handdator

Visa fullständig version : Thunderbird

toscanders
2008-12-11, 20:41
Hej!
Thunderbird vill ha ett lösenord för utgående mailserver. Jag har försökt alla tänkbara ochTelia Support ställer sig helt oförstående. "Skall inte behövas...".
Tips någon?

sebastean
2008-12-11, 22:18
Testat bocka av att av thunderbird ska använda namn och lösenord för utgående mail?

toscanders
2008-12-11, 22:39
OK. Var gör jag det?

toscanders
2008-12-12, 16:28
:o
Får ingen ordning på detta. Så här är det:

Vill alltså prova Thunderbird som epost-klient. Tar kontakt med min internetleverantör (Telia), får ny epostadress (mitt.namn@telia.com) samt lösenord och ett användarnamn. :D

Fyller i alla uppgifter för inkommande epost. Provar att skicka mejl från mitt gmail-konto till min nya adress @telia.com. Det går alldeles utmärkt.

Vill svara på brevet. Det ser ut att gå br - till att börja med. Så avbryts processen och jag får ett meddelande om att SMTP-servern kräver ett lösenord..

Standardservern är 'mailout.telia.com'. Av någon anledning står ett av mig tidigare använt username som "förnamn", så servern heter 'username-mailout.telia.com'. Att mitt gamla användarnamn står där kan möjligen ha astt göra med, att jag tidigare försökt intallera Thunderbiord (under min dimgrå Windows-period). Har ingen annan förklaring..

Telia Support menar att alla uppgifter är korrekta och de ställer sig mycket frågande till varför Thunderbird kräver lösenord. :confused:

När jag tittar under 'Hjälp', får jag beskedet att gå till 'Verktyg > Kontoställningar > SMPT' och göra ändringar.

Finns inga 'Kontoställningar' under 'Verktyg'. :eek:

De visar sig finnas under 'Redigera'. Jag öppnar 'K-st', men finner inga möjligheter att göra några förändringar. Att hitta något lösenord är naturligtvis uteslutet.

Sebastean föreslår, att jag ska testa med att bocka av rutan för att Thunderbird ska kräva lösenord. Ett förmodligen bra förslag, om jag bara visste, var den rutan är att finna. :cool:
Jag vill understryka, att jag fortfarande har en positiv grundsyn på livets alla prövningar. :trytofly:

Little John
2008-12-12, 17:00
Öppna kontoinställningar.
Öppna Server för utgående meddelanden. Markera raden för ditt konto och klicka på Redigera.
Har du samma fönster som jag?

LJ

toscanders
2008-12-12, 18:31
Hej LJ! Har öppnat 'Kontoinställningar'. Där finns ingenting som motsvarar din skärmbild, överhuvudtaget inget om 'Server för utgående epost (SMTP)'.

toscanders
2008-12-12, 19:21
LJ: Jo, nu har jag hittat en uppgift, men inte under 'Kontoinställningar > Serverinställningar', utan under 'Kontoinställningar - <mitt.namn@telia.com>'.
Där finns följande:'Utgående server (SMTP): 'mittgamlausername - mailout.telia.com (Standard)'.
Den senare texten kan ersättas av : 'Använd standardservern' .
Har inte funnit någon möjlighet att gå in och redigera uppgifterna.

toscanders
2008-12-12, 20:01
Ytterligare muntrationer: Det går alldeles utmärkt att skicka mejl via 'Evolution'. Där vill man dock inte kännas vid lösenord för inkommande.
Thunderbird tar väl omhand inkommande, men släpper å andra sidan inget ifrån sig...:elefant:

sebastean
2008-12-12, 23:12
I windows ligger inställningar under menyn Verktyg och i Ubuntu under menyn Redigera.

När du går in på kontoinställningar, finns det något nedanför <mitt.namn@telia.com> i vänsterkolumnen? Är nämligen där alternativet utgående server ska finnas.

toscanders
2008-12-12, 23:39
Hej Sebastea!

I vänsterkolumnen finns följande uppifrån och nedåt:

mitt.namn@telia.com
Serverinställningar
Kopior och mappar
Skriva & adressera
Diskutrymme
Skräppost
Mottagningskvitto
Säkerhet

Om man klickar på 'Serverinställningar', så finns där bara uppgifter om server för inkommande post. Ej heller under 'Avancerat' finns något om utgående.

