PDA

View Full Version : Numlock vid inloggning

Dava
25th July 2008, 12:28
Hejsan!

Hur får man numlock-på som standard vid uppstarten så att man slipper trycka på knappen för det när man ska slå in lösenordet.

/Dava

rancor
25th July 2008, 12:44
Detta får du ändra i datorns BIOS och vart du hittar skiljer mellan modell/märke/version så det är svårare att hjälpa till med.

Little John
25th July 2008, 12:45
Detta gör man i Setup ( Bios) innan Ubuntu startar. Hos mig trycker man på F11 under uppstart, men det är säkert annorlunda hos dig. Det står när du starta datorn...

LJ

EDIT: Rancor var snabbare...

sebastean
25th July 2008, 19:01
Ja det är nog i bioset man ska göra det, annars går det också att ändra i Konfigurationsredigeraren som man kan lägga till i menyerna genom att högerklicka på program och välja Redigera menyer. Väl inte i Konfigurationsredigeraren hittar man nog det genom att söka på "num lock".

Tillägg:
Vid sökning behöver man markera att också söka i nyckelnamn och söker man på "numlock" så får man upp det.

Dava
3rd August 2008, 19:43
Okej, jag tror att jag har valt det i BIOS när jag installerade windos, det var därför jag frågade. När jag väl loggat in så "lyser lampan på tagentbordet" men eftersom jag har ett sifferlösenord så irreterar det mig lite att jag måste trycka på en knapp till:)

Kan man inte logga in automatiskt, alltså utan att mata in användarnamn och lösenord varje gång man startar datorn.

sebastean
4th August 2008, 02:21
Okej, jag tror att jag har valt det i BIOS när jag installerade windos, det var därför jag frågade. När jag väl loggat in så "lyser lampan på tagentbordet" men eftersom jag har ett sifferlösenord så irreterar det mig lite att jag måste trycka på en knapp till:)

Kan man inte logga in automatiskt, alltså utan att mata in användarnamn och lösenord varje gång man startar datorn.
Jodå!

System/Administration/Inloggningsfönster

Slå på Automatisk inloggning under fliken Säkerhet.

Dava
4th August 2008, 10:44
Kollade i BIOS och Numlock är på. "Lampan" lyser dessutom ända tills man ska logga in då är den släckt. Men nu har jag ju automatisk inloggning så då är problemet löst. *Tråd löst*

Little John
4th August 2008, 10:56
Kollade i BIOS och Numlock är på. "Lampan" lyser dessutom ända tills man ska logga in då är den släckt. Men nu har jag ju automatisk inloggning så då är problemet löst. *Tråd löst*
Härligt att höra.
Markera tråden som löst!

LJ