handdator

Visa fullständig version : Hur fixar jag enkel bootscrren till flera operatvi samtidigt?

ApeviaX
2009-02-17, 15:14
Hej

Behöver nu hjälp med att få igång en korrekt bootstartordning eller typ val av opertiv som en lista.

Har precis slängt in ubuntu på min dator som jag hade xp och windows 7 som dualboot på. Problemet är nu att jag får upp ubuntu via grub, kan sedan välja vista/longhorn loader för att komma in i min windows dualboot lista. Men jag vill kunna se de 3 olika operativen i samma lista med korrekta namn för val vid uppstart.

Alltså Ubuntu, XP & till sist Windows 7 på samma sida vid start, refit verkar vettigt, men finns det för ubuntu/windows eller bara mac? Har testat med uppstartshanteraren men då bara vista/longhorn loader som alternativ till ubuntu och det känns fel enligt mina önskemål.

Till sist vill jag tillägga att jag vil ha möjligheten att välj viliket av de 3 operativen som ska vara förvalt.

Hoppas på snabb hjälp :)

Svendus
2009-02-17, 15:27
Där finns ett annat alternativ för flervalstart på nyare datorer
och moder kort
Om man trycker ner F8-F9 eller F12 under start från början väl att märke
där får man upp en meny som på bilden under

http://svendus.se/upload/data/f8.JPG

Där kan man välja med pil tangenterna vilken hårddisk som skal prioriteras
som start för nästa session Jag kör faktiskt fyra olika system på min test dator
Viktigt! hav inte båda diskarna kopplade med strömmen på när du installera ubuntu
utan skapa 2+2 dualboot sekvenser (2 diskar) som du väkslar ved att trycka ner F8-F9 eller F12 beroende på moderkortet under Start detta fungera båda med ide och sata diskar loggat in på Ubuntu systemet kommer man åt alla filar
2 st. Windows installationer exsempel Windows 7 + Windows Xp kan köra de allra flesta program från det andre systems program mapp utan att man berövar installera programmet på båda systemen i värsta fall frår man bara fylla in licensnycklen för programmet .

ApeviaX
2009-02-17, 22:10
Bra tips, men tyvärr inget för mig.

Jag kör med 1 HDD på 500 GB till alla 3 operativ

Svendus
2009-02-18, 06:04
Och det fungerar, på en disk undrar jag om du lyckas med XP och Windows 7 nya flervals start alternativ system ?

Ms har en guide (http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/help/0a522b50-983b-4b6f-8e07-b33471e027c01053.mspx) hur du återställer din W Xp bootfil

I övrigt bör ApeviaX vare snäll inte dubbelposta sina frågor i Forummet :)

ApeviaX
2009-02-18, 17:11
Okej, tackar för hjälpen.

Brukar jag dubbelposta?

Ber om ursäkt :rolleyes:

Del_barzam
2009-02-18, 18:03
Här är din andra post:
http://ubuntu.se/forum/showthread.php?t=3231

Svendus
2009-02-19, 08:02
ämnet och tråden blev stägd öppnades igen
då frågan fortfarende är aktuell under Pysselhörna (http://ubuntu.se/forum/forumdisplay.php?f=8) alla operativsystem

Osprey
2009-02-19, 14:47
Hej

Behöver nu hjälp med att få igång en korrekt bootstartordning eller typ val av opertiv som en lista.

Har precis slängt in ubuntu på min dator som jag hade xp och windows 7 som dualboot på. Problemet är nu att jag får upp ubuntu via grub, kan sedan välja vista/longhorn loader för att komma in i min windows dualboot lista. Men jag vill kunna se de 3 olika operativen i samma lista med korrekta namn för val vid uppstart.

Alltså Ubuntu, XP & till sist Windows 7 på samma sida vid start, refit verkar vettigt, men finns det för ubuntu/windows eller bara mac? Har testat med uppstartshanteraren men då bara vista/longhorn loader som alternativ till ubuntu och det känns fel enligt mina önskemål.

