PDA

View Full Version : Snygg portal....

plun-
14th March 2009, 10:31
Hur ska man hinna läsa allt "godis".....:D

Bra jobbat vilka det nu är.... Nallen vet jag.

;)

Svendus
14th March 2009, 10:59
Den blev riktigt bra
Det är faktiskt förste gången jag har blivit riktigt road av Joomla
Teamet är omöjliga helt enkelt :D

Little John
16th March 2009, 05:31
Jo, den blev verkligen snyggt!
Tyvärr fanns det för många buggar.
Jag hoppas att utvecklarna snart kommer med en ny version av integrerings-programmet samt wrappern.
"Single sign on" är ju verkligen önskvärd...

LJ

plun-
16th March 2009, 07:20
"Bryggningen" brukar vara det stora problemet iaf förr....:o

Man skulle ju sedan kunna köra portalen som fristående så länge ;)

Farmfield
19th March 2009, 21:04
Nu är ju det inte aktuellt här på ubuntu.se, men finns det inte hyfsade add-ons/extensions för just forumbiten för Joomla..?

Det är väl lite som med WP, det finns hur mycket grejer som helst att smaska in i systemet..?

Tänkte alltså om man vill köra ett forum 'inne' i Joomla jämfört - som med portalen här & wrapper - 'ihop med' vBulletin, phpBB eller whatever...

Holmen-
21st March 2009, 12:25
Warning: mkdir(): Permission denied in /hsphere/local/home/web1030yes/ubuntu.se/portal/modules/mod_janews/helper.php on line 110Jag får ovanstående felmeddelande var och varannan sidladdning av den nya portalen. Är det fler som får det? och är administratörerna kanske redan medvetna om problemet?

Tompalaz
21st March 2009, 12:31
Jo, jag har också fått den.

No1Viking
21st March 2009, 13:46
Vi har gjort lite förändringar, är felet fortfarande kvar?

Micke

Holmen-
22nd March 2009, 12:20
Vi har gjort lite förändringar, är felet fortfarande kvar?

Micke

Warning: mkdir(): SAFE MODE Restriction in effect. The script whose uid/gid is 205551/205551 is not allowed to access /hsphere/local/home/web1030yes/ubuntu.se/portal/images/resized owned by uid/gid 398/398 in /hsphere/local/home/web1030yes/ubuntu.se/portal/modules/mod_janews/helper.php110Ovanstående felmeddelande stötte jag på första gången jag besökte sidan idag. Men det gamla felet har jag inte sett än så det går åt rätt håll =)

No1Viking
22nd March 2009, 12:48
Warning: mkdir(): SAFE MODE Restriction in effect. The script whose uid/gid is 205551/205551 is not allowed to access /hsphere/local/home/web1030yes/ubuntu.se/portal/images/resized owned by uid/gid 398/398 in /hsphere/local/home/web1030yes/ubuntu.se/portal/modules/mod_janews/helper.php110Ovanstående felmeddelande stötte jag på första gången jag besökte sidan idag. Men det gamla felet har jag inte sett än så det går åt rätt håll =)

Japp, det är ett fel vi jobbar med. Vi hoppas att kunna få bort felet under veckan. Ladda om sidan (refresh) så borde felet försvinna, åtminstone tillfälligt.

Micke

Holmen-
22nd March 2009, 17:14
Gött, sedan tänkte jag påpeka angående inloggning. När jag är inloggad så tas inte "Logga in / Registrera" texten bort alternativt byts ut mot mitt användarnamn. Detta gör att vi alla måste klicka på "Logga in / Registrera" för att kontrollera ifall vi är inloggade eller ej. En liten detalj, dock så viktig enligt mig =)

No1Viking
22nd March 2009, 18:00
Gött, sedan tänkte jag påpeka angående inloggning. När jag är inloggad så tas inte "Logga in / Registrera" texten bort alternativt byts ut mot mitt användarnamn. Detta gör att vi alla måste klicka på "Logga in / Registrera" för att kontrollera ifall vi är inloggade eller ej. En liten detalj, dock så viktig enligt mig =)

"Logga in / Registrera" är dessvärre "as is" och vi har ingen enkel möjlighet att förändra den som du önskar.
Är du inloggad i forumet, bloggen eller chatten så är du inloggad i portalen.

