handdator

Visa fullständig version : Fick interneträkning på 147 646 kronor

Jaso
2009-06-22, 12:17
Se aftonblaskan:
http://www.aftonbladet.se/pryl/article5075970.ab

Hur kan man vara så urbota dum att tro att det kommer kosta lika mycket att surfa utomlands på sitt mobila bredband som det gör i Sverige.

Dessutom så har det stått hel del om detta fenomen i tidningarna. Dock så måste alla internetleverantörer ta lite ansvar genom att sätta en gräns på hur mycket man kan surfa innan det kopplas ner.

Citat från artikeln:
"– Jag fick en chock, nu måste jag varna folk för det här, säger hon."

Folk är medvetna om det här redan.

Citat igen:
"Efter att Telenor redovisat alla kostnader blev slutnotan betydligt billigare och landade på 32 000 kronor."

Fortfarande en jävla massa pengar. Men jag blir trött på folk som ska ut tidningarna och gråta när dom själv har gjort ett misstag, men kan inte stå för sitt kast.

Men jag säger det igen, internetoperatörerna kan börja ta sitt ansvar och lägga ett tak på t.ex 5000 spänn eller så.

Rasmus
2009-06-22, 13:07
Det är helt jävla banalt att man kan ta så hutlöst betalt.
Bara i Sverige betalar man oftast 15kr/MiB (kontantkort) :stoned:
Igen källa, och har inte kollat upp det men det är tydligen så att tre eller telenor (mins ej) ska ta 200kr/MiB i nått land. Det borde fan vara olagligt.

Jaso
2009-06-22, 13:30
Det är helt jävla banalt att man kan ta så hutlöst betalt.
Bara i Sverige betalar man oftast 15kr/MiB (kontantkort) :stoned:
Igen källa, och har inte kollat upp det men det är tydligen så att tre eller telenor (mins ej) ska ta 200kr/MiB i nått land. Det borde fan vara olagligt.

Avgifterna är hutlösa, ingen snack om saken. Men med Telias kontantkort så kan man surfa en hel dag bara för 9kr. Den andra avgiften du syftar på är Roamingavgiften som inte går till varken tre eller telenor, det är en avgift som går till den utländska operatören.

Dock så borde personen ifråga ha åtminstone kontaktat sin operatör och inte bara antagit att det kostar lika mycket som i Sverige. Där kan man inte skylla på tekniska kunskaper eftersom det oftast räcker med ett samtal till operatörer.

plun-
2009-06-22, 14:04
Jo det är ju orimliga priser så jag tycker att operatörerna borde blockera detta eftersom det vimlar av "korkskallar".....;)

BBB/Telenor har den här varningen....

Vill du använda Mobilt Bredband utomlands?
Ditt mobila bredband fungerar även när du är utomlands men tänk på att det är helt andra priser som gäller än i Sverige. Kostnaden för att surfa utomlands kan uppgå till 124 kronor per Mbit. Till exempel kostar det cirka 372 kronor att surfa in en gång på aftonbladet.se när du befinner dig i Thailand. Aftonbladets sida är på ca 3 Mbit.

När du får ditt mobila bredband är det spärrat för användning utanför Sverige. Om du vill ta bort utlandsspärren är det bara att kontakta Kundservice så hjälper vi dig. Det är kostnadsfritt att ta bort spärren.

Observera att det ligger på ditt ansvar som kund att själv ta reda på vilka kostnader som gäller i det landet du kommer att befinna dig i. Aktuella utlandspriser finns att läsa på www.telenor.se (http://www.telenor.se/)

372:- för Aftonbladet.......:D

Rasmus
2009-06-22, 14:59
Jaso: Snälla kalla det inte "bara", visst det är billigare än annars men 270kr/mån är inte billigt...

och visst kunde hon ha kollat innan, men det ska inte behövas. Man ska upplysa om detta i reklamen, tex. om jag har ett telia ab. och åker till Danmark står det telia dk i telefonen. Då tror jag ju självklart att det är samma priser som hemma.
Nu stod det ju troligtvis inte telenor men man ska ändå inte kunna få en räkning på över 3-4k per vecka.