Till sist vill jag tillägga att jag vil ha möjligheten att välj viliket av de 3 operativen som ska vara förvalt.

Hoppas på snabb hjälp :)
Allt det där ligger i /boot/grub/menu.lst, där kan du välja vad du vill att de olika OS:en ska heta, vilket som ska starta upp som standard, hur länge den ska vänta på svar och massor av annat...

Svendus
2009-02-26, 18:21
Det är ett helt nytt start system sen Vista kom och det verkar som om det är nästan samma i Windows 7, men 7 läggar en speciell partition på 200 MB för bootning. Den är till för att Windows ska kunna boota snabbare, där ligger också BOOTSECT.BAK och autoexec start filen plus hanteraren för kryptering på din huvudpartition om du väljer att aktivera sånna funktioner.
Så jag tror faktiskt inte man lyckats med en trippel boot på en hårddisk
Det är också alldeles för krångligt att rätta till det om något går fel
i 9 ut av 10 fall klarar man sig med Ubuntu

omnius
2009-02-26, 20:45
Jag kör med GAG ( the graphical boot manager ), en klockren liten ärta. Det kräver dock en del handpåläggning för att det ska bli fint som snus, därav är också dokumentationen bra. Ladda ned, packa upp och leta upp html-filerna som förklarar hur det hela går till.....om du tycker att det verkar intressant. Om du gör det och det känns som grekiska kan du hojta till så ska jag hjälpa dig på traven. Se länk nedan.

http://gag.sourceforge.net/

ApeviaX
2009-02-28, 08:36
Kan vara så att det är krångligt med triple boot men också häftigt och bästa sätt att ge varje operativ maximal prestanda från datorn, till skillnad från virtuell dator då jag inte kan tilldela all kraft till den virtuella maskinen.

Så jag ska se vad jag kan göra med GAG om det inte funkar så får jag köra med min fula uppstartslist ett tag till antar jag?

ApeviaX
2009-02-28, 15:57
Hej omnius

GAG verkar vettigt och jag förstår i princip vad jag ska göra i intructions.html filen, men jag skull vilja ha en guide med screenshots inifrån ubuntu hur man installerar om du kan fixa det, är orolig att göra fel annars.

omnius
2009-02-28, 20:36
Ok, jag kan rådda till det, men inte i en handvändning. Ska försöka imorgon, men det kan dröja till måndag. Hoppas du kan vänta.

ApeviaX
2009-02-28, 21:48
Hej omnius

Mycket snällt av dig att tipsa om GAG som verkar vara toppenbra och även det närmsta typ rEFIt som jag kan komma är det gäller grafisk bootloader.

Som sagt om du kan fixa en bra guide med typ text och illustrerande screenshots så väntar jag hellre än testar och förstör något.

Så ta tid på dig så får vi se om du hinner i helgen eller början av veckan.

Nicke :D

omnius
2009-02-28, 23:57
Hey, är ju phett glad att någon annan jäfvel vill använda GAG.

ApeviaX
2009-03-01, 00:36
Haha, jo visst fan är jag en lite firlurig jävel och jag gillar att experimentera fast typ på ett säkert sätt, så väntar på din guide.

Bara så du vet så kör jag XP Pro, Ubuntu 8.10 & Windows 7 Beta på samma HDD en Seagate 500 GB (465 GB)

Kan ju hända att jag vill köra quad boot snart och inte är nöjd med min för närvarande triple boot så GAG verkar utmärkt eftersom det kan ha 9 operativ?

omnius
2009-03-01, 01:01
jupp, 9 operativ is teh shit

ApeviaX
2009-03-01, 01:20
Kanoners, då inväntar jag guide...

ApeviaX
2009-03-07, 18:22
Hejsan, Omnius

Jag väntar som sagt på din guide, var tog den vägen?

ApeviaX
2009-03-14, 21:58
Hejsan igen Omnius vill ej tjata men du sa att du hade problem med guiden för GAG men att du hade något att skicka. Glömde du det?