handdator

Visa fullständig version : Ubuntu är inte svårt att bli förälskad i

Sterner
2009-10-02, 22:36
Typ 90% av alla trådar i sådana här forum handlar om problem och problemlösning. Man kan få intrycket att Ubuntu är förknippat med mer problem än vanligt.

Ville bara fånga tillfället att berätta om mina positiva Ubuntu-upplevelser.

- Som när jag installerade en gammal webbkamera inköpt på Harald Nyborg för några år sedan, bara pluggade i och den fungerade direkt. Inte ett knyst från operativsystemet typ som man är van vid från windows, leta efter drivrutiner bla bla. Plug and play, inga frågor.

- Ville ha bluetooth så jag köpte en liten billig "billionton" ('noname') usb plug på claes ohlson. Följde med drivare till windows men inget annat. Inte ett knyst från operativet när jag pluggade in den, den bara funkade direkt. När jag sökte efter enheter att ansluta hittade jag förutom min egen mobil till och med en mobil som jag knappt visste vi hade. Visade sig vara frugans mobil som hon glömt i källaren, två plan från där datorn är. Hur smidigt som helst funkade det.

- Det trögade litet med det integrerade ljudkortet, orkade inte pilla med detta mer efter att ha försökt en halvtimme att hitta info. Pluggade in ett enkelt C-media ljudkort för en hundralapp som jag hittade på Jula, detta identifierades direkt och funkade klockrent. Visst, trist att det inte funkade med de integrerade Via-kretsarna men orka bry sig. Klart att om man absolut *måste* få viss anvisad hårdvara att funka och det saknas rimligt stöd, ja då blir det litet besvärligare.

Förutom dessa hårdvarumättade upplevelser så finns det givetvis allt det andra man upplever om man kommer från Win XP/Vista.

- Den extrema snabbheten i allt från uppstart av operativet till att visa och arbeta med diverse dokument. I ubuntu tar det knappt en sekund att smälla upp ett pdf-dokument, hur gott som helst. Allt känns oerhört rappt och professionellt även med hårdvara som har ett par år på nacken. Aldrig stött på en snabbare maskin faktiskt för de uppgifter jag pysslar med.

- Hyfsad kompatibilitet med det mesta av de programvaror man är van vid. Har fått det mesta att funka, även via Wine. Skype, Spotify, Flash, etc. Open Office är suveränt, jag saknar inte Office även om det enligt uppgift går att installera det under Wine. Vissa saker kvarstår dock. I windows använder jag Myphoneexplorer mycket, extremt bra verktyg att synka mot och arbeta via mobilen. Försökte få detta att funka i Ubuntu under Wine men misslyckades. Visst, det finns Wammu men det kommer inte i närheten av Myphoneexplorer i användbarhet. Det är litet trist tycker jag att det inte finns någon funktionell programvara i Linux/Ubuntu typ Myphoneexplorer. Använder Wammu via bluetooth under protest, tar varje möjlighet att använda Myphoneexplorer istället.

- Driftssäkerheten. Inga som helst problem med hängningar och konstiga omstarter, är det så att en process hänger sig så dödar man den helt odramatiskt utan globala konsekvenser. Även vid rätt besvärliga omständigheter så upplever jag det som helt stabilt. Hade ett strömavbrott idag så datorn dog som en klubbad säl. Inga problem återstarta, säkerhetskopior fanns av öppna dokument som var hyfsat uppdaterade. Blev ändå litet betänksam av detta så jag beställde en UPS-enhet för maskinen eftersom det är rätt betydelsefull i produktionsmiljön.

- Estetik och funktionalitet i desktop-miljön. Helt underbar miljö måste jag säga, att kunna välja hur många skrivbord man behöver och dynamiken i hur man arbetar med detta. Även suveränt snyggt med de grafiska effekterna som jag tycker bidrar en hel del till känslan av vällust att arbeta med Ubuntu.

Ja det var några intryck från en gammal inbiten windows XP användare. Känner visst mått av äckel när jag tvingas arbeta med det gamla sura tröga windows då och då... trots att denna windowsmaskin är ca dubbelt så kraftfull på pappret.

Broder Tuck
2009-10-02, 22:54
:D
Välkommen till forumet! ! ! !
Du har skådat ljuset, redan från start. Det känns gott. Du är heller inte ensam om att ha gjort det.