Del_barzam
2009-06-22, 15:29
Betnér hade en rolig stand up om detta, http://www.youtube.com/watch?v=0o-f89l0jkI

Jaso
2009-06-22, 15:51
Jaso: Snälla kalla det inte "bara", visst det är billigare än annars men 270kr/mån är inte billigt...

och visst kunde hon ha kollat innan, men det ska inte behövas. Man ska upplysa om detta i reklamen, tex. om jag har ett telia ab. och åker till Danmark står det telia dk i telefonen. Då tror jag ju självklart att det är samma priser som hemma.
Nu stod det ju troligtvis inte telenor men man ska ändå inte kunna få en räkning på över 3-4k per vecka.

270 spänn i månaden är billigt jämfört om du surfar för 15kr per megabyte och en megabyte går åt väldigt snabbt.

När du skriver på ett avtal, så är jag väldigt säker på att det står att det är kundens ansvar om hur man tillhandahåller abbonnemanget. Och då måste man ta en titt om det kostar mer utomlands eller inte. Och som en del av sitt ansvar kan man be operatören att sätta en gräns på en summa som det inte får överstiga. Dock så tycker att det vore något operatörerna borde göra automatiskt, men eftersom det inte sker, så är det abbonnemangsinnehavarens ansvar. Oavsett hur man vrider och vänder på det så är det i detta fall hennes ansvar.

Hon tog med datorn och 3G modemet utomlands för hon "trodde" att det skulle kosta lika mycket som det gör i Sverige. "Trodde", det räcker inte, man ska veta. Ett samtal på två minuter hade sparat henne en massa pengar.

Det som jag anser är det dumma här, är att hon går till tidningen med det "för att varna folk". Skitsnack, den enda anledningen varför hon går ut med det är för att komma undan sitt ansvar.

Rasmus
2009-06-22, 15:56
Jag säger inte att det inte är hennes ansvar. Däremot tycker jag att det inte borde vara det, det ska helt enkelt inte kunna bli så.

Jag tycker det är bra att hon går ut och "varnar". Detta är ett sort problem, och måste uppmärksammas, folk ska inte behöva vara rädda för att använda sitt mobila abb. utomlands.

F.Ö. Tack för rättelsen ang. romaing där uppe. Jag förstår inte heller hur det får vara så sanslöst dyrt.

Jaso
2009-06-22, 16:08
Jag säger inte att det inte är hennes ansvar. Däremot tycker jag att det inte borde vara det, det ska helt enkelt inte kunna bli så.

Jag tycker det är bra att hon går ut och "varnar". Detta är ett sort problem, och måste uppmärksammas, folk ska inte behöva vara rädda för att använda sitt mobila abb. utomlands.

F.Ö. Tack för rättelsen ang. romaing där uppe. Jag förstår inte heller hur det får vara så sanslöst dyrt.

Jag håller med att operatörerna ska ha en automatisk gräns på en summa. För att undvika sådana här situationer. Det är helt sanslösa summor som det handlar om.

EU vill ju begränsa priserna för roaming, men det vill ju operatörerna inte(självklart).

Del_barzam
2009-06-22, 16:14
Men vad mer ska operatörerna göra? De har skickat ut prislista (utan minimal skrift får man hoppas) och kunden har accepterat detta och använt det.

För min del tycker jag det är bättre att ha ett abonnemang som fungerar utomlands än ett som inte gör det. Då har jag själv valet att använda det.

Rasmus
2009-06-22, 16:23
Men vad mer ska operatörerna göra? De har skickat ut prislista (utan minimal skrift får man hoppas) och kunden har accepterat detta och använt det.

För min del tycker jag det är bättre att ha ett abonnemang som fungerar utomlands än ett som inte gör det. Då har jag själv valet att använda det.
Det bör stå tydligare. Samt att du skickas vidare till en sida som varnar när räkningen är uppe i 1000kr