handdator

Visa fullständig version : Testat Kubuntu 12.04 i VirtualBox

Zed
2012-05-11, 22:18
Hej!
Kör idag med Ubuntu 10.04 och är mycket nöjd med den versionen. Nu när 12.04 är släppt har jag börjat planeringen inför uppgraderingen. Mitt problem är dock att jag trivs väldigt bra med Gnome 2 i Ubuntu 10.04. Har testat en del både Unity och Gnome 3, men ingen av dem känns passande för mig.

Gjorde därför en installation av Kubuntu 12.04 i VirtualBox för att få en uppfattning av hur det är. Har aldrig kört KDE tidigare utan enbart Gnome 2. Måste erkänna att jag mitt första intryck av KDE var ett stort WOW. Det kändes välpolerat, snyggt och verkade dessutom ha goda möjligheter till personliga anpassningar. Skall testköra det en del i VirtualBox, men som det ser ut nu kommer det nog att bli KDE för mig, då jag uppgraderar till 12.04 hemma. Det känns väldigt bra att ha valfriheten som i detta fall att kunna välja något annat än Unity och/eller Gnome 3

En kort fråga till er som har vana av KDE. Har provat att lägga till en tom panel i övre raden av skrivbordet, men då jag försöker lägga till program som jag vill kunna starta hamnar de i den nedre panelen. Antar att det går att få dem i övre panelen, men jag har inte hittat inställningen för detta ännu. Någon som har en lösning på detta?

Anledningen till att jag vill ha den i en övre panel är för att jag vill ha program jag kör ofta lättåtkomliga med ett musklick även då jag kör program med maximerat fönster.

Mvh Zed

Rune.K
2012-05-11, 22:36
Hej

Det vet jag faktiskt inte, jag får testa...

Hur går det med enkelklick?
Eller har du ställt om till dubbelklick?

/Rune

Zed
2012-05-11, 22:47
Kör med enkelklick, men kommer att ställa om till dubbelklick. Blir att testa runt och lära sig mer om KDE innan det är dags för skarp uppgradering :)

// Zed

Rune.K
2012-05-11, 22:56
Prova att lägga till default panel, istället för empty panel.
Och ta bort det du inte behöver...

Jag är för trött nu, för att testa mer ingående. :)

/Rune

Tillägg:
Väldigt många inställningar hittar man direkt om man högerklickar på aktuellt objekt, i KDE.
Testa att högerklicka på Kick-off-ikonen...

Zed
2012-05-12, 21:31
Verkar tyvärr inte fungera med default panel, alla program som man väljer att lägga till i panelen hamnar i den nedre panelen. Nåväl, ska testa ytterligare en del samt söka mer på nätet efter information. I värsta fall är det så att det inte går, vilket jag nog överlever ändå. Det kommer nog inte vara avgörande för om jag väljer att installera Kubuntu 12.04 skarpt på en av datorerna hemma.

// Zed

Rune.K
2012-05-12, 22:00
Hur man arrangerar paneler och widgets i KDE är oändliga, nu har jag flyttat panelen till höger.
4725

Jag brukar inte mixtra speciellt mycket, men jag lägger alltid till Traditionell programmeny och ställer in så att den visar de 10 senaste öppnade programmen.
Den traditionella programmenyn är överlägsen Kick-off-menyn, om man vill bläddra snabbt igenom alla grafiska program som är installerade, men jag använder båda.
Jag låter programmen vara igång när jag stänger av datorn, de startar snällt när jag startar datorn nästa gång, det är bara Firefox jag stänger.