Visa fullständig version : Val av mobiltelefon (Kalender och WLAN viktigt)
Hej
Jag är på jakt efter en mobiltelefon som har vettig kalender i sig som jag kan synka mot min kalender jag har på datorn. Tanken är att jag skall sätta upp en iCal server på min serverburk som alla mina enheter synkar emot.
Kort å gott en mobiltelefon med följande krav:
+ Vettig kalender (synka mot ubuntu på något sätt)
+ WLAN
Har ni några bra tips? Hur många finns det egentligen med WLAN, jag har inte så bra koll på mobilmarknaden.
Tompalaz
2009-04-28, 16:47
generellt har alla smartphones WLAN samt en kalender. De nyare telefonerna stödjer väl iCal också? Jag vill minnas att jag på idg läste om hur man synkar telefoner mot evolution.
Nokia N95 tror jag är en bra telefon.
Om jag förstår den här rätt är det en lista med vilka telefoner som stödjer iCal: http://support.apple.com/kb/HT2824
Geraner på det här forumet har en Nokia N** kolla med honom :)
jag sulle nog rekommendera en nokia 5800, jag har inte en själv, men när jag fick pröva en så såg jag att dom är väldigt smidiga och kalendern är väldigt snygg enligt mig:)
trevligsnubbe
2009-05-19, 14:18
Jag är en avancerad mobil mobilanvändare :D då jag reser massor i tjänsten med laptoppar och mobiltelefonen som min livsviktiga följeslagare.
För windows : alla moderna smartphones funkar sisådär, dvs ganska bra men inte klockrent.
För linux : har inte testat det så mycket ännu men redan 8.10 och numera 9.04 identifierar alltid min SonyEricsson C905 som ett "mobile broadband device SonyEricsson C905" när jag kopplar in den för att tanka över foton (funkar mycket bättre än att tanka in dom i windows).
Jag SKA laborera med hur det funkar, jag har nämligen fått en del erbjudanden som företagsledare i mindre företag... och om jag ska leda ett företag då ska det inte läcka ut en enda spänn till Microsoft, sådeså :D
Den vettigaste mobiltelefon är väl en Iphone i dag,
men hur den synkar med Ubuntu vet jag faktiskt inte är där någon som vet :questionmark:
Mjo, Iphone har helt underbar kalender och mail-klient när jag har testat den men just gentemot ubuntu vet jag inte hur den fungerar. Jag borde låna någon polares iphone och testa...när jag får tid =) Angående Iphone så snackade jag med en i Telia butiken i kiruna förra helgen angående den och han nämnde många nya finesser med 3.0 mjukvaran som kommer under sommaren/hösten så ifall jag väljer iphone så väntar jag på 3.0 versionen.
Sedan har jag börjat få upp ögonen för Nokias N97 som kommer i juni/juli...den kör symbian(s60v5) men vettetusan om det är till någon större fördel när det gäller kopplingen till Ubuntu.
Jag är även fundersam på hur det fungerar med tredjeparts program till mobiltelefoner. Om vi tar Iphone och en av de senare Nokia telefonerna som kör symbian S60 vad är det som gäller för tredjepartsutvecklare? Kan jag snickra ihop mitt egna lilla program och ladda in direkt i mobilen eller kör Apple och Nokia någon form av tjänst som alla program måste gå igenom? Sätter företagen några krav på att det måste vara betaltjänster? eller är det "fritt" i den meningen att jag kan köpa en telefon och sedan lägga in de programmen jag vill ha utan att tvingas betala någon kostnad för "tjänst" till Apple och Nokia?
Tompalaz
2009-05-23, 15:09
Något som är trist med IPhone är ju blåtanden, kan endast ansluta mot apple produkter och MMS funktionen (inte direkt viktig men ändå).
Iphone har fått ett eget Svenskt forum där man kan hämta en hel del information
http://www.iphoneinfo.se/forum/
Något som är trist med IPhone är ju blåtanden, kan endast ansluta mot apple produkter och MMS funktionen (inte direkt viktig men ändå).
Vad jag har förstått det som så är det bland annat detta som ändras i och med version 3.0, att den skall gå att ansluta till allt med blåtand i sig.
Yes Apple har fått kritik så det ryker så en del är ändrat med version 3
Där är flera saker de har fått ändra även i Leopard
Telefonen kör OSX 10 inte att glömma och är pigg som ärtan
Just nu lutar det åt, Neo FreeRunner, verkar inte finnas någon lämplig kalender förutom google calender till android men men, finns ju iaf möjlighet till att skapa själv =)
--- EDIT ---
Efter att ha ägnat ytterligare en timme till söket efter mobil så känns det som det blir en HTC Magic tillsist. Neo Freerunner är ett bra försök men tror att en HTC Magic blir roligare att äga i längden, samt en aning stabilare. Priset verkar bli ungefär 2000kr mer, utan abonnemang, men tror det är värt det om man jämför med tiden det kommer ta att fippla med en Neo Freerunner.
En sak som är säker är att Android är något jag vill ha =)