handdator

Visa fullständig version : Virtualbox blockerar diskutrymme permanent.

Pjotr
2009-04-08, 22:09
Jag är ganska ny i Linuxvärlden och har stött på mitt första seriösa problem. Jag har installerat Virtualbox och kör Windows XP i detta. För att installera Adobe Creative Suite Premium i min virtuella maskin, kopierade jag tre ISO-filer (innehållande DVD 1-3) till mappen: /usr/share/virtualbox, samma bibliotek där Virtualbox egen ISO-fil, VboxGuestAdditions.iso ligger.
Sedan monterade jag första DVD:n i Virtualbox och startade installationen. Allting gick bra tills det var dags att byta DVD. Installationen frågade efter DVD nummer fyra, som jag ännu inte hade lagt in i ovanstående mapp. När jag försökte lägga till den fick jag veta att det inte fanns plats. OK, tänkte jag, raderade DVD nummer ett, men nej, fortfarande lika lite plats kvar. Även om jag raderar alla tre ISO-filerna frigörs inget diskutrymme. Ej heller registreras borttagningen av filerna i papperskorgen. Diskutrymmet förblir blockerat och jag har efter denna operation bara 477MB kvar i rootpartiotionen (~12 Gb försvunna). Hur löser jag detta?

Jag kan inte hitta någon lösning i Virtualbox användarhandbok.

En annan sak som jag noterat (kan det ha ett samband?) är att den delade mappen mellan Ubuntu och mitt virtuella Windows verkar svälla på ett liknande sätt trots att den inte innehåller något. Här är det dock inte lika markant, men utrymmet verkar ändå bli mindre och mindre efterhand, trots att mappen är tom (den registrerar totalt utrymme på 36,6 Gb, men bara 12,7 Gb ledigt).

Mycket tacksam för svar, annars blir jag nog tvungen att förpassa Ubuntu till papperskorgen eftersom jag tyvärr inte kan leva utan Windows (eller MAC) ännu eftersom jag inte kunnat hitta en virtuell maskin med Firewirestöd och jag har en del externa enheter som bara har Firewire och som jag inte kan vara utan.

plun-
2009-04-08, 22:30
Får se om jag fattat rätt....;)

Kolla hur det ser ut i rootś "soptunna"

sudo nautilus

Ctrl-H för dolda mappar/filer

/root/.local/share/Trash/files

Sen är jag inte med på angående isofilerna för du kan köra via din riktiga CD/DVD, får aktiveras via inställningar.

Pjotr
2009-04-08, 22:57
Tack så långt. Filerna finns där, men jag kan inte radera dem.

plun-
2009-04-08, 23:05
OK.. tyvärr är det en bugg i roots sophantering och det kan bli så här.

det funkar med pcmanfm filhanterare

sudo apt-get install pcmanfm

Eller om du föredrar Synaptic el Lägg till ta bort

Hamnar under systemverktyg

Meny Verktyg > Öppna som root

/root/.local/share/Trash/files

Sen ska det gå bra att ta bort filerna

du kan sedan även köra med MagicISO el likvärdigt innifrån Windows.

Pjotr
2009-04-08, 23:17
Jag hittade lösningen ungefär samtidigt som ditt svar kom in. Shift-Del i Nautilus löste problemet. Som sagt, jag är nybörjare.

Tack för hjälpen! :D

plun-
2009-04-08, 23:22
Jag hittade lösningen ungefär samtidigt som ditt svar kom in. Shift-Del i Nautilus löste problemet. Som sagt, jag är nybörjare.

Tack för hjälpen! :D

att shift-del funkar i nautilus visste inte jag.... vet att det funkar med pcmans filhanterare utan trubbel.

Roots sopor är hursomhelst lite speciella.;)

Var försiktig med rootmanövrar och att lägga filer utanför /home, enbart undantag.

Jag skulle köra med en ISO hanterare innifrån Windows.