PDA

View Full Version : Portabla program!

DimensionX
27th March 2009, 17:19
Bra att det dyker upp så många portabla program som inte behöver installeras. Detta har gjort att jag använder rätt många open source program i Windows också. Gimp, Light Screen, Inkscape plus etc att jag bytt ut en del installerade program mot den portabla motsvarigheten.

Portabla program är verkligen ett steg framåt. :)

Jaso
28th March 2009, 21:04
Jupp, det är underbart med portabla apps. Jag använder mig av dom på jobbet. Winrar mm.

Del_barzam
30th March 2009, 09:16
Nån som vet om det finns nåt sätt att installera en DVD-decoder portalt för att köra på en XP-burk på jobbet?

DimensionX
30th March 2009, 10:11
Nån som vet om det finns nåt sätt att installera en DVD-decoder portalt för att köra på en XP-burk på jobbet?

Kolla här först
http://portableapps.com/apps

Sen här
http://www.softpedia.com/get/PORTABLE-SOFTWARE/

KMplayer är portabel, om du vill ha en riktigt bra spelare. Nej, det är inte KDE spelaren utan en helt annan. (min favorit)
http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Video/Video-Players/KMPlayer.shtml

Little John
30th March 2009, 10:20
Då är det bara att vänta på molnet ( clouds ) :D som tydligen är igång hos Amazon med Ubuntu...

LJ

Del_barzam
30th March 2009, 10:31
Bra länkar! Dags att fylla usb-stickan :D

Little John
30th March 2009, 11:31
Jag länkade från portalen till den här tråden. Så fyll gärna på med länkar och förslag här. ;)

LJ

DimensionX
30th March 2009, 11:43
Vad man många gånger kanske inte tänker på är att största andelen open source användare är faktiskt alla Windows användare.

Hur många kör inte något open source program?

Firefox, Open Office, VLC, 7zip, Audacity, Gimp, Inkscape, Abiword, etc etc.

Det finns en enorm flora med open source till Windows.

Det är oftast lättare att få folk att testa ett program än ett helt nytt operativsystem. Jag skulle gissa att Mozilla leder när det gäller att ha gjort mest för open source, mer än någon annan faktiskt eftersom de tagit en stor del av browsermarknaden från IE. Men inte för att det var open source, utan för att de tog fram en hel otroligt bra webbläsare som konkurrerade ut det mesta snabbt.

Vad drar man för slutsats av detta då?

Bästa sättet att sprida open source är att göra bra program som passar alla plattformar.

För tillfället köra jag bara XP men kommer snart vara igång med Puppy Linux 4.2 som nyss släpptes.

Rune.K
5th April 2009, 16:55
Vad man många gånger kanske inte tänker på är att största andelen open source användare är faktiskt alla Windows användare.

En väldigt intressant slutsats.
Det är väldigt sällan jag säjer till någon att köra Ubuntu eller Linux.
Däremot förespråkar alltid Firefox, VLC, Open Office och Audacity med flera till de datoranvändare jag träffar/känner.
Dels för att det väldigt bra program och för att jag vet att det är open source.
Sen brukar jag ibland försöka förklara lite om vad open source är.
Men oftast är det som att försöka förklara vad färger är för en blind.
Jag själv vet bara lite om open source, men jag vet såpass att jag gör ett medvetet val att använda open source-program och OS.
Och det är inte för att det är gratis, utan för att det är fria program och fria OS.

DimensionX
5th April 2009, 17:04
Program som Firefox, Open Office, 7zip, mf håller så pass hög klass att de utklassar det mesta i betalväg till och med. Ett bra sätt att komma i kontakt med open source världen. Tittar man på Portable Apps sida till exempel så är det en samling riktigt bra program man får om man laddar ned.

Bättre reklam för open source kan man nog inte få.

Kvalitet säljer sig alltid självt. ;)

Tompalaz
5th April 2009, 23:16
Ett sätt att lite enklare förklara vad open source är brukar jag förklara att det är lite som wikipedia. Om någon skriver en artikel kan alla se vad en person har skrivit men vem som helst kan alltid komma med förbättringar till artikeln utan att för den skull behöva skriva en egen.

DimensionX
6th April 2009, 06:25
En bra förklaring. Och precis som på Wiki så är det bara en bråkdel av en procent som har kunskapen att gå in och ändra artikeln medan säkert 99% har förmågan att läsa den förutsatt att de är läskunniga förstås.

Fördel - Folk med mer kunskap kan tillföra den till artikeln

Nackdel - Folk kan sabba din artikel med trams, eller ta bort/ändra saker "du" ville ha med som skrev den från början. Vi har alla olika viljor som bekant.

Exempel

- Men, hallå, tog han bort den biten jag skrev, det skulle ju vara med.

Lösningen blir att alla får skriva sin egen artikel och man erbjuds flera varianter.

Skulle jag skriva något riktigt långt så skulle jag definitivt spara min egen version "oändrad" så att inte mitt jobb gick förlorat när 20 personer senare hade ändrat i det. Jag tror det finns utrymme för både öppen och stängd källkod eftersom båda fyller sin funktion. Sen är det upp till användaren att själv välja program.

Vissa kommer enbart vilja ha öppna program medan andra gärna kör både ock.