Visa fullständig version : XP-VirtualBox-Ubuntu8-CrossOver-VB6App
Hej,
Jag har installerat en egen VB6-app enligt rubriken. Problemet är att jag inte får kontakt med mina (egenurvecklade) hårdvarugadgets via UDP. Det fungerar ok direkt under Windows.
Det sitter två nätverkskort i datorn, båda finns i CrossOver Admin. Ett går mot internet och det andra går mot interna nätverket med fast IP.
Firefox fungerar i Ubuntu, så jag vet inte var jag ska börja leta:confused:
Ny på Linux
/Henning
Jag kan rekommendera att du installerar Ubuntu direkt på en maskin om du vill testa detta för risken är stor att ditt hinder är Virtualbox och inte Ubuntu då det kan vara riktigt klurigt att få USB att fungera som man vill.
Ehh? Jag kör UDP över Ethernet... tror väl inte det är så lyckat att försöka köra över USB ;)
Iofs är väl förslaget att sätta i en HD till och inte köra över VirtualBox ett säkrare/enklare sätt. Anledningen till VirtualBox var att utvärdera om mina program för ett hjälpmedel går att köra i Wine/CrossOver tills jag/vi har skrivit om dem för att köras direkt under Linux. Börjar bli lite trött på M$....nu kan man inte längre köpa XP, och Vista kommer inte på fråga.
/Henning
Ehh? Jag kör UDP över Ethernet... tror väl inte det är så lyckat att försöka köra över USB ;)
Iofs är väl förslaget att sätta i en HD till och inte köra över VirtualBox ett säkrare/enklare sätt. Anledningen till VirtualBox var att utvärdera om mina program för ett hjälpmedel går att köra i Wine/CrossOver tills jag/vi har skrivit om dem för att köras direkt under Linux. Börjar bli lite trött på M$....nu kan man inte längre köpa XP, och Vista kommer inte på fråga.
/Henning
Ah, jag läste "hårdvarugadgets via USB".
Skickar du dina UDP åt endast ett håll, typ från den virtuella datorn till målet och kräver inget tillbaka? Har du sniffat om dem kommer fram?
Jag vet inte riktigt men jag misstänker att Virtualbox NAT inte är en direkt mästare på att skapa egna hållbara state för UDP så att det finns någon väg tillbaka om du vill svara tillbaka på samma port.
Hej igen,
Jag skickar ut från datorn på port 8101 och svarar tillbaka från "gadgets" på 8100. Datorns IP = 192.168.0.1 yttre enhet = 192.168.0.3.
Det kortet är ställt för fast IP i XP och Wine, vet inte om och hur det behöver ställas in i Linux.
Eftersom Firefox kommer ut på nätet, verkar ju VirtualBox fungera där iaf.
Jag har DU-Meter i XP, och där händer inget då jag testar min VBApp.
När jag startar min app, körs winsock och jag binder till port 8100 för inkommande UDP. Det fungerar, så port 8100 verkar ju tillgänglig. Allt annat fungerar ok, utom nätverkskommunikation.
/Henning
Hmmm, verkar som om du har lett in mig på rätt spår.;)
När jag läser _ordentligt_ i VirtualBox's help hittar jag:
In NAT mode, the guest network interface is assigned to the IPv4 range 10.0.x.0/24 by default where x corresponds to the instance of the NAT interface +2 of that VM. So x is 2 if there is only once NAT instance active. In that case the guest is assigned to the address 10.0.2.15, the gateway is set to 10.0.2.2 and the name server can be found at 10.0.2.3.
Tydligen kan man bara få IP x.x.x.15 av någon anledning.... Hade varit smartare om de hade lagt DHCP och DNS på .100+ och tillåtit att man anger önskad IP.
Ska ändra metod att testa genom att installera Ubuntu direkt på en egen HD, så får vi se hur det går.
Återkommer med resultat.
Tack /Henning
Hej igen,
Nu har jag installerat Ubuntu på en egen HD och Crossover.
Min VB app fungerar nu klockrent :proud:
Det enda som behövdes ändras var nätverksinställningarna i Linux och lägga till en font i Crossover.
Tack för hjälpen /Henning
Gött =)
Alltid skoj när det löser sig