handdator

Visa fullständig version : Urban terror - ljudproblem

xtr3m3
2009-09-11, 12:26
Installerade just spelet Urban terror från http://www.playdeb.net/welcome/

I menyn så skrapar musiken. Sen när man kommer in i själva spelet så blir det helt tyst. Inget ljud alls.
Nån som haft liknande problem och lyckats lösa det?

Mear
2009-09-11, 23:15
Efter som det är quake 3 motorn och jag har samma problem med quake live så måste jag fråga.
Ljudkort?
Pulseaudio?

Och titta i spelets konsol om s_alsa_latency finns, testa sänka den till tjaa, runt 60-70 och se om du får ljud åtminstone.

Skulle även vilja se en test med.

killall pulseaudio; urbanterror(eller vad man nu startar det med)

xtr3m3
2009-09-12, 02:33
Jag har ett Sound Blaster Audigy 2 zs. Använder alsa.

Hur menar du att ändra i konsol?
Är inte så insatt:D

Mear
2009-09-12, 02:36
Konsolen brukar du oftast få fram med knappen till vänster om ettan. Om du inte får fram den med den så tittar du i options om man måste trycka i något. Sen så kan du spamma lite på åäö med shift, alt även utan för att se om den kommer fram

Ett annat kommado du kan titta efter är
s_mixahead och om den finns så testar du att sätta den till 0.3. Och eftersom du kör alsa är detta ditt huvudkommando

xtr3m3
2009-09-12, 03:56
Ok. Upptäckte att det var likadant med ett spel till.
Dessutom har dom börjat hänga sig när man ska stänga av så man får lov att trycka ctrl + alt + backspace.

Har även kommit på att jag kan höja volymen med både alsa och pulseaudio.
Hur tar man bort pulseaudio? Vågar mig inte på att pilla med ljudinställningarna för mycket då det har reluterat i att jag fått lov att installera om hela skiten pga av att ljudet slutat fungera helt och hållet.

Mear
2009-09-13, 06:27
Efter att ha testat spelet så måste jag säga att det fungerade utmärkt för mig, och jag kör pulseaudio.

xtr3m3
2009-09-13, 06:29
Inte för mig dock. Samma sak med spelet warsow.

Mear
2009-09-14, 09:55
Warsow är även ett spel som funkar perfekt för mig, och det bygger ju på quake 2 motorn =D.

och eftersom du körde alsa verkar det väldigt lustigt att du har problem, titta alsa versionen.

xtr3m3
2009-09-14, 09:58
Jag tror att jag kör alsa iallfall. Har ställt in det på en massa program och det fungerar.
När jag höjer volymen i volymkontrollen så kan jag både höja med alsa och pulseaudio.

Går det att kolla vilken man använder utav dom två och hur kollar jag vilken version av alsa det är?

Har testat att klicka på "§" knappen för att få upp konsolen men inget händer. Hade ljud ett tag i spelet men det skapade lite. Sen försvann det som vanligt.
Testade även warsow igen och ljudet hackar. Sen när man ska stänga av det så hänger det sig så jag får tvina datorn till att logga ut med ctrl + alt + backspace.

Har ställt om allt i ljudisntällningarna ifrån att detektera automatiskt till alsa men det har inte gjort nån skillnad.

Har nu även testat att avinstallera urban terror och warsow och tagit bort allt som hör till. Sen installerade jag Urban Terror igen. Men fortfarande samma problem.
Är nog inte meningen att jag ska spela.