Visa fullständig version : Länk till annan hårddisk?
toscanders
2008-11-02, 10:44
Min hårddisk är (som många andras, antar jag) uppdelad i C: (där jag har XP) resp D: (där jag har Ub-8.10). Nu skulle jag gärna vilja ha möjlighet att någorlunda snabbt växla mellan C: och D: och vice versa och detta helst från respektive skrivbord.
Jag har trott mig förstå, att D: är fullständigt främmande för, att det skall finnas någon C: på samma dator.
Hur kan jag gå tillväga?:pcguru:
/toscanders
Du klickar på ikonen dator här hitta du din xp partieon och härmed skal den montera sig automatisk på skrivbordet
All right du kommer in i den lite baklänges som när du går in i från den här datorn i Windows, men i mappen dokuments och settings skal du hitta ditt username skrivbord dokument osv. det förnämliga med Ubuntu är att du kan läsa och skriva till NTFS filsystemet i Windows vilket kräver ett tredje parts program i Windows för at gå det andre hållet
Det bäste är altid att ha en seperat partieon och flytta Dokumenten dit
Windows systemet blir snabbera om det ligger på en egen lagom stor partieon
att dela disken ytterligare med filer och alt kräver tredje parts program i Windows
toscanders
2008-11-03, 08:44
Hej Svendus!
Nu har jag provat några timmar, utan att det vill fungera, trots dina instruktioner.
Så här har jag gjort:
1. Klickat på en fri yta på skrivbordet och fått upp en ruta, där jag har valt 'Skapa startare'. Jag har kallat startaren 'Till C'. En ikon har skapats på skrivbordet.
2. Jag har för närvarande följande kommando: D:/windows/mitt namn/skrivbord/
När jag klickar på ikonen, får jag ett meddelande om att filen inte finns... det gör den antagligen inte heller.
3. Jag tycker mig ha provat alla möjliga varianter av kommandotexten, men tydligen finns det en kvar, som jag har missat.
4. Vad är det, som inte stämmer? :confused:
Little John
2008-11-03, 09:41
Om du klicka på Platser>Dator vilka enheter ser du där?
Det går ej att starta Windows medan du är inne i Ubuntu. Det gär ej heller att starta Ubuntu medan du är i Windows. Det enda som funkar är att göra den andra hårddisken tillgängligt ( mounta ) för att läsa eller skriva i den, eller flytta filer mellan dom.
LJ
toscanders
2008-11-03, 11:37
På 'Platser>Dator' ser jag t ex ACER, dvs D:, och 'Filsystem' + några till, i sammanhanget irrelevanta.
OK, det går inte att köra de båda OS:en samtidigt, det får jag väl acceptera. Men -förlåt en yngling hans brist :o på erfarenhet - hur gör man, när man 'mountar'? Det kanske är precis det, jag vill göra...
Tompalaz
2008-11-03, 14:16
Om du ser disken under "Dator" är det bara att dubbelklicka och öppna den.
Det går att köra ett operativsystem till virtuellt i din dator, med hjälp av VirtualBox eller VMware. Det finns fler program, men dessa är vanliga.
Little John
2008-11-03, 15:14
På 'Platser>Dator' ser jag t ex ACER (dvs D:) och 'Filsystem' + några till, i sammanhanget irrelevanta.
OK, det går inte att köra de båda OS:en samtidigt, det får jag väl acceptera. Men -förlåt en yngling hans brist :o på erfarenhet - hur gör man, när man 'mountar'? Det kanske är precis det, jag vill göra...
Om du startade Ubuntu och vill komma åt Windows-disken, kolla du först uppe under Platser>Dator om enheten finns med där. Försök även där att dubbelklicka på den. Om du får en varning att du inte har rättigheterna, hör av dig. Då mounta vi den! ;)
LJ
toscanders
2008-11-03, 16:51
Jag startade Ubuntu, som ligger på D:.
Under 'Program>Dator' kan jag inte finna Windows-disken C:, däremot en del saker som i hastigheten följde med, t ex 'Documents and settings'.
Jag har rättigheterna ('Administratör').
Little John
2008-11-03, 17:07
En gång till idag:;) ( en annan tråd )
Kan du installera Storage Device Manager från Synaptic?
LJ
EDIT: Kan du posta här beteckningarna som står under Platser>Dator? I Ubuntu heter diskarna annorlunda typ sda1 eller sdb1
toscanders
2008-11-03, 18:16
Tycks inte finnas ngt 'Storage Device Manager' under Synaptic. Däremot t ex 'GNOME device manager' och en 'Graphical Device Manager', som heter 'pysdm'.