Little John
2008-12-13, 04:36
Jag kör Thunderbird 2.0.0.18 i 32 bitars version. Ser det inte så ut hos dig som på bilden här?

toscanders
2008-12-13, 11:49
Hej!
Nej, jag har ingenstans en ruta, som visar data för utgående server. Jag ska prova med att avinstallera T-bird (jag installerade den från 'Lägg till...' och där finns ingen uppgift om version) och återinstallera via Synaptic. Där står, att det är version 2.0.0.18. Jag provar.
-----------------
Nej, ingen skillnad, fortfarande ingen uppgift om utgående server.

sebastean
2008-12-13, 12:09
jag testade precis att starta thunderbird med en tom profil. Alternativet Utgående server finns med redan innan jag skapat ett e-postkonto. Så att det inte finns med för dig är minst sagt skumt. Dyker det inte upp efter att du installerat om Thunderbird så kanske det har att göra med din profil. Vi kan då testa skapa en tom profil.

sebastean
2008-12-13, 12:13
Ok ser att du testade installera om utan att det gjorde skillnad.
Ska vi testa fixa en tom profil?

Öppna din hemmapp och välj under visa-menyn att visa dolda filer
Gå till mappen .mozilla-thunderbird
Dubbelklicka på profiles.ini
Ändra
StartWithLastProfile=1 till
StartWithLastProfile=0
Spara och stäng och öppna sedan Thunderbird
Välj att skapa ett nytt konto i rutan som dyker upp
Ta Avbryt i dialogin för att skapa ett nytt e-postkonto
Gå in på Kontoinställningar för att se om utgående server finns där nu

toscanders
2008-12-13, 15:00
Hej!
I rutan 'profiles.ini' står detta:

[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Namne=default
IsRelative=1
Path=z9qdjzlp.default

Jag sparade och stängde och öppnade sedan T-bird, men inget hade ändrat sig och någon ruta, där jag hade kunnat skapa nytt konto, dök inte upp.
Jag provar nu att ändra 'StartWithLastProfile=1' till'...=0' och ser vad som händer.

----------------------------------------------
Inget hände. Jag ändrar tillbaka till '...=1'.
-----------------------------------------------
Inget hände. Jag avinstallerar T-bird och startar om datorn, samt ändrar till '...=0'.

Little John
2008-12-13, 15:07
Är du säkert att du kolla i Thunderbird under REDIGERA > Kontoinställningar och inte under REDIGERA > Inställningar ?

LJ

toscanders
2008-12-13, 15:24
Datorn har nu startat på nytt.
Jag kollar, Jag kollar, så att '...Profile' fortfarande '...=0'.
Det är den. Alltid något.
Jag kollar, hur det är med T-bird.
Borta. OK. Jag återinstallerar T-bird.. (Detta paket heter 'thunderbird 2.1.1.18+nobinonly'. Det finns även 'mozilla-thunderbird' och 'mozilla-thunderbird-dev', båda 2.1.1.18+nobinonly' och tills vidare oinstallerade. Betyder något?
Jag ändrar '...Profile' till '...=1'. Sparar o stänger.
Öppnar T-bird.
Klickar på 'Skapa nytt konto.
Klickar på avbryt.
Öppnar Kontoinställningar.
Nix. Inget om utgående server.

toscanders
2008-12-13, 15:27
LJ: Jo, jag kollade under 'Kontoinställningar'.

Little John
2008-12-13, 15:28
Under Kontoinställningar finns det "Lägg till Konto" ?

toscanders
2008-12-13, 15:44
Ja?
Men jag har två konton inlagda och inget visar 'utgående'.

sebastean
2008-12-13, 15:47
Testa ändra namn på mappen .thunderbird i din hemmapp. Då bör en ny mapp med detta namn skapas med en ren profil när du öppnar Thunderbird. Har utgående server dykt upp nu?

För att få tillbaka din vanliga profil, ta bort den nya .thunderbird och byt tillbaka namnet på den gamla.

toscanders
2008-12-13, 17:32
Har provat att lägga in ett nytt konto, det gick inte. Ska jag kanske försöka ta bort de existerande kontona? Jag provar.

toscanders
2008-12-13, 17:55
Bytte namn på mappen från ' .mozilla-thunderbird' till enbart ' .thunderbird' . Då gick det bra att skapa ett nytt konto. Där kunde jag också fylla i namn på utgående server.
Dock upprepar sig historien.
Jag krävs på lösenord för inkommande server och anger det lösenord, som jag fått av Telia. T-bird säger:

"Sändandet av lösenordet misslyckades. E-postservern mailin.telia.com svarade: no domain specified or invalid domain specified".

