Visa fullständig version : Vill byta upp mig till ubuntu men vet inte om komponeneter och dator klarar det
oscar-91
2008-08-05, 12:20
Tja.
Jag har provat ubuntu och det verkar riktigt bra! Jag vill gärna installera det, men jag undrar om några viktiga datorkomponenter kommer fungera i ubuntu.
Det här är mjukvara som jag undrar om det kommer funka i ubuntu:
Grafikkort
Ljudkort
bärbart bredband
Internetbank
Skrivare
Jag vill byta till ubuntu, men om inte de här komponenterna kommer fungera så måste jag byta tillbaka till win xp igen och det skulle inte va så kul. Jag tror att de kommer fungera men jag vet inte hur. Kan nån tala om hur jag får tag på drivrutiner till ovannämnda mjukvara?
Jag vet inte om min dator kommer klara ubuntu rent prestanda mässigt.
Den är från 2003, har 1GB RAM minne 40 GB hårddisk och 2,2 ghz processor. Kommer den klara det?
Tack på förhand
Testa att installera Wubi för att se om din hårdvara passar med din dator. Med Wubi installerar du Ubuntu precis som ett Windowsprogram och passar det inte är det bara att avinstallera programmet.
Hårdvaran räcker till gott och väl för en trevlig upplevelse.
Läs mer här om Wubi: http://ubuntu.se/wiki/Installera_Ubuntu_med_Wubi
Det enklaste är väl att ladda ner och bränna ut en Ubuntuskiva och sedan starta på den, då kan du testa utan att ändra något.
Får du igång den, och grafik och ljud funkar, så kan du ju alltid testa med en dual boot.
Jag hade lite problem med mitt 3g bredband men med hjälp av den ypperliga wikin så löstes det problemet också.
Skrivaren testade jag först med Turboprint vilket funkade klockrent.
Kostar i och för sig några hundralappar men....
Internetbank.
Jag betalar räkningar på Nordea med Firefox.
Enligt uppgift så kommer Swedbank med ett program för autenticering vilket gör att inte linux fungerar, men det kommer att komma programvara till linux senare i år, det skall även fungera med bank id (E-legimitation) och det skulle tydligen funka på andra banker också (utom nordea då (suck)).
Notera Enligt uppgift, det är bara vad jag fattat när jag hjälpte en jobbkompis med hans swedbankkonto.
oscar-91
2008-08-05, 19:41
tack för svar.
har tänkt att formatera om datorn och sedan installera ubuntu och undrar om jag då kan få tag på ljud- och grafikdrivrutiner nånstans?
Bredbandet tror jag kommer funka, kollade wiki-guiden, så det är ok.
Jag har handelsbanken och använder e-legitimation med ett progrm som heter nexus personal. Det kanske finns linuxbaserade program för e-legitimation?
finns det gratisprogram för skrivaren?
jag har btw provat att köra ubuntu både från en skiva och med wubi, men det har inte lyckats starta. Jag har provat skivan på min systers laptop och där funkar den så den är det inget fel på. vad kan det va för fel på datorn som gör att jag inte kan köra ubuntu?
tack för svar.
har tänkt att formatera om datorn och sedan installera ubuntu och undrar om jag då kan få tag på ljud- och grafikdrivrutiner nånstans?
Bredbandet tror jag kommer funka, kollade wiki-guiden, så det är ok.
Jag har handelsbanken och använder e-legitimation med ett progrm som heter nexus personal. Det kanske finns linuxbaserade program för e-legitimation?
finns det gratisprogram för skrivaren?
jag har btw provat att köra ubuntu både från en skiva och med wubi, men det har inte lyckats starta. Jag har provat skivan på min systers laptop och där funkar den så den är det inget fel på. vad kan det va för fel på datorn som gör att jag inte kan köra ubuntu?
Det finns inbyggda drivrutiner för de flesta ljud och grafikkort så det behöver du antagligen inte tänka på.
Bredbandet brukar inte heller vara några problem om du använder nätverkskortet för anslutning till Internet.
Nexus är inga problem det heller. Följ bara denna guide, det är samma för handelsbanken som för Nordea:
http://christiansoderlund.blogspot.com/2008/07/e-leg-frn-nordea-p-frskringskassan-i.html
Jag tycker ändå att du skall testa Wubi INNAN du formaterar om för att ge dig en chans att backa. Det är inte alltid allt fungerar och det är bra om du kan återgå till Windows för att ställa lite frågor. När du sedan har lyckas få allt att fungera är det bara att formatera om och göra om, det går fort när du gjort det en gång.
// rancor
oscar-91
2008-08-05, 20:10
va bra att banken funkar.och grafik- och ljuddrivrutinerna. :D
Jag installerade wubi utan problem och försökte sedan starta datorn med ubuntu som operativsystem. Ubuntuloggan kom upp och den oranga grejen åkte fram och till baka och började sedan ladda från vänster som vanligt, men när den kommit knappt tre rutor så tog det stopp den oranga grejen rörde sig inte mer och jag bootade om datorn och startade upp men windows istället.:(:confused:
va bra att banken funkar.och grafik- och ljuddrivrutinerna. :D
Jag installerade wubi utan problem och försökte sedan starta datorn med ubuntu som operativsystem. Ubuntuloggan kom upp och den oranga grejen åkte fram och till baka och började sedan ladda från vänster som vanligt, men när den kommit knappt tre rutor så tog det stopp den oranga grejen rörde sig inte mer och jag bootade om datorn och startade upp men windows istället.:(:confused:
Najs, en bit på väg i alla fall.
Hur länge väntade du efter det hängt sig och du startade om?
oscar-91
2008-08-05, 20:36
inte så länge :/ blev lite sur och slog på tangentbordet, allting blev svart så jag bootade om.
När jag provade att starta ubuntu från skivan så väntade jag desto längre, då väntade jag typ en timme, sen hängde sig datorn utan att jag rört den, skärmen det blev bara en massa gula, oranga och röda streck överallt. :/