När jag klickar på 'Dator', får jag, förutom 'ACER' (vilken torde vara // med 'ACERDATA D:' hos XP), upp även 'SD/MMC-enhet', som enligt uppgift inte innehåller någonting, och 'Filsystem', som innehåller desto mer. Dessutom finns 'Cd/Dvd-enhet',' CompactFlash-enhet'. 'MemoryStick-enhet' samt 'SmartMedia-enhet'. Samtliga dessa är tomma.
Om jag öppnar 'ACER', får jag upp bl a mapparna 'Acer', 'Documents and Settings', 'WINDOWS' och 'Program' + en del annat.
Little John
2008-11-03, 18:35
Det är pysdm som du ska installera.Men för övrigt tycker jag att du har konstiga enhetbeteckningar. Är du säkert på att du jobbar i Ubuntu ?Någon annan här som varit med om det?
LJ
toscanders
2008-11-03, 19:22
Jo, nog är det väl Ubuntu... Jag får åtminstone välja mellan Windows och Ubuntu, när jag startar datorn och numera väljer jag Ub.
Enhetsbeteckningarna C: och D: finns inte i Ubuntu; jag använder dem, eftersom jag är van vi detta hos Windows. De beteckningar, som du nämnde, har jag inte sett till här.
Beteckningarna för de enheter, som är listade under 'Dator' har jag inget minne av från Windows, men där kan jag minnas fel. De mappar (t ex Documents and Settings), som finns under Dator>ACER> kan nog till en del vara "arvegods". Jag har än så länge inte sökt i dessa mappar efter dokument; jag har egentligen ingen bra förklaring till hur de har slunkit med.. :o
Anledningen till, att jag vill ha möjlighet att någorlunda snabbt ta mig mellan OSen är, att det tar väldigt lång tid att starta om datorn (har antagligen alldeles för många program på Autostart på XP). Segt är bara förnamnet, man har gott om tid att både koka kaffe och dricka det under väntetiden. :)
toscanders
2008-11-03, 19:51
Nu har jag installerat 'pysdm', men jag skall ha "root privileges" för att få köra det. Vem får jag dessa :santaclaus:av ? Räcker det inte med mitt lösenord?
Little John
2008-11-04, 02:21
Nu har jag installerat 'pysdm', men jag skall ha "root privileges" för att få köra det. Vem får jag dessa :santaclaus:av ? Räcker det inte med mitt lösenord?
Eftersom programmet ligger i Administrationsdelen, måste du ange ditt lösenord en gång till där.
LJ
toscanders
2008-11-04, 18:07
Mmmm....
Öppnar: Program>Terminal>skriver pysdm>ENTER
Öppnas liten ruta, 'root privileges'
Går till : System>Administration>Synaptic>skriver lösenord>ENTER
Inget händer
Går tillbaka till terminalrutan>ENTER
Inget händer
Skriver pysdm följt av lösenord.
Icke
Skriver pysdm>ENTER>lösenord>ENTER
Nejnej
:(
Jag har även provat en del andra variationer med samma klena resultat..
Under Administration>Behörigheter finns en massa spännande saker, som jag inte vågar närma mig. Är det rätt ställe? Tror inte det, ändå...
Led mig rätt, är du snäll!
tjosan!
när du är inne i terminalen så skriver du detta : sudo su
då kommer den fråga efter ditt lösenord, skriv in det, du behöver inte bli orolig om du inte ser att du skriver något för det gör du, och så tryck självklart enter.
då kommer det stå någonting som t.ex. root@ditt-desktop:/home/dig#
om det stårså så ska du skriva in pysdm och så ska den komma upp... det funkar för mig iallafall
förresten, under administration>behörigheter behöver vi inte pilla just nu
toscanders
2008-11-04, 19:53
:star: JA!!
Nu har jag fått upp 'Storage Device Manager.
Den vänstra fjärdedelen 'Partition List' är helt vit, förutom 'sda', dvs 'hårddisk'.
Resten av rutan är grå.
Vad ska jag nu göra med denna manager för att bekvämt komma åt hårddisken i XP?
I 'Terminalen' står nu följande text:
File "pysdm.py", line 233, in on_prtitiontree_cursor_changed
if len(ptree.get_selection().get_selected_rows()[1][0])==1:
IndexError: list index out of range
^C
Jag tolkar detta, som att någonting är galet...? :eek:
toscanders
2008-11-04, 20:40
Problemet är löst! :D
Inte p g a all hjälp och alla tips, jag har fått (TACK Little John, Svendus, Tompalaz och Zeryth!) utan faktiskt trots dem.
Öppnade helt enkel hårddisken och klickade på den av misstag från XP medföljande mappen 'Documents and Settings' och Si! Där fanns allt, jag sökt efter.
Men, andas inte ut för tidigt. Det finns säkert massor av saker, som jag behöver er hjälp med...!
Hej så länge!