Micke

Svendus
22nd March 2009, 19:11
@ Micke Det verkar fungera nu i Ie 8.0 Opera 9.64 och Edit: i Firefox 3.0.7 trodde jag :o

plun-
22nd March 2009, 21:15
Jo det verkar vara fel även på FF3.1-3.2/3.5-3.6....:o

Jag kommer inte åt att kommentera en artikel....

No1Viking
22nd March 2009, 21:18
Jo det verkar vara fel även på FF3.1-3.2/3.5-3.6....:o

Jag kommer inte åt att kommentera en artikel....

Är du inloggad i portalen? Jag har för mig att man måste vara det för att kunnna kommentera.

Micke

plun-
22nd March 2009, 21:21
Är du inloggad i portalen? Jag har för mig att man måste vara det för att kunnna kommentera.

Micke

Yup, jag loggar in via "logga in/registrera" högst upp... men kan inte kommentera en artikel.

Likadant bakvägen via forumet samt logga in på bådadera.

Holmen-
23rd March 2009, 15:11
Nytt fel, dock ser det ut att vara relaterat till tidigare fel:

Warning: file_put_contents(): SAFE MODE Restriction in effect. The script whose uid/gid is 205551/205551 is not allowed to access /hsphere/local/home/web1030yes/ubuntu.se/portal/cache/mod_mainmenu owned by uid/gid 398/398 in /hsphere/local/home/web1030yes/ubuntu.se/portal/libraries/joomla/cache/storage/file.php on line 255

No1Viking
23rd March 2009, 16:59
Nytt fel, dock ser det ut att vara relaterat till tidigare fel:

Warning: file_put_contents(): SAFE MODE Restriction in effect. The script whose uid/gid is 205551/205551 is not allowed to access /hsphere/local/home/web1030yes/ubuntu.se/portal/cache/mod_mainmenu owned by uid/gid 398/398 in /hsphere/local/home/web1030yes/ubuntu.se/portal/libraries/joomla/cache/storage/file.php on line 255

Bra!
Då har vi nåt att jobba med.

Micke

plun-
24th March 2009, 14:50
Det måste vara totalknas och jag kan inte byta dator för en inloggning.

Troligen någon IPadress-regel/cookie som är totalt fel.

Reseta password ger inget mail heller... !?

Little John
24th March 2009, 16:32
Det måste vara totalknas och jag kan inte byta dator för en inloggning.

Troligen någon IPadress-regel/cookie som är totalt fel.

Reseta password ger inget mail heller... !?
Tömde du cachen hos dig?

plun-
24th March 2009, 17:58
Tömde du cachen hos dig?

Yup... stendöd burk mot Ubuntu.se...:p eftersom jag har BBB så har jag olika IP adresser på mina burkar eftersom man får 5 av BBB

Inget mail heller om reset...

Little John
24th March 2009, 18:10
Enligt loggen så var du inloggat i portalen igår.
Du reggade dig ju i portalen igen. Det behövdes inte då alla user synkades med forumet när vi startade. Kanske krockade detta.
Vi ska köra en ny user-sync i morgon.:)

LJ

Holmen-
25th March 2009, 10:31
...Det behövdes inte då alla user synkades med forumet när vi startade. Kanske krockade detta.
Vi ska köra en ny user-sync i morgon.:)

LJ

Jag kom på att det är lite problem det där. Jag har "Holmen" på wikin men någon annan har "Holmen" på forumet, därför mitt inte så fina "-" i slutet. Skall ni rensa alla användar-tabeller och endast köra med den ifrån forumet? (och om ni redan har gjort så så har det inte fungerat...för jag är fortfarande inloggad på wikin med "Holmen"). Värt att ifrån servern nollställa alla cookies kanske =), bara en tanke.

Bra!
Då har vi nåt att jobba med.

Micke

Warning: mkdir(): SAFE MODE Restriction in effect. The script whose uid/gid is 205551/205551 is not allowed to access /hsphere/local/home/web1030yes/ubuntu.se/portal/images/resized owned by uid/gid 398/398 in /hsphere/local/home/web1030yes/ubuntu.se/portal/modules/mod_janews/helper.php on line 110

Samma helper.php som klagar men ny katalog .../images/resized

Little John
25th March 2009, 11:00
Jag körde en synk nu och tog bort Holmen_ .
Wikin har inte med forumet och portalen att göra.
Om felmeddelanden kommer upp kan du så testa att ladda om sidan?

