Visa fullständig version : Medlöparavtal
Läste på idg.se att pyttemjuk har ett avtal med myndigheterna i USA att lämna ut vissa uppgifter om användare. Då inställer sig frågan om Ubuntu har motsvarande avtal eller liknande?
KingLeffe
2010-02-26, 07:37
Canonical har inte så pass mycket information om sina användare tillgängligt.
När det gäller MS så var det inte så allvarligt det heller, de gav i princip bara ut info från deras online tjänster (msn, hotmail osv...) och endast efter domstolsbeslut.
Så inga större konstigheter där tycker jag
Canonical har inte så pass mycket information om sina användare tillgängligt.
När det gäller MS så var det inte så allvarligt det heller, de gav i princip bara ut info från deras online tjänster (msn, hotmail osv...) och endast efter domstolsbeslut.
Så inga större konstigheter där tycker jag
Enligt idg.se ges all live-info ut samt följande:
Namn
Födelsedatum
Kreditkortsuppgifter
Postadress
Telefonnummer
E-postadress
E-postmeddelanden
Kontakter på Live Messenger (Microsoft hävdar dock att innehållet i konversationer inte lagras)
De tio senaste unika ip-adresserna personen använt.
Vissa av ovanstående personuppgifter är endast tillgängliga om användaren själv har uppgett dem till Microsoft.
I slutet av dokumentet förklarar Microsoft under vilka omständigheter företaget lämnar ut uppgifterna om en viss person. Vid en stämningsansökan eller domstolsorder ger Microsoft ut alla grundläggande uppgifter kring en person. För att få tillgång till innehållet i e-postmeddelanden så krävs det dock en husrannsakan.
Inte endast vid domstolsorder utan stämmer någon får dom ovanstående uppgifter. Därav min undran.
Jan
Tänk på att dokumentet är översatt från amerikanska förhållanden. Stämning avser sannolikt supina, det vill säga uppgifter som en domstol begärt in = domstolsföreläggande.
Jag ser inget märkligt i uppgifterna. Alla Internetoperatörer måste lyda domstolsbeslut. Att de lagrar uppgifter om en måste de både av juridiska skäl och för att få tjänster att fungera. Jag tror inte Microsofts regler avviker mycket från Google, Telia eller någon annan tjänsteleverantörs.
Det märkliga är att det hemlighålls för användarna. Tycker du det är riktigt att om jag stämmer dig för något så får jag all info ovan om dig? Angående Telia etc så krävs det en underskrift av avtal innan "tjänsten" aktiveras. Det krävs inget aktivt avtal "skriftligt" på att köpa diverse program.
Du får tänka på översättningen. Det räcker inte med en stämning. Supina är en domstolsorder i USA. I Sverige översätts den med stämning. Det innebär att rätten beordrar fram, stämmer in, handlingar den behöver för att avgöra ett mål. Inget märkligt. Att bara lämna in en stämningsansökan räcker inte för att få ut handlingar. Det måste vara en domstol som begär fram papren.
Du skriver säkert under användaravtal för alla tjänster du utnyttjar på Internet, både Microsofts och Telias. Läs dem nästa gång, särskilt det finstilta, så framgår det säkert att leverantören förbehåller sig rätten att lämna ut uppgifter om domstol så kräver det.
Del_barzam
2010-02-26, 12:02
Nja, det finns saker som motsvarar subpoena i Sverige, exempelvis olika informationsförelägganden. "Ipred-lagen" är ju ett annat färskt exempel. SJälvklart gäller även här att det krävs domstolsbeslut, men det räcker med ganska låga beviskrav av naturliga skälv (man vill ju ha ut information för att kunna bevisa något man inte redan vet, och då är det svårt att presentera fullständig bevisning).
Självklart har medgivande ingen betydelse i detta sammanhang. Telia (t.ex.) är skyldig att lämna ut saker om sina kunder om en domstol kräver det, de kan inte hänvisa till sina avtal med kunderna om dessa går emot lagen.
fd.svensson
2010-02-27, 07:08
Vad spelar detta för roll nu när EU ska lämna ut alla EU medborgares bankkonton med namn adresser osv till Amerikanska Myndigheter. Om en vecka vet dom lägenhetsnr. på din dörr.
Del_barzam
2010-02-27, 07:38
Källa på det där tack.
fd.svensson
2010-02-27, 08:02
Källa: svt.se t.ex . Våran nya EU minister försökte stoppa det men förlorade. Jag kommer inte ihåg vad hon heter men är FP:are. Är själv mycket politiskt nyfiken, ser nyheterna minst 2ggr per dygn. Kan ta fram uppgifterna till imorgon söndag då jag inte kommer ihåg exakt när det var.
Edit:
Det är bara att krypa till korset på en gång. Det jag missade var att Malmström var FÖR lagen. Hon blev nämligen imotröstad. Det hela handlar om något som heter SWIFTregistret som kom till år 2005 där alla EU's medborgares bankkonton finns för att kolla efter penningtransaktioner till terrornätverk, meningen var att EU skulle lämna över denna data. Nu blev det inte så, så nu är USA sura.Röstningen var 11 Feb. står att läsa på sr.se
Mvh Lasse