PDA

View Full Version : Skärmupplösning vid boot screen

turkish
23rd June 2008, 13:31
Hej!
Hoppas detta inte är någon dubbelpost men jag har verkligen inte lyckats med att hitta lösningen för mitt problem. Jag installerade ubuntu i Windows Vista för ett tag sedan och allt funkade bra förutom att skärmupplösningen vid boot screen och i biosinställningarna var aldeles för stor (en del information hamnar utanför skärmen). Då jag ville spela ett spel var det samma problem där då jag skulle spela i fullskärmsläge från Windows. Jag avinstallerade ubuntu men problemet försvann inte för det. Hur ska jag göra för att få tillbaks den ursprungliga upplösningen?

Tack på förhand!

/turkish

sebastean
23rd June 2008, 16:18
Har du en tjockskärm? Du borde då kunna komma åt att andra bildens storlek med hjälp av knapparna på skärmen.. funkar det?

turkish
23rd June 2008, 17:04
Tack för snabbt svar!

Nej jag har en platt skärm. Upplösningen är inget fel på då jag kör windows eller program i windows men som sagt bara vid uppstart, när jag gör inställningar i biosen eller om jag spelar ett spel som körs i fullskärmsläge...

tack igen :)

/turkish

sebastean
23rd June 2008, 17:15
Ja platta skärmar brukar ju anpassa storleken på bilden till upplösningen av sig själv. Och att bios visas fel var minst sagt märkligt då det är något som alltid brukar visas rätt och inte heller är kopplat till något operativsystem. Kanske vill du kolla om det är möjligt att återställa inställningarna på skärmen till fabriksinställningar, det är nog det enda jag kan komma på just nu..