handdator

Visa fullständig version : Manuell conf av DNS?

marcus.bristav
2008-04-15, 07:38
Hej hej,

Jag kör vpn mot ett par olika nät och har installerat powerdns för att hantera uppslagningar mot näten. Problemet är att när jag sätter om nameserver till 127.0.0.1 i resolv.conf så är det någon tjänst (Network manager?) som efter en liten stund skriver över med något annat junk.

Jag har testat att chmoda resolv.conf hårt och testat att gå via grafiska UI:t i Network manager och sätta om med samma resultat.

Hur gör jag för att komma runt det här? Det är grymt irriterande.

Använder en nyligen uppdaterad Hardy som körs på vmware.

/Marcus

marcus.bristav
2008-04-15, 09:00
En del trixande till. Jag har avinstallerat network-manager i förhoppningen att det var den som var elak. Det var för övrigt inte helt trivialt att få tillbaka nätet efter det eftersom avinstallation av network-manager plockade med sig nätinterfacen på vägen och, som linuxnoob, var det inte helt enkelt att lyckas confa upp (i synnerhet som vmware inte verkar tilldela eth0 nätinterface...)

Hur som helst kvarstår problemet. dhcp-klienten? Något annat?

Om det nu är dhcp-klienten som är elakingen i sammanhanget, hur gör jag då för att confa om den?

/Marcus

rancor
2008-04-15, 11:42
Det är inte så svårt, här kan du lösa hur du gör:
https://answers.launchpad.net/ubuntu/+source/ifupdown/+question/3631

Kort är att man editerar dhclient.conf och lägger till önskade namnservrar efter "prepend domain-name-servers".

Exempel för OpenDNS namnservrar:
prepend domain-name-servers 208.67.222.222, 208.67.220.220;

marcus.bristav
2008-04-15, 20:58
Japp, det funkar. Tackar. Jag plockade bort domain-name-servers ur requestlistan också så nu funkar det alla tiders.

/Marcus