handdator

Visa fullständig version : tangentbordsfiler???! (bokstäver blir siffror)

kanis
2008-05-12, 22:52
hej!

jag använder en IBM-laptop av modellen r40. den har 3-4 år på nacken. på den kör jag ubuntu 8.04. när jag är hemma så trycker jag i den i en s.k. 'dockningsplatta' så att jag kan använda ett externt tangentbord och en extern skärm.

när jag tar bort laptopen från dockningsplattan för att ta med mig den så funkar tangentbordet inte tillfredsställande. laptopens tangentbord byter ut vissa bokstäver mot siffror och gör lite annat smått och gott.

t. ex:
v532a är det s60 s2a *å

meningen skall vara
vilka är det som ska på

felet uppstår bara när datorn är fri från dockningen.
även laptopens tangentbord funkar som det ska NÄR DEN sitter i dockningen.

jag har hört att det finns nåt som heter skrivbordsfiler (ordet fanns långt bak i mitt huvud) men Mr Google ger mig inget svar alls.

någon annan som vet någon om detta?
eller har Du kanske en annan lösning på mitt problem?

tacksam för svar!

Kanis

sebastean
2008-05-12, 23:04
Finns det siffror utskrivna på tangenterna "i l k o m k p" på tangentbordet på den bärbara datorn?

kanis
2008-05-13, 09:29
japp, alla de tangenter/bokstäver Du räknade upp har små siffror på sig också.

Jaso
2008-05-13, 09:52
Kan det vara något med fn tangenten att göra. Jag har en Thinkpad T30 och på den finns det en indikator som visar om vilken funktion tangenterna har just då. Prova med att trycka ner fn och skriv något på dom tangenter som har siffror på sig. Blir det bokstäver då, prova med att trycka på numlock.

jele
2008-05-15, 20:03
Jag letar egentligen ett annat fel men sladdade förbi din frågeställning i min HP laptop doc. Jag tror som Jaso skriver att du har det inbyggda numeriska tangentbordet aktiverat. Kolla upp hur det aktiveras/avaktiveras i din laptop doc. Kan vara så att det lagras olika intällningar i olika profiler dockad/odockad

kanis
2008-05-19, 03:07
he1

här är a3fabetet så att N5 3ättare s2a f-rstå vad 1ag s2r5ver

a b c d e f g h 5 1 2 3 0 n 6 * q r s t 4 v x y z å ä -

h6**as att N5 f-rstår vad 1ag s2r5ver även 60 det ser 26nst5gt 4t, ber 60 4rsä2t

1ag har *r6vat fn+tangenten 4tan res43tat

har även *r6vat n4036c2+tangenten 4tan res43tat,

D4 2an ha rätt 5 det D4 s2r5ver 60 att det s2a f5nnas någ6t sätt att a2t5vera e33er ava2t5vera numeriska tangentbordet, däre06t så vet 1ag 5nte h4r 1ag g-r detta,

tr6r N5 att dessa 5nstä33ern5ngar h-r t533 6*erat5vsyste0et e33er är det någ6t s60 t533h-r s1ä3va dat6rn?

Er5c

kanis
2008-05-19, 19:30
här kommer en översättning av mitt tidigare inlägg:

jag har provat FN-tangenten +tangenten som blir fel.. utan resultat

har även provat numlock + tangenten.. också utan resultat.

Du kan ha rätt i det Du säger om att det ska finnas något sätt att aktivera eller avaktivera det numeriska tangentbordet, däremot så vet jag inte hur jag gör detta.

tror Ni att man avaktiverar/aktiverar det i operativsystemet? eller är det något som man man sköter likadant oavsett OS (typ bios)?

Eric

Jaso
2008-05-19, 19:46
Provat fn + någon av F1-F12 tangenterna? Det är där oftast tangenten för att avaktivera numeriska tangentbordet ligger.

sebastean
2008-05-19, 22:26
här kommer en översättning av mitt tidigare inlägg:

jag har provat FN-tangenten +tangenten som blir fel.. utan resultat

har även provat numlock + tangenten.. också utan resultat.

Du kan ha rätt i det Du säger om att det ska finnas något sätt att aktivera eller avaktivera det numeriska tangentbordet, däremot så vet jag inte hur jag gör detta.

tror Ni att man avaktiverar/aktiverar det i operativsystemet? eller är det något som man man sköter likadant oavsett OS (typ bios)?

Eric
Har du provat att slå av numlock på det externa tangentbordet som är kopplat till dockan och sedan testa tangentbordet på din bärbara?

kanis
2008-05-20, 14:06
sebastean:
Har du provat att slå av numlock på det externa tangentbordet som är kopplat till dockan och sedan testa tangentbordet på din bärbara?

svar
när tangentbordet är i dockan så funkar både laptopens egna tangentbord och det externa.

Jaso:
Provat fn + någon av F1-F12 tangenterna? Det är där oftast tangenten för att avaktivera numeriska tangentbordet ligger.

svar
jag tog laptopen ur dockan och startade om. startade ett ordbehandlingsprogram och gick lös med fn+f11 och fn+f12. händer inget.

jag provade att göra likadant då jag befann mig på datorn skrivbord men där verkar tangentena ha betytt att 'starta energisparläge'.

får fundera vidare..

/Eric

Jaso
2008-05-20, 15:57
svar
när tangentbordet är i dockan så funkar både laptopens egna tangentbord och det externa.

svar
jag tog laptopen ur dockan och startade om. startade ett ordbehandlingsprogram och gick lös med fn+f11 och fn+f12. händer inget.

jag provade att göra likadant då jag befann mig på datorn skrivbord men där verkar tangentena ha betytt att 'starta energisparläge'.

får fundera vidare..

/Eric

Sorry, var en dum fråga... :D R40 hade du ja..

Hittade något:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=lenovo&lndocid=MIGR-45967

Vissa tangent kombinationer har speciella funktioner.
fn + F1
fn + F2
fn + F6
fn + F10
fn + F11

Har ju reserverade funktioner. Prova dessa när du är på skrivbordet. Blir det någon skillnad om du provar på dessa kombinationer?

sebastean
2008-05-20, 16:01
svar

Men om du slår av numlock på det externa tangenbordet, och sedan kopplar loss datorn utan att starta om, blir det då någon skillnad?

Annars kan du prova att koppla loss datorn och sedan slå av numlock i Konfigurationshanteraren som går att lägga till i programmenyn genom att högerklicka på Program i panelen och välja Redigera menyer. Den finns under Systemverktyg. Öppna sök i Konfigurationsredigeraren och ange att också söka på nyckelvärden. Sök på numlock och bocka av numlock_on om den är markerad och gör detsamma för remember_numlock_state.