handdator

Visa fullständig version : HJÄLP! inget internet efter omstart..

kanis
2009-03-21, 17:52
Hej!

Behöver lite hjälp!! Efter en omstart av datorn är mitt internet borta.

Har bredband via kabel, via ett nätverk som tillhör skolan jag pluggar vid.. I vanliga fall brukar jag komma till en portal/inloggningsruta varje gång jag ska gå ut på nätet. Där jag fyller i anv namn och pass och loggar in..

Efter en omstart av datorn för någon vecka sedan hittar webbläsaren inte inloggningsrutan längre.. jag kommer alltså inte ut på nätet.

Jag har kikat på egenskaper för anslutningen och där är nån slags trafik (jag ser att det skickas och tas emot några få kb). Av det drar jag slutsatsen att det inte är något fel på varken min egen nätverkskabel eller dem (skolan) som tillhandahåller mitt internet).. FELET borde vara hos mig..

Någon som har någon aning om vad det kan vara för fel?

Fakta:
Firefox
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad

Guld och gröna skogar till den som hjälper mig http://ubuntu-se.org/phpBB3/images/smilies/smiley.gif
Tack på förhand

/Eric

Tompalaz
2009-03-21, 22:04
Hej Eric!

För mig låter det lite som om Ubuntu 'tappat' ditt nätverkskort. Det finns inga inställningar definierade. Kan du i en terminal skriva in
ifconfig
Vi kommer då få en lista på alla tillgängliga nätverkskort.

Startsidan som du loggar in på, den har väl en adress också?
Kommer du i så fall ihåg den?

Min bror har liknande men om han inte är ansluten så blir han dirigerad till en annan hemsida där han loggar in.

kanis
2009-03-22, 10:48
Hej!

Startsidan som du loggar in på, den har väl en adress också?
Kommer du i så fall ihåg den?

Japp, jag har kvar adressen men den funkar inte längre. Vilken adress jag än slår in i adressraden i Firefox så söker den bara en stund och till sist kommer det fram något i stil med 'sidan kan inte visas'.

Min bror har liknande men om han inte är ansluten så blir han dirigerad till en annan hemsida där han loggar in.