handdator

Visa fullständig version : Slö hastighet i filer? MSN

SPOOK
2008-04-30, 08:57
Hej, har nyss lagt in Ubuntu för första gången.
Tänkte testa det ett tag framöver, har även lagt in det i min PS3, dock lite för slött där:(

Men nu min fråga.
Får alltid slö hastighet vid filöverförning till messenger på XP dator.
Använder Pidgin just nu, finns det något annat bättre prg. På svenska.
Är så att jag tänkt installera Ubuntu på tjejens burk också, men då måste allt fungera felfritt....
Bla filöverförning mot Windows Messenger.
Eller beror felet på ngt annat?? Går ju bra när vi kör XP mot XP dator.

/Pär

sebastean
2008-04-30, 12:59
Finns ju aMSN (http://www.amsn-project.net/) också som bör finnas i Pakethanteraren Synaptic och som är lite mer likt MSN messenger. Kanske filöverföringar över msn går snabbare där, har inte provat. Något som skulle kunna påverka hastigheten är om man har en router och vad man kan göra är att ordna port forwarding. Annars verkar det vara så att Pidgin inte stöder direktöverföring mellan klienter utan att filerna måste gå genom Microsofts servrar. Och att det är där flaskhalsen ligger.

Azzco
2008-05-01, 00:06
aMSN har bättre filöverföring än pidgin och kopete som jag har förstått det, själv kör jag med kopete och har vid något tillfälle upplevt att fileöverföring har gått bra, men jag har försökt att pilla en hel del med det också. =/

Kanske bör ha i åtanke att aMSN enbart har stöd för msn och försöker klona windows klienten, medans pidgin, kopete m.fl försöker stödja flera klienter.

webcam har jag också upplevt mycket bättre i aMSN än i kopete (och vad jag har förståt så finns det inte ens stöd för webcam i pidgin).

Så om du inte använder en massa andra protokol (gtalk, icq m.fl).

Lycka till ;)

Ps.
Jag tror att msn filöverföring använder sig av porten 6891, men jag kan ha fel