Huruvida jag kommer att avkrävas lösenord för utgående server återstår att se.
----------------------------------------------------------
Naturligtvis skulle jag klämma fram ett lösenord där oxo..
Vad gör jag för fel? Alla tips, som jag får, är säkert goda, det måste ju vara jag, som gör nåt galet hela tiden. Det har ju inte varit bara T-bird...

Little John
2008-12-13, 18:08
För sändandet av mailet ska det står mailout.telia.com

toscanders
2008-12-13, 18:28
Javisst. Felskrivet av mig. Sorry.

sebastean
2008-12-13, 18:41
Bytte namn på mappen från ' .mozilla-thunderbird' till enbart ' .thunderbird' . Då gick det bra att skapa ett nytt konto. Där kunde jag också fylla i namn på utgående server.
Dock upprepar sig historien.
Jag krävs på lösenord för inkommande server och anger det lösenord, som jag fått av Telia. T-bird säger:

"Sändandet av lösenordet misslyckades. E-postservern mailin.telia.com svarade: no domain specified or invalid domain specified".

Huruvida jag kommer att avkrävas lösenord för utgående server återstår att se.
----------------------------------------------------------
Naturligtvis skulle jag klämma fram ett lösenord där oxo..
Vad gör jag för fel? Alla tips, som jag får, är säkert goda, det måste ju vara jag, som gör nåt galet hela tiden. Det har ju inte varit bara T-bird...
Testa gärna att byta namn på .mozilla-thunderbird igen men välj avbryt i guiden som dyker upp när du startar thunderbird, och gå istället direkt in på kontoinställningar och se om "Utgående server" finns med i högerspalten.

Om den inte finns med så lägg gärna upp en skärmdump på detta..

toscanders
2008-12-13, 19:11
OK

toscanders
2008-12-13, 19:25
Problemet nu, Sebastean, är att rutan. som ska komma upp, inte gör det. Jag ger upp T-bird för idag och återkommer vid något senare tillfälle. Tack för all hjälp!

sebastean
2008-12-13, 19:51
oki lugnt

jonass
2009-04-05, 00:02
Hej!

Jag håller på att flytta över information från en dator med win2000 och thunderbird till en dator med ubuntu 8.04 och thunderbird...

Jag får samma fel som tocanders!

Vet någon hur jag skall lösa det?

Vet någon hur jag skall få över den gamla mapstrukturen och mail från den gamla datorn till den nya?

Tack på förhand!

/Jonas

Tompalaz
2009-04-05, 11:09
Det bästa tror jag är om du exporterar alla mail och kontaktlistor från win2000 burken och importerar dem igen till din ubuntu dator.
Filstrukturen är för mig inte den samma som i Ubuntu som i Windows.

yan
2009-04-05, 13:23
Hejsan
Har vid flera tillfällen flyttat mellan Windows och Ubuntu. Vid varje tillfälle har jag flyttat innehållet i mappen (Win = thunderbird) och (Ubuntu = .mozilla-thunderbird). Dessa mappar söker Thunderbird i efter profiles.ini som anger vilken mapp som innehåller alla inställningar och mejl. Jag har inte någon gång haft problem med flytten utan allt har fungerat perfekt, även lösenord på konton har följt med.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp...

jonass
2009-04-05, 14:57
Hej!

Har kopierat mappen från Windowsburken... men när jag skall klistra in den i Linuxburken vet jag inte riktigt var den skall ligga...

När jag försöker lägga in den på ett ställe får jag besked på att jag inte har rättigheter att utföra det jag vill göra....

Är det någon som har något tips?

/Jonas

Tompalaz
2009-04-05, 15:45
thunderbirds information om konton och lösenord ligger i en mapp som heter .mozilla-thunderbird. Mappen ligger i din hemkatalog.
att det är en . framför namnet betyder att den är dold. För att visa dolda kataloger trycker du CTRL + H

jonass
2009-04-05, 19:24
Hej!

Då var problemet löst...

Anledningen till att jag inte kunde skicka e-post var att jag fixade med datorn hemma hos mig men inställningarna gjorde jag utifrån min pappas e-post och hans internetleverantör. När jag la in min internetleverantörs smtp-server fungerade allt... så nu måste jag komma ihåg att ändra tillbaka datorn när jag flyttar hem den till pappa.

Tack för all hjälp jag fått!

Har toscanders tur kanske ovanstående löser hans problem med!

/Jonas