrivit nedan, men oftast har jag den i läge Jack och kör med Alsa därifrån (om jag inte har mitt Edirol FA101 igång alltså).
PulseAudio vet jag inte om jag har?
Jag tror att man kan ändra till alsa för systemljuden.
Sitter i jobbet nu, så jag kan inte kolla heller.

Little John
2008-10-09, 11:37
Senast testade jag Audacious med Alsa och det har jag ju beskrivit nedan, men oftast har jag den i läge Jack och kör med Alsa därifrån (om jag inte har mitt Edirol FA101 igång alltså).
PulseAudio vet jag inte om jag har?
Jag tror att man kan ändra till alsa för systemljuden.
Sitter i jobbet nu, så jag kan inte kolla heller.
Jo man kan ställa in ljudsystemet under System>Inställningar>Ljud. Då gäller det hela systemet. Det där med pulseaudio misslyckades jag med. Kanske dags att testa igen...
LJ

Ralf
2008-10-09, 11:42
Jo man kan ställa in ljudsystemet under System>Inställningar>Ljud. Då gäller det hela systemet.

Synd att man inte kan komma åt Jack därifrån.