Visa fullständig version : Musik över nätverket, hur då?
Tompalaz
2009-02-16, 19:11
Sitter och lurar lite på hur jag ska göra med min musik osv.
Jag har all min musik på min htpc. Jag vill ju givetvis kunna lyssna på musiken på min stationära dator. Innan hade jag all musik på den här datorn på en Windows partition, men det gör att det blir rätt krångligt om man behöver formatera om datorn.
Min musik mapp var då en symbolisk länk/genväg mot windows partitionen, då kunde jag lyssna på musiken även när jag var i vista.
Nu har jag som sagt bestämt mig för att ha musiken på htpc:n. I vista har jag löst det genom nätverksdiskar. Hur jag ska göra i Ubuntu? tydligen funkar inte symboliska länkar över nätverket.
Tompa
Del_barzam
2009-02-16, 22:41
I mitt NFS-nätverk mountar jag bara min share-mapp från serven och spelar filerna som vanligt.
sudo mount 192.168.X.X:[share] /mnt
Hejsan
Om man använder Places -> connect to server och ansluter via ssh så får man en uppkoppling till en server. Man kan ange sökvägen direkt och spara detta som en genväg hamnar då under Places -> Bookmarks. Vill man då bläddra fram filerna lokalt finns dom i mappen /Home/user/.gvfs/server ganska smidigt. Jag använder detta varje dag eftersom jag utvecklar i geany som inte har nätverks stöd. Ursäkta engelska i sökvägarna jag kör engelska versionen.
Tompalaz
2009-02-17, 14:12
Tack för tipsen båda två.
I mitt NFS-nätverk mountar jag bara min share-mapp från serven och spelar filerna som vanligt.
sudo mount 192.168.X.X:[share] /mnt
Vet du om kommandot klarar DNS namnet. HTPC:n använder iofs statisk ip baserad på mac adressen, men jag skulle trivas bäst med DNS mappningen så slipper den lyssna mot IP:n.
Testar och får:
tomas@Linux-PC:~$ sudo mount htpc:musik /home/tomas/Musik
mount: fel filsystemstyp, felaktig flagga, felaktigt superblock
på htpc:musik, codepage eller hjälpprogram saknas, eller annat fel
(for several filesystems (e.g. nfs, cifs) you might
need a /sbin/mount.<type> helper program)
I en del fall kan användbar information hittas i syslog
- prova dmesg | tail eller något liknande
Del_barzam
2009-02-17, 17:43
Jag vet faktiskt inte Tompalaz. Jag har själv haft problem att mounta NTFS-partitioner i nätverket, är det det filformatet du har på HTPCn?
Tompalaz
2009-02-17, 20:33
Nope, EXT3. Det är Ubuntu för hela slanten.
Del_barzam
2009-02-17, 20:52
Funkar det om du mountar med IPt eller får du samma felmeddelande?
Om du tycker det är jobbigt att skriva in hela adressen kan du alltid fixa ett alias i bash.
Jag vet inte exakt hur det funkar med aliaser i /etc/hosts (jag tar reda på det när jag behöver fixa det hehe) men funkar det här tipset?
http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide#.2Fetc.2Fhosts
Tompalaz
2009-02-21, 21:51
Ursäkta det sena svaret.
Det slutade med att jag la över allt på datorn.
Hittade dock en guide för nätverksmappar.
http://lathund.wordpress.com/2008/08/24/komma-igang-med-samba/