handdator

Visa fullständig version : Kommer inte ut på nätet

Kelso
2008-12-06, 17:38
Tjena. Jag har precis kommit på att det är ju mycket roligare och bättre att köra linux. har installerat Ubuntu 8.10. Är alltså ganska okunnig om trixiga sätt i detta OP.

Mitt problem är att jag kommer inte ut på nätet med datorn. Har en trådanslutning till en router. Att koppla upp sig mot routern är inga problem. Kan gå in och ändra i configen på den. men jag kommer inte ut på nätet. precis som att routern inte släpper ut mig. eftersom jag är lite novice så behöver jag verkligen hjälp. vad kan vara fel?

sebastean
2008-12-06, 20:16
Fungerade internet innan du körde Ubuntu? Kräver din internetleverantör inloggningsuppgifter? Har du i sådana fall skrivit in dom i routerns inställningar? Om inte så kan du välja att skriva in dom i routern eller i ubuntu.

Svendus
2008-12-06, 20:22
Tjena. Jag har precis kommit på att det är ju mycket roligare och bättre att köra linux. har installerat Ubuntu 8.10. Är alltså ganska okunnig om trixiga sätt i detta OP.

Mitt problem är att jag kommer inte ut på nätet med datorn. Har en trådanslutning till en router. Att koppla upp sig mot routern är inga problem. Kan gå in och ändra i configen på den. men jag kommer inte ut på nätet. precis som att routern inte släpper ut mig. eftersom jag är lite novice så behöver jag verkligen hjälp. vad kan vara fel?

Det var jo inte bra :( fråga! din internetleverantör och vad är det för fabrikat på routern och har du provat återställa den, där finns i regel ett litet hål på baksidan där du med ett spik trycker in och återställer fabriksinställningarna därefter starta modemet först när dsl lampan har fast sken routern och och sen datorn.

Kelso
2008-12-06, 20:45
Tror inte det är routern som krånglar. har just nu 2 andra datorer (XP) uppkopplade via den, så allt bör stämma i den. Linux-maskinen, har bara stått ett tag utan att användas, så tänkte den kunde va bra att ha att lära sig linux på. i väntan på att lägga in det på dom andra. Så den har nog inte varit uppkopplad mot denna routern innan. Är dock så att jag är hemma hos mina föräldrar över helgen bara. kanske kan hoppas att det funkar prima hemma hos mig. Det är inget man behöver ställa in i Linux?

Tompalaz
2008-12-06, 20:51
Du kan öppna en terminal och skriva

ping google.com, vet inte om du är bekant med kommandot, men din dator säger "hej" till google.com och mäter tiden och åtkomsten det tar för google att svara. På det sättet kan du se om du får kontakt någon gång medan du testar inställningar.

om du går under System - Inställningar - Nätverk nånting. (ursäkta sitter inte vid min ubuntu maskin just nu) vad står det då? Hittar den ditt nätverkskort? Det lär heta eth0.

Kelso
2008-12-06, 21:12
Har testat att pinga något på nätet, men inget svar.

jepp nätverkskortet hittas och den verkar fått ett IP med. verkar i alla fall så om man skriver ifconfig.

Little John
2008-12-07, 04:34
Kan du posta din ifconfig här?

LJ

Kelso
2008-12-07, 15:34
Vet felet nu. Får inte nån DNS-server...någon som har någon aning om varför?

Little John
2008-12-07, 15:39
Starta om routern är kanske värd att försöka?

LJ

Kelso
2008-12-30, 21:08
ok...tar åter tag i problemet. hemma hos mig själv så får min dator allt den behöver för att fungera. men när jag kommer hem och kopplar in den till mina föräldrars router så får den ingen DNS. Vad kan detta bero på? går det att ställa in manuellt istället? jag är lite osäker på vad jag ska ange som "Search Domains"...