handdator

Visa fullständig version : Open Office - Hänger systemet....

Dava
2008-07-23, 22:28
När jag ska komma åt filer på andra hårddiskar (partitioner) än den som jag har installerat Ubuntu på så hänger sig Open Office, det händer varje gång jag försöker göra det.

Vad gör jag för fel? Eller är Ubuntu instabilt i grunden?

Hade f.ö. en PowerBook (mac) för några år sedan och där var Word en ständig källa till irritation då det ständigt hängde sig och mycket arbete försvann flera gånger. Är Open Office ett program med liknande preferenser?

Kan ju alltid använda Word i Windows, men är detta ytterligare ett program som inte fungerar här så känns det snart som om jag ska lägga ner mitt "linux-projekt" och leta upp program till windows för de få funktioner som är så roliga att jag fortfarande använder detta.

rancor
2008-07-24, 06:46
När jag ska komma åt filer på andra hårddiskar (partitioner) än den som jag har installerat Ubuntu på så hänger sig Open Office, det händer varje gång jag försöker göra det.

Vad gör jag för fel? Eller är Ubuntu instabilt i grunden?

Hade f.ö. en PowerBook (mac) för några år sedan och där var Word en ständig källa till irritation då det ständigt hängde sig och mycket arbete försvann flera gånger. Är Open Office ett program med liknande preferenser?

Kan ju alltid använda Word i Windows, men är detta ytterligare ett program som inte fungerar här så känns det snart som om jag ska lägga ner mitt "linux-projekt" och leta upp program till windows för de få funktioner som är så roliga att jag fortfarande använder detta.
I grunden består Ubuntu av Linux-kärnan och den är MYCKET stabil, sedan har dem byggt på med massor av olika verktyg, tillbehör och fönsterhantera som xorg med Gnome så man har ett grafiskt GUI.

Vissa program är riktigt stabila, andra mindre stabila. Att använda Linux är inte som att starta upp en dator med Windows utan så fort man lämnar allt som är "original" som t.ex. en standardinstallation av Ubuntu så börjar allt pill och det är tålamod som gäller. Samma sak gäller OSX eller faktiskt även Windows för den delen. Inget systam är lätt när det är nytt utan det är en masssor av nya saker man måste lära sig.

Själv använder jag inte Linux på skrivbordet för jag anser att det inte är moget, det finns inte tillräkligt bra program för att jag skall kunna arbeta med det som MITT arbete kräver. Jag använder dock både Linux och OpenBSD som operativsystem på servrar där jag tycker dem hör riktigt bra hemma, men även Windows Server 2003 och 2008... Allt beror på vad man vill ha varje specifik dator för.

Sedan finns det självklart sådana som av olika ideologier vägrar använda något annat än något annat än GNU, vissa tillåter sig bara använda öppen källkod och andra mixar lite hur som helst, bara det är Linux.

Testa lite till. Det är svårt med helt nytt operativsystem och med Linux måste man vänja sig att använder terminalen än så länge för att utföra uppgifter som inte ingår från början i vald distribution. Man behöver intresset och tålamod för att lyckas.

// rancor