Visa fullständig version : Opera 10
AktieBolaget
2009-09-23, 08:28
Ett tips för alla er som använder ett slött mobilt bredband. Använd Opera 10 (http://www.opera.com), en rätt så snabb webbläsare. Finns för Linux och fungerar utmärkt.
Roligt att höra. Men hur mycket snabbare än Firefox kan den vara?
Opera är i sig snabbare än Firefox. Enligt min mening är det en betydligt bättre webbläsare, men sådant är ju en smak- och vanesak.
Det jag tror Aktiebolaget är ute efter är att man i Opera 10 har utvecklat Opera Turbo.
Opera Turbo optimerar och komprimerar trafik om man har dålig bandbredd. Det ska göra att man kan surfa med betydligt högre hastighet.
Det lilla jag själv provat det fungerar det bra. Det vore roligt att höra vad andra som testat tycker.
Opera är mycket kraftfull, kör den på min bärbara Mac, Safari 4.03
har inte heller blivit sämre, något har hänt, för den gode Firefox hänger inte med i hastigheten längre,
men men det tjänar man väl in på alla valfria plugin och tilläg som finns till den.
Enligt alla tester är det Google crome som är nr1, men jag vet egentlig inte hur mätningarna går till.
Det verkar som om testarna förgår på en trött gammal Windows dator :o
Ie8 har i alla fall blivit en bedrövlig hängmatta, man fattar inte varför den är så populär
Av svårförklarliga skäl installerade jag häromdagen Safari i Ubuntu genom PlayonLinux. Jag är sedan många år van vid Operas hastighet. Trots det hängde jag inte med Safari. Den är faktiskt ruggigt snabb. Jag vet dock inte huruvida PlayonLinux versionen motsvarar vad man får i Windows eller Mac. Om ni vill testa en riktig raket, pröva Safari! Den ser dock alltför "Macig" ut för att smälta in.
Jag installerade även Chrome genom PlayonLinux. Den fungerade inte helt problemfritt och jag blev inte särskilt imponerad. Det kan dock vara PlayonLinux installationen som tar ner intrycket.
Det är sant att Firefox (enda?!) fördel är alla tillägg. Jag använder Zotero dagligen. Hade jag inte gjort det hade jag förmodligen inte ens haft Firefox installerat. Opera i grundutförande har funktioner som motsvarar ett tjugotal Firefox tillägg. (Adblock, NoScript, Mousegestures, Speed dial osv) De flesta plugins är inbyggda och det finns inbyggd e-post (Det enda jag inte hittat är minibaren...)
Att säga att IE 8 är populär är att ta i. Den kommer ju förinstallerad på de flesta datorer. I stort sett alla jag känner som testat en annan webbläsare inser hur kass IE är. Jag tycker att det är mer riktigt att säga att IE 8 är "populär".
AktieBolaget
2009-09-23, 20:43
Opera är mycket kraftfull, kör den på min bärbara Mac, Safari 4.03
har inte heller blivit sämre, något har hänt, för den gode Firefox hänger inte med i hastigheten längre,
men men det tjänar man väl in på alla valfria plugin och tilläg som finns till den.
Enligt alla tester är det Google crome som är nr1, men jag vet egentlig inte hur mätningarna går till.
Det verkar som om testarna förgår på en trött gammal Windows dator :o
Ie8 har i alla fall blivit en bedrövlig hängmatta, man fattar inte varför den är så populär
De flesta tester av webbläsare jag läst visar att IE är snabbare än Firefox. Men av egen erfarenhet vill jag säga tvärt om -utan tvekan!
Del_barzam
2009-09-24, 06:43
Firefox är oumbärlig pga. alla bra tillägg (främst Vimperator), men annars hade jag bytt till Midori eller nån annan snabb webkit-webläsare.