Visa fullständig version : Mount:a en extern disk till specifik mapp?
Hej
jag har en extern hd som mountas såhär:
/media/My Passport
men jag vill att den ska ligga här
/var/www
DET BÄSTA VORE om den kunde mountas på båda ställena (har filer på disken som jag vill ha på en hemsida)
eller kan man mounta en mapp till en annan mapp? :confused:
Little John
2009-03-24, 11:12
Nu vet jag inte så riktigt vad du ville göra, men jag jobbade med det här ett tag och det största problemet är rättigheterna i /var/www.
Därför borde man flytta mappinnehållet.
Kolla här hur jag gjorde då för Ubuntu 8.04.
Kanske finns det några hållpunkter.
http://ubuntu.se/wiki/index.php/Hemmaserver_med_PHP_i_Ubuntu_desktop_del_2
LJ
sudo ln -s /media/My\ Passport /var/wwwborde fungera... skapar en symlink ifrån /media/My Passport till /var/www.
en symlink är som en avancerad genväg. så du är kvar i /var/www fast du öppnar /media/My Passport. vet inte riktigt hur jag ska beskriva... men du får väll prova. kan även vara smidigt om du vill lägga material från flera hårddiskar i samma mapp. typ om du har filmer på två partitioner så är det bara att symlinka filmerna till /home/film eller vad som helst.
//Oliver
tack för svaren,
det jag vill uppnå är att kunna "dela ut" innheållet på en hemsida så folk kan ladda ner bilde osv (folk = flickvän ;))
Little John
2009-03-24, 12:39
Det är symlink som gäller. Det borde fungera.
LJ
Tack för alla svar. Hoppas det fungerar nu :D
Little John
2009-03-24, 13:10
Berätta gärna hur det gick. Är faktiskt nyfiken :)
LJ
Berätta gärna hur det gick. Är faktiskt nyfiken :)
LJ
Tjenare!
vet egentligen inte vad
sudo ln -s /media/My\ Passport /var/www gjorde mer än att göra en genväg (va säkert nått mer den gjorde) men funka gjorde det!
Ska göra ett test nu med en intern disk som jag vill ha utdelad :D
vart som en undermapp i "server.server.com/mp3" då mp3 mappen låg på my passport :D
så nu testade jag igen att göra en genväg till en annan disk och dela ut. Funkar jätte bra, men inte så bra vid större filer att ladda ner via HTML protocoll -får inte ftp att funka lätt. Är så mycket meck för mig del :P