Jag tror att ubuntu- och även hela linux-folket kan indelas i två grupper. "Klickaren" är den som tycker om grafiska gränssnitt som i Windows, och "knapparen" är den som gör nästan allting med terminalen ( eller CLI = Command Line Interface ). Jag själv tillhör gruppen knappare. Men det tog flera år tills jag lärde mig uppskatta terminalens fördelar.
Jag kan tänka mig att alla terminal-kommandon som postas här inte uppskattas av nybörjare.
Vad tycker ni ? Särskild ni som är nya här hos oss ? Pratas det för mycket terminal ?
Jaha, tack Malou ! Vi är ju ett forum för huvudsakligen nya Ubuntu-användare och om man är med under längre tid, som jag, blir man fartblind ibland och förutsätter saker som skrämmer bort folk. T.ex. terminalen.
Vi borde alltså se till att prioritera problemlösningar utan terminal. Fast ibland går det inte....
Än så länge är jag allt en klickare, det tar ett tag innan man blir vän med terminalen. Men det går ju fn så mycket fortare med terminalen.
//HH
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Klistermärken, dekaler, klockor mm, allt är Linux inspirerat
http://www.linuxdekaler.webs.com
Ja men inte bara det, hur gör man för att klicka fram motsvarande som ex.på ett snabbt sätt??Kod:sudo lshw -html > mindator.html
Sen är det ju inte så lätt att lära sig allt koder på en dag heller, en annan e van vid dos-kommandon.
Jag brukar iaf försöka ta terminalen för jag vill ju lära mig den. Men visst, många gånger ger jag upp och "klickar" mig fram.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Klistermärken, dekaler, klockor mm, allt är Linux inspirerat
http://www.linuxdekaler.webs.com
Jag gör alla min systemhantering i terminalen: inställningar, uppdateringar, programinstallation osv. Däremot har jag inget emot grafiska program som Pidgin, Webbläsare, Open office osv. Jag tycker de här två metoderna kompletterar varandra väldigt bra och uppmanar alla Linux-användare att lära sig terminalen så snabbt som möjligt eftersom det är ett väldigt kraftfullt verktyg.
Att använda Linux och GNU - gratis ebok. Läs den!
http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/
Hej Peter
Varsegod
Nu anser jag mig tillhöra skaran "Nya" ubuntu-användare och "skräms" av denna terminal som du säger pga att jag inte förstår mig på den. Men med det är det inte sagt/menat att ni skall se till att "prioritera problemlösningar utan terminal".
Hoppas att missförståndet reddes ut
//Malou
Det finns en mycket enkel anledning till varför terminalkommandon används i beskrivningar i den omfattning som det gör. - Enklare att beskriva algoritmen steg för steg. [Även om en bild säger mer än tusen ord - så är den fortfarande tolkningsbar]
Det är ju väldigt vanligt att de grafiska verktyg som finns är byggda kring att trigga div. terminalkommandon. Jag är nog 50/50 när det gäller terminal och grafiska verktyg.
//Loofy
Jag är också en relativt ny ubuntu-användare, men skräms inte alls av terminalen. Tvärtom är jag väldigt nyfiken på den och skulle vilja använda den ännu mer än vad jag gör idag. Anledningen till att jag inte gör det i den utsträckning som är önskvärd är att jag inte behärskar den. Jag tycker definitivt inte att det är för mycket terminal-snack på forumet. Om det inte redan är gjort så kan inte någon vänlig själ som har ett par hundra arbetstimmar att slå ihjäl skriva ihop en liten terminal-skola? Det skulle i alla fall jag uppskatta. Jag håller med barzam i att det grafiska och terminalen kompletterar varandra väldigt bra.
/Mattias
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Bokmärken