Visa fullständig version : Försvunnen menyrad
deadlift
2010-03-10, 15:11
Den som är överst har försvunnit, den är dock ej avinstallerad för går jag in som root finns den kvar men hur gör jag för att få den synlig för andra användare.
Är ny med Ubuntu så har bara grundläggande kunskaper om det.
Hej du kan skapa en ny ved att högerklicka i den nere menyrad skapa en ny och välja att lägga den överst
och därefter lägga till funktionerna du önskar
där finns ett sätt att återställa Gnome, men jag kommer inte ihåg detta just nu, kanske någon annan här kan förklara ?
Det enklaste är att skapa ett nytt konto och logga in på det.
Om du har Ubuntu tweak installerad kan man i den lätt låsa menyerna och hindra borttagning
Edit: Se Rickards tips om att Återställa Gnome (http://ubuntu.se/showthread.php/7974-%C3%85terst%C3%A4lla-Gnome)
deadlift
2010-03-10, 17:46
Det hängde jag inte med på hur man skulle skapa ny, var ska man högerklicka och vad ska jag välja.
Känns inte så smidigt och man skulle behöva ta bort kontot bara för denna saken.
kultomten
2010-03-10, 19:15
Har du en panel i nedre regionerna av skärmen högerklickar du på den och väljer "Ny panel". Nu kan du högerklicka på den nya och välja "Egenskaper" för att därefter få välja orientering.
Nu högerklickar du återigen på den nya panelen och väljer "Lägg till i panelen..." och väljer vad du vill ha.
Men hur gör man om man råkat ta bort alla paneler?
/Mattias
deadlift
2010-03-10, 19:52
Jag har på något sätt lyckats ta bort det, inget finns kvar men går jag in som root finns menyraden kvar.
kultomten
2010-03-10, 20:07
Vad händer om du i terminalen skriver:
gnome-panel
Du kan också testa med att återställa dina paneler till fabriksnytt skick så här:
tryck ALT+F2. I textfältet som öppnas skriver du:
gnome-terminal
Tryck ENTER. En terminal öppnas.
Nu ger du dessa tre kommandon i tur och ordning i terminalen (kopiera och klistra in). Efter varje rad trycker du ENTER:
gconftool-2 --shutdown
rm -rf ~/.gconf/apps/panel
pkill gnome-panel
Om det inte fungerar direkt så pröva med att logga ut och logga in igen. Om du har modifierat dina paneler får du göra om det från början.
deadlift
2010-03-11, 08:26
Vad händer om du i terminalen skriver:
gnome-panel
Tackar tackar. Detta löste problem. Underbart.
kultomten
2010-03-11, 10:09
wohoo!
Fösta gången jag lyckats hjälpa någon. Tror jag!
Känns som att bli av med oskulden...
/Mattias
Eftersom alla verkar nöjda sätter jag tråden som löst.
anbl7788
2010-05-21, 11:57
Hade samma problem, nu fungerar det perfekt.