handdator

Visa fullständig version : HJÄLP! inget internet efter omstart..

kanis
2009-03-21, 17:52
Hej!

Behöver lite hjälp!! Efter en omstart av datorn är mitt internet borta.

Har bredband via kabel, via ett nätverk som tillhör skolan jag pluggar vid.. I vanliga fall brukar jag komma till en portal/inloggningsruta varje gång jag ska gå ut på nätet. Där jag fyller i anv namn och pass och loggar in..

Efter en omstart av datorn för någon vecka sedan hittar webbläsaren inte inloggningsrutan längre.. jag kommer alltså inte ut på nätet.

Jag har kikat på egenskaper för anslutningen och där är nån slags trafik (jag ser att det skickas och tas emot några få kb). Av det drar jag slutsatsen att det inte är något fel på varken min egen nätverkskabel eller dem (skolan) som tillhandahåller mitt internet).. FELET borde vara hos mig..

Någon som har någon aning om vad det kan vara för fel?

Fakta:
Firefox
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad

Guld och gröna skogar till den som hjälper mig http://ubuntu-se.org/phpBB3/images/smilies/smiley.gif
Tack på förhand

/Eric

Tompalaz
2009-03-21, 22:04
Hej Eric!

För mig låter det lite som om Ubuntu 'tappat' ditt nätverkskort. Det finns inga inställningar definierade. Kan du i en terminal skriva in
ifconfig
Vi kommer då få en lista på alla tillgängliga nätverkskort.

Startsidan som du loggar in på, den har väl en adress också?
Kommer du i så fall ihåg den?

Min bror har liknande men om han inte är ansluten så blir han dirigerad till en annan hemsida där han loggar in.

kanis
2009-03-22, 10:48
Hej!

Startsidan som du loggar in på, den har väl en adress också?
Kommer du i så fall ihåg den?

Japp, jag har kvar adressen men den funkar inte längre. Vilken adress jag än slår in i adressraden i Firefox så söker den bara en stund och till sist kommer det fram något i stil med 'sidan kan inte visas'.

Min bror har liknande men om han inte är ansluten så blir han dirigerad till en annan hemsida där han loggar in.

Jag brukar också alltid bli omdirigerad, men inte nu.

När jag skriver in ifconfig i terminal får jag följande till svar (kan hända att det är radbrytning på fel plats någonstans då det blev lite skumt när jag flyttade textfilen från Ubuntu-datorn till windows):

kanis@karnoskog:~/Skrivbord$ ifconfig

eth0
Link encap:Ethernet HWaddr 00:06:1b:d3:2f:6f
inet addr:194.47.44.119 Bcast:194.47.44.255 Mask:255.255.255.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:576 Metric:1
RX packets:127312 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:492 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:12236816 (12.2 MB) TX bytes:44474 (44.4 KB)

lo
Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:932 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:932 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:75140 (75.1 KB) TX bytes:75140 (75.1 KB)
kanis@karnoskog:~/Skrivbord$

eth0 och lo är de nätverk som brukar finnas där..

Igår provade jag att koppla in en annan dator med windows hemma hos mig. Det funkade kanon en stund tills jag fick upp ett felmeddelande som sa att 'en annan dator med samma ip-adress är redan inloggad'.. strax efteråt försvann uppkopplingen.

Tompalaz
2009-03-22, 16:32
Okej, det ger en liten aning i alla fall.

Jag skulle gärna se lite mer.
Hur ser innehållet ut i /etc/network/interfaces ?

kanis
2009-03-23, 08:42
auto lo

iface lo inet loopback

iface wlan0 inet dhcp

address 192.168.2.149

netmask 255.255.255.0

gateway 192.168.2.1

wpa-driver wext

wpa-key-mgmt WPA-PSK

wpa-proto WPA

wpa-ssid Jakob

iface ppp0 inet ppp

provider ppp0

auto ppp0

auto wlan0

Tompalaz
2009-03-23, 14:32
Okej. Jag tycker den ser lite konstig ut.
Det verkar finnas ett wlan med en statisk adress. Frågan är då varför det står iface wlan0 inet dhcp.

Hursomhelst:

Testa att lägga till

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

sen kör du
sudo /etc/init.d/networking restart

kanis
2009-03-23, 18:15
Jag letade mig fram till etc/network i Nautilus. Där öppnaade jag interfaces i textredigerare.
Jag la till de rader Du skrev om, Tompalaz men när jag ska spara så står det att jag saknar rättigheter för detta.

Jag har inte root. Hur löser jag detta?

Jaso
2009-03-23, 18:47
Jag letade mig fram till etc/network i Nautilus. Där öppnaade jag interfaces i textredigerare.
Jag la till de rader Du skrev om, Tompalaz men när jag ska spara så står det att jag saknar rättigheter för detta.

Jag har inte root. Hur löser jag detta?

Använde du terminalen för att öppna interfaces? Det bör räcka att du skriver :

sudo gedit /etc/network/interfaces

I terminalen.

kanis
2009-03-23, 21:31
Nu har jag fått det att fungera! Tack för hjälpen!

Jag använde
sudo gedit /etc/network/interfaces för att öppna 'interfaces' i en textredigerare.

Därefter la jag till detta i dokumentet 'interfaces':
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

och sen uppdaterade jag i terminal:
sudo /etc/init.d/networking restart

Först funkade inte networking restart-kommandot men det visade sig bero på att jag bara sparat 'interfaces' utan att stänga ner det..

Får jag fråga någon vad det var för något jag gjorde? Alltså vad vad det som var fel?

Tompalaz
2009-03-24, 07:57
Det du just gjorde var att lägga till ditt nätverkskort och inställningar för det.
iface eth0 betyder vilket kort det gäller. inet dhcp betyder att varje gång du ansluter med kabel ska den söka efter en IP från din leverantör.

Ubuntu hade "tappat" inställningarna för kortet verkar det som.

Bra att det funkade :D