handdator

Visa fullständig version : Inget ljud på Dell M1330

jberger
2008-05-30, 08:29
Jag kör Hardy 8.04 på Dell M1330. Tror att jag har provat alla inställningar under System/Inställningar/Ljud, men jag får inte burken att
låta. Någon som kan hjälpa mig?

sebastean
2008-05-30, 13:24
Har du provat att dubbelklicka på högtalarikonen i panelen och fått upp fönstret med volymkontroller?
Vad heter enheterna som finns under menyalternativet arkiv?

jberger
2008-06-02, 19:57
Enheterna heter:
0) HDA Intel (ALSA Mixer )
1) SigmaTel STAC9228 (OSS Mixer)
2) Playback: ALSA PCM on front:0 (STAC92xx Analog) via DMA (PulseAudio Mixer)
3) Capture: Monitor Sourse of ALSA PCM on front:0 (STAC92xx Analog) via DMA (PulseAudio Mixer)
4) Capture: ALSA PCM on front:0 (STAC92xx Analog) via DMA (PulseAudio Mixer)

sebastean
2008-06-03, 01:12
Ok, inga andra ljudenheter än de som sitter på ditt ljudkort alltså, vad jag kan se. Och det lär inte vara någon av de tre sista vi ska in och pilla på.

Vet inte riktigt vad du hunnit med att prova så här långt, prova annars gärna detta:
Välj 0) HDA.. Gå sedan till Redigera/Inställningar och markera alla. Dra upp alla ljudreglage till 100% och kolla också så ingen kanal är tystad (det ska inte vara något rött kryss på högtalarknappen under reglaget). Finns det en flik som heter växlar, vilka växlar finns i sådana fall med där?

Välj 1) SigmaTel.. och gör samma där som du nyss gjorde för 0) HDA..

Något ljud nu? Vad heter växlarna om det finns några?

Frylmark
2008-06-16, 09:56
Testa det här, det har hittills funkat för mig:

sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-baseLägg till options snd-hda-intel position_fix=1 model=3stack längst ner i filen. Spara. Reboota burken.

Klart. Tror jag.

Tompalaz
2008-06-25, 17:23
Hur funkar Ubuntu för övrigt på din XPS?
Är sugen på en bärbar, står mellan en M1330 och en Sony vaio.
Vaion funkade allt på direkt.