handdator

Visa fullständig version : Ubuntu 10.04, Lucid Lynx, Alpha 3 tråden

Tompalaz
2010-02-25, 15:17
Nu har nått alpha 3.

Nu för tiden låser inte min dator sig vid enter tryck. Kan eventuellt krasha vid inloggning med det startar om sen. Det mesta funkar.

Under dagen, eller kvällen för oss lär ubuntu gå ut med något stort:
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/02/ubuntu-to-make-big-announcement.html
Edit:

Edit: The announcement has been postponed thanks to our big mouths, however it has to be announced by next week because of Lucid's interface freeze. So hold tight kiddies!

P-I H
2010-02-26, 19:15
Laddat ner kubuntu. Ska installera i helgen.
http://www.ubuntu.com/testing/lucid/alpha3

Tompalaz
2010-02-27, 21:11
Nouveu drivarna funkar kanon på min dator. (MacBook 5,1, 9400M) kan äntligen köra på fria drivare och samtidigt använda gnome-shell.
En annan kul grej är att G-S till och med är snabbare nu än med nVidia binären.

Det här kommer bli en bra release!

Det ända jag har problem med för närvarande är:

Plymouth
Trycker jag enter vid GDM krashar det.

Tompalaz
2010-02-27, 21:12
Laddat ner kubuntu. Ska installera i helgen.
http://www.ubuntu.com/testing/lucid/alpha3
Vad är det för nyheter där?
Det har ju lovats bättre integration med Ubuntu. Stämmer det?

P-I H
2010-02-28, 07:35
Har inga CD skivor hemma. Brände på DVD, men den skivan fungerade inte.

Rune.K
2010-02-28, 11:07
Har inga CD skivor hemma. Brände på DVD, men den skivan fungerade inte.

Kolla alltid md5sum innan du bränner, det tar inte lång att kolla jämfört med att bränna och sedan misslyckas med att installera. Kör för nuvarande Kubuntu Lucid och det lär bli min favoritdist ett bra tag framöver, dock inte mer än tre år.

Svendus
2010-02-28, 13:33
Har inga CD skivor hemma. Brände på DVD, men den skivan fungerade inte.jag har engang fått över 100 mb felskrivning till disken när jag i min tankspriddhet tankade ner en Ubuntu.se Remix i webbläsaren
och samtidigt tog en massa skärmbilder på datorn
där finns ett utmärkt tilläg till firefox
Download Manager Tweak 0.9.2 (https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/256)
som bla. stabiliserar nerladdningen

P-I H
2010-02-28, 13:53
Använder "Download Manager Tweak". Brände på CD, men det gick ändå inte att installera kubuntu på min dator. Får ingen bild efter att CD:n lästs in. Hämtade hem och brände en CD med Ubuntu 10.04 istället, vilket fungerade.
Kontrollerade md5sum nu för kubuntu och den är korrekt.

Svendus
2010-02-28, 15:02
Skumt
mina DVD brännare kan inte bränna CD längre
bara DVD tvärt om kan man säga.
Jag tror det är ett rätt vanligt fel på en del kombi brännare som kan bränna 8,5 Gb (flerlagar skivor)
där laserhuvudet jo vinklas mekanisk för att bränna DVD lager2 och CD

fd.svensson
2010-02-28, 16:56
Hej Rune K! Kan en n00b klara av Kubuntu Lucid i nuvarande tappning eller bör man vänta till alfan eller betan eller vad det heter? Gamma kanske?:)
Lasse

Pavel
2010-02-28, 17:24
Hej Rune K! Kan en n00b klara av Kubuntu Lucid i nuvarande tappning eller bör man vänta till alfan eller betan eller vad det heter? Gamma kanske?:)
Lasse

Att testa alfa och beta versioner innebär att man får räkna med att datorn plötsligt inte startar eller beter sig underligt. Man bör därför inte installera utvecklingsversioner på en dator som man vill ska starta eller fungera på ett förutsägbart sätt. Det kan dock vara intressant att testa vad som komma skall. Jag har en särskild partition på min hårddisk där jag installerat alfaversionen. Då spelar det ingen roll om den kraschar då och då.
Att installera alfan är inte svårare än att installera vanliga Ubuntu. Räkna dock med att den inte kommer att vara särskilt stabil.

fd.svensson
2010-02-28, 17:57
Okej. Tack Pavel för snabbt svar, men jag tänkte att Rune K visste det bäst iom han har haft Kubuntu sedan 2004 och därmed kände till det mer.
Men som sagt Jag är n00b.

Pavel
2010-02-28, 18:23
Samma sak gäller för Kubuntu som för Ubuntu. Utvecklingsversioner är instabila. Jag lyckades själv inte inte ens installera senaste Kubuntu alfan.

Tompalaz
2010-03-01, 13:56
Måste ändå säga att det här är en stabil utveckling. Det är inte ofta som datorn krashat för mig.
Mitt skäl till att jag använder Lucid är bla att det är kul att följa utvecklingen men samtidigt att man kan lära sig felsökning när något pajar.