Sedan finns det de, som sitter med produkter där tillverkarna ännu inte har anammat detta med opensource, eller anpassningar av drivrutiner etc.. Det är för alla dessa, som sådana här forum är en räddningsplanka, innan de hotas att dras ned, av de mörka strömmar som försöker dra ner dem, tillbaks till mörkret.

För dem, behövs forum av detta slag, som visar på alternativ och lösningar, som finns, men bortanför det gängse och dagliga.

Nu gläds vi alla åt din upplevelse och goda erfarenhet med Ubuntu. Vissa om, att "vi är många", som har hunnit skåda ljuset.

I takt med att vi blir än fler, kommer leverantörerna också att anpassa sig, så att vår skara kan växa än mer och utökat, med tiden.

Tack för dina rader. De kan säkerligen ge råg i ryggen, till en och annan som vill pröva, men ännu inte riktigt, har vågat att ta steget. God fortsättning! Önskar jag dig.

Tukken

Sterner
2009-10-02, 23:22
Ja Broder Tuck, det var ett bra tag sedan jag upplevde vad jag känner nu. Jag känner mig upprymd, trodde jag hatade allt vad datorer heter men hade fel.

Inte så att jag inbillar mig att jag redan har full kontroll på allt vad jag vill göra och behöver men det verkar finnas gott om både kompetens och vilja att hjälpa till med vad det nu är för problem som kan dyka upp, det känns betryggande.

Om bara någon kunde ta en titt på Wammu och få det litet mera funktionellt... ;)

Skämt åsido är jag övertygad att Linux/Ubuntu är framtiden. Windows 7 i all ära men de är minst ett decennium försenade till matchen som jag ser det.

KingLeffe
2009-10-03, 00:09
Hade samma känsla för nått år sedan när jag själv gick över till linux, och jag har nu inte rört en windows maskin på snart ett halvår (förutom lite suport hoss minder tekniska vänner osv.)

håller helt med dig om att linux kan verka väldigt svårt när man läser foruminläggen här, men det är långt ifrån sanningen.
linux har kommit en lång väg sen början av 90-talet och är idag det operativsystem med bäst hårdvaru suport.
Har själv märkt att speciellt windows xp är minst lika svårt att få igång, speciellt på nyare hårdvara där det ofta kan vara totalt omöjligt att få det att fungera.

så till alla som är lite sugna att testa linux säger jag... GÖR DET!!
det är inte så svårt som folk tror

Sterner
2009-10-03, 01:18
Ett problem för att få en bredare acceptans för Ubuntu och liknande distributioner tror jag handlar om just hårdvarustöd. Har bara erfarenhet från Jaunty, troligen är det kommande Karmic avsevärt bättre.

Jag kan mycket väl tänka mig att en hel del folk blir avtända om man tex får problem med så basala funktioner som grafikstöd och/eller ljud.

Måste säga att jag blev litet förvånad att det skulle visa sig så svårt att få mitt integrerade ljud att fungera. Tro mig jag försökte rätt ordentligt men det finns gränser för hur mycket energi man kan lägga. Jag hade möjligheten att använda annan hårdvara istället som jag visste skulle fungera. Det fungerade.

Grafiken... det har betydelse åtminstone för mig. Grafiken i mitt fall var mera oproblematisk eftersom jag hade ett gammalt NVidia 7600GS installerat men tänk om man sitter på ett ATI-kort, en hel del av dessa har tydligen haft ett oerhört dåligt stöd hittills.

Kan man bara få grafik och ljud att funka utan större problem för de flesta i de nya distributionerna så tror jag man har ett vinnande koncept. Om inte så blir det ett misslyckande.

Del_barzam
2009-10-03, 07:07
Jag känner igen din positiva upplevelse, det var den som gjorde mig såld på Ubuntu/Linux nrä jag prövade första gången. Jag har också haft tur med min hårdvara i början med en Dell-laptop som fungerade perfekt (nuförtiden kollar jag alltid upp att det fungerar bra innan jag köper nåt).

Jag tror att eftersom Linux kommer att bli vanligare och vanligare folk kommer att leta efter hårdvara som fungerar bra ihop med Linux och då kommer vi få se mindre problem med grafikkort som inte fungerar osv.