LJ

No1Viking
25th March 2009, 17:16
Hej

Efter mycket felsökning, kommunikation med vår webbhost och funderande kring de fel som uppstår i vår portal, har vi beslutat oss för att flytta ubuntu.se till annan leverantör. Orsaken är att vår nuvarande leverantör använder en funktion som heter "safe mode" i PHP-tolken. Det är den som är "boven".

Vi har på bästa möjliga sätt försökt att säkerställa, hos vår nya leverantör, att detta inte inträffar igen och vi tror att det kommer att fungera, med tanke på de tester vi gjort hittills. Det finns dock fortfarande en del saker att utreda.

Vi som har med konto i portal, forum, blogg och wiki kommer inte att beröras. När flytten är klar skall det bara vara att logga in. Vi som har @ubuntu.se e-postkonton kommer dock att beröras något. För oss med e-postkonto kommer det mer info inom kort.

Teamet bakom ubuntu.se

Holmen-
26th March 2009, 09:11
...Orsaken är att vår nuvarande leverantör använder en funktion som heter "safe mode" i PHP-tolken. Det är den som är "boven"...

Mjo, den ställer till det, har hänt mig med.

Först kan jag intyga att tidigare fel är borta, har inte sett de idag iaf. Men jag kan inte logga in i portalen eller beställa nytt lösenord(trodde att jag hade glömt bort mitt gamla lösenord först) men jag kan ju logga in i forumet så något fel är det med portalen.

No1Viking
26th March 2009, 09:15
Mjo, den ställer till det, har hänt mig med.

Först kan jag intyga att tidigare fel är borta, har inte sett de idag iaf. Men jag kan inte logga in i portalen eller beställa nytt lösenord(trodde att jag hade glömt bort mitt gamla lösenord först) men jag kan ju logga in i forumet så något fel är det med portalen.

Vi hoppas och tror att det kommer att lösa sig när vi är klara med flytten.

Micke

plun-
27th March 2009, 07:47
Jag lyckades sabba även foruminloggningen och när mailreseten också är ur funktion så blev det ett nytt konto....:o

No1Viking
28th March 2009, 08:15
Jag lyckades sabba även foruminloggningen och när mailreseten också är ur funktion så blev det ett nytt konto....:o

Ingen fara. Alla dina tidigare inlägg är nu "mergade" med ditt nya konto, "plun-". Ditt gamla konto är raderat.

Micke

plun-
28th March 2009, 08:20
Ingen fara. Alla dina tidigare inlägg är nu "mergade" med ditt nya konto, "plun-". Ditt gamla konto är raderat.

Micke

Tack !! .... vete tusan vad som hände :p

Klura/spåna till någon artikel till portalen kanske....:D

DimensionX
28th March 2009, 19:19
Tack !! .... vete tusan vad som hände :p

Klura/spåna till någon artikel till portalen kanske....:D

Hur sjutton bar du dig åt för att sabba foruminloggningen? :D

Holmen-
11th April 2009, 06:26
Sådär efter inväntandet av flytten så antar jag att ni nu är klara med den iaf men kanske återstår lite konfande hur som helst har jag lite åsikter och fortsätter i samma tråd.

http://www.ubuntu.se/forum tar en till portalen och inte till forumet. Jag antar att detta bara skulle vara fenomenet under lansering av den nya portalen.
http://www.ubuntu.se/wiki tar en till wikin men layouten är olika beroende på om jag är inloggad i wikin eller ej. Skillnaden är när jag är utloggad så får jag inte menyn runt innehållet utan bara innehållet. På sätt och vis kan jag förstå att man inte vill ha det traditionella wiki-utseendet men isf måste utseendet utan menyn runt innehållet bler mer funktionellt.
Jag kan fortfarande inte logga in och kommentera i portalen med "Holmen-" som jag skriver detta meddelande med.
Angående utseendet på första sidan; Nu när fler och fler nyheter börjar dyka upp så skulle jag önska att alla kategorierna centrerades(vertikalt) mot varandra så som de första(ubuntu i sverige:linux, ubuntu i världen:"teknik och forskning" samt "foto och video":ubuntu program) görs. Detta layout problem kanske blir löst med hjälp av att alla kategorier "fylls upp" med nyheter.

