handdator

Visa fullständig version : Ubuntu på extern hårddisk.

EliasLiedholm
2008-12-31, 14:52
Jag har kollat på lite olika guider om hur man installerar Ubuntu på en extern hårddisk men jag blir inte klok på någon av dem.

Jag skulle nämligen vilja installera Ubuntu på min externa hdd så att jag kan använda den till flera olika datorer, utan att behöva installera Linux på dem, det ska alltså bara ligga på min externa. Jag har hört att detta ska fungera, åtminstånde med USB-minnen. Hur ska göra detta på smidigast sätt. Finns det någon annan lösning lyssnar jag gärna på den också.
Tack på förhand!

Little John
2008-12-31, 14:59
Välkommen hos oss och GOTT NYTT ÅR!! :)
Kolla den här. Jag tycker att du borde testa den. ( gäller inte bara USB-minnen ) Du kan konfigurera hur du vill:

http://www.littlejohn.se/?q=node/61

Hälsningar
LJ

EliasLiedholm
2008-12-31, 15:01
Jag ska prova det :) Tack för att du svarade så snabbt =)

EliasLiedholm
2008-12-31, 16:41
Jag provade det där programet, men någonstans gick det snett. Hårddisken är formaterad som fat32 men programet kunde inte hitta den så jag klickade på "show all drives" och då kom den upp. Det såg ut att installeras korrekt men när jag försökte boota den så funkade det inte. Just nu provar jag med ett vanligt USB-minne, men jag vill helst att det ska fungera på den externa hårddisken, blir lite väl många enheter att koppla in varje gång annars.
Vad kan jag ha gjort fel?

Little John
2009-01-01, 05:35
Kör du med Vista på den primära HD:n? I så fall finns det en möjlighet att installera en bootväljare. Kolla den här engelska guiden:

http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Ubuntu

LJ

EliasLiedholm
2009-01-01, 12:37
Alltså, jag hittar bootväljaren, fast min externa verkar inte finnas med bland de alternativen som kommer upp.

EliasLiedholm
2009-01-01, 14:50
Jag har nu konstaterat att det är min dator som är helt åt helvete för det fungerar inte ens när jag använder Linux-skivan.
Saken är att det är en skoldator och jag antar att det inte är så jättebra att ta bort Windows XP från den, och antagligen inte särskillt bra att installera något annat operativsystem över huvud taget på den.
Men vad kan det vara för fel om inte ens skivan fungerar? Kan man ha lagt in någon spärr på datorn så att det inte ska fungera?

Ralf
2009-01-01, 15:30
Jag försökte köra Ubuntuskivan på min jobbdator sist (det har fungerat innan), jag fick en massa konstiga problem och sedan ville den inte funka alls.
När jag skickade in den i datorburken på fotoavdelningen så funkade den klockrent och bootade på tredjedelen av tiden.
Så det är dags att skrota min CD-brännare.

Du kan inte testa med en annan CD-läsare.
I en skoldator borde den vara utsliten (och kvaliteten är säkert billig från början).

EliasLiedholm
2009-01-01, 15:58
Nej, jag tror inte att det är problemet eftersom att datorn inte är mer än ett halvår gammal.

Jag försöker installera det med Wubi nu, verkar ta en jedrans tid men det går framåt i alla fall.