Sedan ska man inte glömma att Linux har riktigt bra hårdvarustöd jämfört med Windows och OSX. Där är man helt utelämnad till att företagen bryr sig om att uppdatera sina drivrutiner till den senaste versionen. Att installera en äldre skrivare i Vista kan vara omöjligt ibland just pga. detta. I Linux blir allt bättre och bättre: allt gammal stöds fortfarande och det nya får bättre och bättre stöd. Det är en fantastisk känsla när något som inte fungerade 'förra året' faktiskt fungerar nu.

plun-
2009-10-03, 07:13
Ja det var några intryck från en gammal inbiten windows XP användare. Känner visst mått av äckel när jag tvingas arbeta med det gamla sura tröga windows då och då... trots att denna windowsmaskin är ca dubbelt så kraftfull på pappret.

Lysande Sterner....;)

Sura tröga Windows är ännu tydligare med Karmic som dansar fram....:D

No1Viking
2009-10-03, 07:27
Lysande Sterner....;)
Sura tröga Windows är ännu tydligare med Karmic som dansar fram....:D
Precis!
Det är ännu bättre hårdvarustöd i Karmic också, om jag förstått det rätt.

Micke

Svendus
2009-10-03, 08:51
Installerade Karmic Koala 64 bit beta på min videoredigerings dator
igår det tog 8 minuter rent och snyggt är det
installerade Ubuntu Tweak (http://ubuntu-tweak.com/downloads)
och med den Ubuntu restricted extras och de program jag vanlig vis använder, alt fungerar perfekt
blir det lika smidigt att uppgradera med den färdiga Karmic Koala är det tummen upp http://ubuntu.se/forum/images/icons/icon14.gif

Det som kan ta i mot lite, när man hjälpar andra i gång
är att de ofta har köpt på sig någon löjlig o-kompatibel skrivare

Sterner
2009-10-03, 18:27
Kul att Karmic verkar funka så bra, Svendus! Tänker ändå vänta tills slutversionen är släppt innan jag provar på mina burkar.

...
Jag tror att eftersom Linux kommer att bli vanligare och vanligare folk kommer att leta efter hårdvara som fungerar bra ihop med Linux och då kommer vi få se mindre problem med grafikkort som inte fungerar osv.

Sedan ska man inte glömma att Linux har riktigt bra hårdvarustöd jämfört med Windows och OSX. Där är man helt utelämnad till att företagen bryr sig om att uppdatera sina drivrutiner till den senaste versionen. Att installera en äldre skrivare i Vista kan vara omöjligt ibland just pga. detta. I Linux blir allt bättre och bättre: allt gammal stöds fortfarande och det nya får bättre och bättre stöd. Det är en fantastisk känsla när något som inte fungerade 'förra året' faktiskt fungerar nu.

Absolut, tror det blir en lavineffekt. Det är nästan så jag skulle kunna tänka mig att installera Ubuntu på svärmors maskin, jag är så oerhört trött på Windows så det finns inte. Bara en sån sak som när hon helt plötsligt berättar att det inte finns något ljud på datorn längre. Givetvis blev det till att rycka ut och fixa problemet, lätt som en plätt trodde jag eftersom det ju funkade så fint innan...

Döm om min förvåning när det visade sig att det integrerade HD-ljudet försvann i samband med att hon uppgraderade från Win pro SP2 till SP3! Tack för det, Microsoft. Ännu mer förvånad blev jag över att problemet inte skulle gå att lösa med mindre än att nedgradera till SP2 igen (troligen ominstallation som gäller i så fall). Provade allsköns andra lösningsförslag tills jag gav upp och slängde i ett billigt ljudkort istället... vem har tid med sånt skit.

Om det inte vore för att det är en smula besvärligare att få windows-spel att funka under Ubuntu så hade jag inte tvekat en sekund.

CryingFreeman
2009-10-04, 12:40
Som tur är kommer ju PlayOnLinux som standard i Karmic, vilket kommer att underlätta en hel del för just spelandet, och Windows-program generellt.

http://playonlinux.com

Sterner
2009-10-05, 15:44
Tack för tipset, jag provade detta som hastigast med ett spel som svärmor brukar spela och det verkar funka smidigt även om man nog får räkna med litet lägre FPS eller kompensera på något lämpligt vis.

Såg att det finns färdiga profiler för en hel del spel i listan så det verkar som att Ubuntu blivit ett intressant alternativ även för henne (och för mig som "tekniker" host host... ja allt är ju relativt).