No1Viking
11th April 2009, 07:19
Sådär efter inväntandet av flytten så antar jag att ni nu är klara med den iaf men kanske återstår lite konfande hur som helst har jag lite åsikter och fortsätter i samma tråd.

Tack! Vi är tacksamma för alla kommentarer, det hjälper oss att kunna göra ubuntu.se ännu bättre.

http://www.ubuntu.se/forum tar en till portalen och inte till forumet. Jag antar att detta bara skulle vara fenomenet under lansering av den nya portalen.

Tanken är att vi alla skall logga in via portalen i stället för direkt till forumet. Dessvärre är vår single-sign-on funktion lite buggig, men det kommer en uppdatering som skall lösa de problemen under april månad.

http://www.ubuntu.se/wiki tar en till wikin men layouten är olika beroende på om jag är inloggad i wikin eller ej. Skillnaden är när jag är utloggad så får jag inte menyn runt innehållet utan bara innehållet. På sätt och vis kan jag förstå att man inte vill ha det traditionella wiki-utseendet men isf måste utseendet utan menyn runt innehållet bler mer funktionellt.

Wikin ligger uppe ett tag till för att sedan försvinna. Vi håller på med att flytta alla guider till portalen där de skall ligga permanent i framtiden.

Jag kan fortfarande inte logga in och kommentera i portalen med "Holmen-" som jag skriver detta meddelande med.

Nu kan du det! ;)

Angående utseendet på första sidan; Nu när fler och fler nyheter börjar dyka upp så skulle jag önska att alla kategorierna centrerades(vertikalt) mot varandra så som de första(ubuntu i sverige:linux, ubuntu i världen:"teknik och forskning" samt "foto och video":ubuntu program) görs. Detta layout problem kanske blir löst med hjälp av att alla kategorier "fylls upp" med nyheter.

Detta beror pǻ artiklarnas längd där det finns ett maxvärde. Blir artiklarna kortare blir resultatet det du beskriver. Dessvärre kan vi inte göra något åt det, även om det skulle vara trevligt.

Micke

Holmen-
12th April 2009, 16:08
Wikin ligger uppe ett tag till för att sedan försvinna. Vi håller på med att flytta alla guider till portalen där de skall ligga permanent i framtiden.
hmm ok, låter bra men wikin som är inbyggd i portalen måste blir mycket mer lätt manövererad(fler länkar). Just nu är det väldigt "trädaktigt" med bara några fåtal länkar neråt i trädet. Är målet att det skall bli en wiki eller en guide-databas?

Nu kan du det! ;)
Jupp, det gick.

Detta beror pǻ artiklarnas längd där det finns ett maxvärde. Blir artiklarna kortare blir resultatet det du beskriver. Dessvärre kan vi inte göra något åt det, även om det skulle vara trevligt.

Check.

Tompalaz
12th April 2009, 20:45
hmm ok, låter bra men wikin som är inbyggd i portalen måste blir mycket mer lätt manövererad(fler länkar). Just nu är det väldigt "trädaktigt" med bara några fåtal länkar neråt i trädet. Är målet att det skall bli en wiki eller en guide-databas?

Det ena utesluter inte det andra :).
I och med att wikin växer kommer också kategorierna bli fler. Ju mer som kommer så blir det nog lättare att manövrera.
Vi ska försöka undvika röran som lätt blir i en wiki sida.

Holmen-
13th April 2009, 18:30
Det ena utesluter inte det andra :).
I och med att wikin växer kommer också kategorierna bli fler. Ju mer som kommer så blir det nog lättare att manövrera.
Vi ska försöka undvika röran som lätt blir i en wiki sida.

Nej skillnaden blir i beroende på vad man siktar på. Just nu känns portalens wiki som en guide-databas med "wiki-funktioner" medans den gamla wikin var en wiki med guider på de flesta sidorna. Enligt mig så är tänket att sikta på en wiki med guider i mycket bättre än vad portalens wiki ser ut att bli just nu.