handdator

Visa fullständig version : Ubuntu distrubutioner

ApeviaX
2009-04-13, 08:00
Vad är och hur funkar samt vad är skillnaden med följande distrbutioner från Ubuntu?

Fluxbuntu

Ubuntu studio

Scibuntu

nUbuntu

Sen undrar jag vilken Ubuntu dist. som är den som kräver minst av systemet. Alltså RAM, Processor & HDD...

Nicke

Del_barzam
2009-04-13, 09:16
Den här är nog den absolut snabbaste varianten:
https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements#Absolute%20minimum%20installati on

ulsak
2009-04-13, 10:03
Barzam har nog svarat på det du vill veta.

Scibuntu är ett projekt för vetenskapsorienterade program, dvs att att matteprogram och dylikt är inlagda i paketen från början.
Enligt välinformerade källor behövs en rejäl översyn av denna.

Utan att kasta skit på alla duktiga utvecklare och programmerare som tar fram specialdistar så är nog risken att många såna projekt tar sig över målsnöret, men fallerar vad det gäller underhåll och dylikt.

Ubuntu studio och och Fluxbuntu hör väl till de bättre men det är en kvalifierad gissning.

ApeviaX
2009-04-13, 11:01
Okej , det är bra. Men det är ju en mindre installation av Ubuntu. Det jag vill veta är vilken dist med full installation som är minst krävande av systemet.

ApeviaX
2009-04-13, 11:03
Förra svaret av mig var till Barzam, nu till Ulsak.

Alltså då vet jag det, men exakt vad är Fluxbuntu och Ubuntu studio för typ av distar, vad erbjuder de?

Del_barzam
2009-04-13, 11:55
Fluxbuntu är Ubuntu med fönsterhanteraren Fluxbox, Ubuntu studio är Ubuntu med musik- och bildprogram med på köpet. Det finns en användare här som jag inte minns namnet på som använder Studio, han kanke kan fylla på det här svaret (om han ser detta!).

Vill du fixa ett snabbt system utan att tänka för mycket skulle jag installera Xubuntu, sedan installera Fluxbox eller Openbox (alternativt LXDE) och använda istället för Xfce. Varför? Jo i xubuntu får du en bra samling snabbare program (Abiword t.ex.) och en snabbare fönsterhanterare som Openbox är ett bra komplement till detta. Fluxbuntu är ju också ett alternativ, men det utvecklas betydligt långsammare än (X/K)ubuntu.

Som vanligt söker man bara på fluxbox (t.ex.) i Synaptic och installerar, sedan väljer du i sessioner-menyn och loggar in i ditt nya system.

ApeviaX
2009-04-13, 13:46
Okej, det var precis sån enkel kanoninfo. jag ville komma åt.

Tackar! :D

Ralf
2009-04-13, 13:57
"om han ser detta" :confused:

Jag ser allting. :D

Största skillnaden mellan Ubuntu och ubuntustudio är reltidskerneln.
Alltså att man kan spela in ljud med så låg tidsfördröjning (latency) som möjligt.
Enligt uppgift så har ubuntustudio lägst latency av alla platformar inklusive Windows och Mac. :cool:

Del_barzam
2009-04-13, 14:15
Haha!

Kul att du hakade på och förklarade!

ApeviaX
2009-04-13, 14:52
Så kan det gå ;)

Kanoners, men RAlf annar är alltså Ubuntu studio lika enkelt och har samma funktioner och möjligheter som ubuntu har?

ulsak
2009-04-13, 15:36
Jag låter Ralf besvara Ubuntu Studio -frågan men ställer en liten motfråga ( kontrollfråga?) ; Vad har du för spec på din dator, ApeViaX?

ApeviaX
2009-04-13, 20:47
Japp, det är lugna puckar...

Jag har min egenbygda dator, följande 3 huvudkomponenter:

AMD 2+ 4400+ 2,6 GHz om jag inte minns fel. (Är ej hemma så kan ej checka nu, men det bör stämma)

2 GB RAM, Corsair minnen

Och inte att förglömma moderkortet: Gigabyte, men komer ej ihåg exakt beteckning men börjar på GA-

Seagate Barracuda HDD 500 GB (465 GB som går att utnyttja, de räknar ju inte 1024 MB x ? utan 1000 MB x ?

Nicke

zeryth
2009-04-13, 20:50
det där ska funka perfekt med alla distar du :)

ApeviaX
2009-04-13, 21:03
Ha Ha, ja jo det vet jag, frågan angående distarna var mest med tanke, på andra segare datorer som finns runtom bland släkt och vänner, kan man inte få de att bli renodlade "Ubuntuister" så kanske de som jag kan fixa en bra dualboot....

Nicke

ulsak
2009-04-13, 21:16
ah, OK...
Jag har haft liknande problematik, och då gällde det brorsans 10 år gamla dator med en P III :a med halvruttet grafikkort och 512 mb minne.
Men hör och häpna, det gick att klämma in Ubuntu (Hardy Heron) utan andra problem än att nätverkskortet fick bytas ut.

zeryth
2009-04-13, 21:21
det är ju trevligt :D man ska ju få dem små att börja med rätt os från början

Del_barzam
2009-04-13, 21:59
Min erfarenhet är att RAM är den viktigaste komponenten. under 512 går det rätt knackigt, även i Xubuntu.

ApeviaX
2009-04-13, 22:04
Okej, jo RAM är ju mer eller mindre alltid viktigt.

Ralf
2009-04-14, 11:26
Ubuntu och Ubuntustudio är samma dist.
Man kan installera ubuntu 8.04 och sedan installera ett mindre antal paket för att få en komplett Ubuntustudio.
Eller också kan man installera direkt ifrån DVD:n

Anledningen till att jag nämner 8.04 och inte 8.10 är för att 8.10 inte har realtidskerneln.
Man skall också i framtiden mer koncentrera sig på långtidsdistarna (LTS), eftersom man inte ser en vits i att forcera fram en dist mer än en gång om året (enligt diskussioner på US:s mailinglista).

Personligen räknar jag ner till dom släpper 9.04 connectivity remix, då skall jag nog ta bort hela min installation göra en clean install med remixen och installera alla studiopaketen (först kommer jag att boota på skivan och spara över hela den gamla installen på min stora hårddisk, så att jag kan backsteppa om det skulle vara nödvändigt).
Usch, blev långt det här :pepsi:

ApeviaX
2009-04-14, 18:41
HaHa. törstig av allt snack...

Okej, där ser man perfekt svar...

Tackar :D