handdator

Visa fullständig version : [löst] Trådlöst i Ubuntu 9.04 fungerar inte!

milanevo7
2009-04-18, 21:43
Hejsan! Jag är ganska ny på detta med Ubuntu och liknande, men har börjat förstå en hel del.
När jag installerade version 8.10 blev det lite tjafs med det trådlösa, men detta kunde fixas genom att man skrev in: sudo apt-get install linux-backports-modules-intrepid. Efter en omstart funkade allt som det skulle.

Men men, nyfiken och dum i huvudet som man är uppgraderade man till 9.04.
Efter första omstarten hade jag trådlösa tillgängliga men det tog en sjuhelvetes tid att ansluta, och istället för att ansluta kom "ange lösenord" upp hela tiden.
Hur gjorde jag?
Jo, jag googlade lite (tro mig, jag använder google) och skrev ovannämnda kod, dock intrepid utbytt mot Jaunty.

Omstart

WOH! Nu funkar det -tänkte jag.
Men så var inte fallet! Problemet nu är att alternativet trådlösa nätverk står med, dock är texten halvt transparent.

Har även kikat i Hårdvarudrivrutiner, och åtskilliga gånger försökt aktivera Madwifi för Atheros, men den vägrar aktiveras trots massa försök.
Jag håller på att bli galen. Har redan omformaterat efter mitt första försök - vägrar omformatera igen och ge upp.

Så snälla! Hjälp mig med att få igång mitt trådlösa! Mitt nätverkskort är Atheros AR500 eller liknande.

P.S När jag körde Vista på laptopen, fanns en radioikon, som lyste när man hade trådlöst, någon som vet hur/om man kan få igång den på Ubuntu?
Laptopen var en ASUS X51RL

Tack på förhand, verkligen, tack på förhand till den som hjälper mig lösa detta fenomen.

//M

plun-
2009-04-19, 07:54
Testa det här enligt buggen:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/350004

Installera,

linux-backports-modules-jaunty

milanevo7
2009-04-22, 18:17
Hejsan, och tack för ditt svar. Ber om ursäkt för mitt något sena.

Jag löste det genom att nergradera till 8.10 igen, för att sedan få igång det. Det funkade utan problem.

Men trots detta valde jag att bara för några timmar sedan uppgradera till 9.04, men denna gången behöll jag mina gamla paket, där linux-backports-intrepid ingick. Nu kör jag 9.04 och surfar trådlöst utan problem!
Tack för hjälpen:)

//Milan