Något som inte funkar för mig nu däremot är att koppla en extern skärm till min dator med nouveau drivrutinen.

P-I H
2010-03-01, 15:52
Jag har nu lyckats installera kubuntu med "64-bit PC (AMD64) alternate install CD". Boot med "Desktop CD" slutade i samtliga försök med en "blank" skärm. Problemet är antagligen HW relaterat eftersom andra lyckats installera med "Desktop CD".
Ska nu jämföra hur Lucid Lynx uppför sig i Ubuntu respektive kubuntu variant på samma dator.

Del_kattsk
2010-03-01, 20:13
Nu måste jag tammetusan hoppa på Lucid tåget och testa lite jag med.... =)

Edit: It's aliiiiiiive....!!

Funkar finfint så här långt.....nemas problemas!

Tompalaz
2010-03-02, 13:06
Värt att testa nouveau drivarna hos xorg-edgers för de med nvidia kort.
Mycket bättre än lucid stock drivrutiner men lite mindre stabila.

sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers:ppa
sudo update && sudo apt-get upgradeHade tidigare problem med att gdm krashade om man i password rutan skrev något som hade med tangent 2 att göra.
Krashade dock inte senast, kanske är fixat?

bug: #529999 (https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/529999)

Rune.K
2010-03-03, 14:37
Installerade Lucid med Gnome igår, det rullade på bra.
Idag uppdaterade jag mest för skojs skull, efter omstart var det dött, mystiskt felmeddelande om typ ATA-bus error.
Lucid med KDE har jag nog använt ca en vecka utan att uppdatera och det har rullat på bra!
Idag var jag på uppdateringshumör så jag uppdaterade även Kubuntu 10.04 och la in de proprietära drivarna för Nvidiakortet.
Efter omstart hamnar jag i textläget...
Nu väntar jag tills det RC kommer vad det gäller Lucid.
Debian Sid aka unstable har jag på en partition sedan ca ett halvår tillbaka, det uppdaterar jag ibland och det rullar fortfarande på hur fint som helst. :)

Tompalaz
2010-03-03, 15:22
det är 195 drivarna som gäller för lucid, annars kommer man in i text läget.

P-I H
2010-03-03, 15:34
Det var en ny kärna i nattens uppdatering och på min dator fungerar inte Nvidias drivrutiner (195.36.03) med den nya kärnan. Det går dock bra att att starta med den tidigare kärnan.

Tompalaz
2010-03-03, 16:31
Har du fått 2.6.32-15 uppdateringen?
Jag har fortfarande inte fått den men den verkar ligga ute. Tankar uppdateringar från main servern.

Föresten, provade du att köra sudo nvidia-xconfig efter uppdateringen. Jag har behövt köra kommandot ett par gånger. Av någon anledning har xorg.conf skrivits över eller bara försvunnit. Undra om det kan bero på nouveau drivarna?
Kanske borde blacklistas om man kör den proprietära drivarn..

P-I H
2010-03-03, 22:22
Nej, jag får prova det imorgon. 2.6.32-14 kärnan fungerar fint med kubuntu, så det är ingen panik, bara intressant, att uppgradera. VLC uppför sig lite olika i Ubuntu och kubuntu. Med kubuntu ligger CPU lasten på ca 50%, men i Ubuntu närmre 100% vid uppspelning av 720p.

Tompalaz
2010-03-03, 23:20
Ubuntu ändrar på en del grejer, bla lär Human temat bytas ut.
https://wiki.ubuntu.com/Brand
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/03/ubuntu-gets-new-themes-logo-more.html

Del_kattsk
2010-03-04, 23:22
Så dök det upp 2 nya teman och ny bakgrundsbild.

De 2 var helt ok, meeeen lila skrivbordsbild och terminalbakgrundsfärg var inte i min smak iallafall....

Med det sagt så kommer jag nog inte uppskatta lila bootsplash heller när nu den dyker upp.

Rune.K
2010-03-07, 01:34
Lasse
Jag rekommenderar att du väntar tills RC kommer, eller allra helst till någon vecka efter att den slutliga utgåvan släppts av 10.04.
Lucid alpha har strulat väldigt mycket för mej.
Ubuntu kör ju med ett väldigt tight tidsschema. så det slinker med många buggar.

Kan nämna att jag har haft Debian Sid = Debian unstable (som Ubuntu baseras på) på en partition i ett halvår, jag tror att en gång fick jag gå in pillra lite i systemet, men annars rullar Debian Sid på hur fint som helst.
/Rune

fd.svensson
2010-03-07, 03:50
Tack för svaret Rune! Kaxig avatar :)
Lasse

Rune.K
2010-03-11, 17:48
Tack för svaret Rune! Kaxig avatar :)
Lasse
Att jag är lika vacker som Adonis var?
Det är tjejerna som säger det... :)

Tompalaz
2010-03-13, 07:41
Kan ni använda er av dubbla monitors med nouveau drivaren?