Visa fullständig version : ubuntu på eee pc 900
Jag lyckas inte lägga in ubuntu 8,10 på min eee pc 900 jag xp på den just nu, har fått in ubuntu på ett usb minne.Sen när jag startar om och trycker esc och ska installera så får jag upp, Unable to mount root fs on unknown-block(8,1)
Vet inte vad jag ska göra nu??!!:mad:
MVH Lelle
Del_barzam
2009-01-26, 21:52
Har du intallerat Ubuntu på stickan eller har du lagt in installations-ison där för att installera på datorn?
Jag har själv haft stora problem med att preparera min usb-sticka med Ubuntu-intallationen till min Eeepc (Arch Linux är betydligt smidigare!).
Hejsan
Installerade precis eeebuntu standard på min splitter nya eeepc 1000h. Skapade ett minne med den iso:n på i ubuntu 8.10 under System -> administration -> Create a USB startup disk. Jag gjorde lite fel första gången p.g.a. att iso:n var trasig men när jag hade den rätta funkade det utan några problem. eeebuntu är special för eeepc och allt funkade Out Of Box även ralink wireless. Jag var tvungen att ställa om bios för att boota från USB men de va inget problem heller.
Jag är mycket mycket nöjd.:):):)
Har du intallerat Ubuntu på stickan eller har du lagt in installations-ison där för att installera på datorn?
Jag har själv haft stora problem med att preparera min usb-sticka med Ubuntu-intallationen till min Eeepc (Arch Linux är betydligt smidigare!).
Jag har laggt in ison med hjälp av unetbootin på mitt usb-minne...
Vet inte om det är rätt..
Del_barzam
2009-01-30, 09:34
Kontrollera om alla filer finns på stickan. Eller åtminstone att du har ungefär 700 mb data där, nån gång vet jag att filer har hamnat på fel ställe med unetbootin.
Gå sedan igenom guiden här, steg för steg och se att du inte missat något
https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick
Lycka till!