plun-
2009-07-29, 12:59
Hamnade lite off-side med enbart en mobil anslutning som klickade i Karmic.
Däremot funkar anslutningen utmärkt i Jaunty.
Det finns även andra skäl att chroota sin installation, tex om man sabbat något paket och den inte går att boota.
Starta med en Live skiva eller LiveUSB alternativt som i mitt fall från en annan installation
Skapa en mapp där montering ska ske
sudo mkdir /media/karmic
Montera partitionen, i mitt fall sda3
sudo mount /dev/sda3 /media/karmic(ersätt /dev/sda3 med vad din partition heter)
Chroota partitionen
sudo chroot /media/karmic suUppdatera som normalt med apt-kommandon. (sudo behövs ej)
apt-get update
apt-get upgrade
alt
apt-get dist-upgrade
ctrl+d eller skriv "exit" avbryter chroot, sen är det bara att boota om till den lagade partitionen
Oftast måste man även göra detta för att få en fungerande internetanslutning med chrooten. (innan chrootkommandot)
sudo cp /etc/resolv.conf /media/karmic/etc/resolv.confRef
http://onlyubuntu.blogspot.com/2007/03/how-to-fix-broken-ubuntu-feisty-fawn.html
:)
Däremot funkar anslutningen utmärkt i Jaunty.
Det finns även andra skäl att chroota sin installation, tex om man sabbat något paket och den inte går att boota.
Starta med en Live skiva eller LiveUSB alternativt som i mitt fall från en annan installation
Skapa en mapp där montering ska ske
sudo mkdir /media/karmic
Montera partitionen, i mitt fall sda3
sudo mount /dev/sda3 /media/karmic(ersätt /dev/sda3 med vad din partition heter)
Chroota partitionen
sudo chroot /media/karmic suUppdatera som normalt med apt-kommandon. (sudo behövs ej)
apt-get update
apt-get upgrade
alt
apt-get dist-upgrade
ctrl+d eller skriv "exit" avbryter chroot, sen är det bara att boota om till den lagade partitionen
Oftast måste man även göra detta för att få en fungerande internetanslutning med chrooten. (innan chrootkommandot)
sudo cp /etc/resolv.conf /media/karmic/etc/resolv.confRef
http://onlyubuntu.blogspot.com/2007/03/how-to-fix-broken-ubuntu-feisty-fawn.html
:)