Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem med Windows 7 och Ubuntu

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    0
    Tackade 0 gånger i 0 inlägg
    Blogginlägg
    5

Löst! Problem med Windows 7 och Ubuntu

En kompis har precis köpt en bärbar Compaq och betalat Microsoftskatten. Windows 7 är förinstallerat. Jag övertalade henne att installera Ubuntu som dualboot för att testa ett riktigt OS. Jag erbjöd mig dessvärre att göra jobbet.
    Hårddisken är vansinnigt partitionerad. Det finns fyra primära partitioner, se bild. Boot (som kallas System), C:, Recovery och något litet mystiskt elände som heter HP Tools. Filerna på HP Tools verkar vara något slags systemfiler. De verkar vara HP:s anpassning av Win 7.
    Skärmklipp.jpg
    Med fyra primära partitioner gick det inte att skapa en utökad partition med logiska enheter. Dessutom måste väl minst tre av Win partitionerna (boot, C: och Recovery) vara primära. HP Tools har jag ingen aning om. Jag har bränt ut Recoveryskivor, men jag vill göra så litet ändringar som möjligt och ville inte ta bort Recoverypartitionen.
    En ”lösning” verkade ploppa upp i Win 7 då jag använde diskverktyget. Där gick det att förvandla disken till en så kallad dynamisk enhet. Reklamen sa att man då skulle kunna ha massor med partitioner. Det visade sig att Ubuntu hade svårt att läsa dynamiska enheter vid installationen. Därför avstod jag från att installera. Jag har väldigt litet erfarenhet av dynamiska Windowsdiskar och borde läst på mer innan. De är visst MS egen uppfinning och fungerar inte ihop med riktiga OS.
    Problemet är nu att göra om disken tillbaka till Standarddisk. Är detta möjligt utan att helt blåsa disken? Vad förlorar jag i så fall på det? HP Tools och Recovery ryker väl. C: är tom så den spelar ingen roll. Det verkar inte finnas något verktyg i Win7 för detta och jag har inte hittat något vettigt på MS supportsidor.
    Funkar det med fabriksåterställning?
    Jag tror inte min vän blir så glad om hennes nya dator inte fungerar som den ska...

Jag har pillat med det här nästan hela natten. Jag är beredd att strypa den som påstår att Windows är enkelt. Det är ju helt hopplöst! Egentligen borde jag göra en sudo apt-get clean, blåsa hårddisken, installera Ubuntu, lägga på ett Windowstema och sedan bara säga att Windows har ändrats litet och numera fungerar...
    Senast redigerat av Pavel den 2010-06-19 klockan 09:45.

KingLeffes avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Tack!
    0
    Blogginlägg
    4

Standard Sv: Problem med Windows 7 och Ubuntu

Till Microsofts försvar så ska man kanske säga att det inte är deras fel att HP stoppar maskinen full i skit, som dessutom är halvt omöjligt att få bort.
    Jag rekommenderar att du försöker ta bort "HP Tools" och liknande programvara så fort som möjligt (även om maskinen inte kommer köra ubuntu). Det borde finnas verktyg till windows för att underlätta städningen, men det var ett tag sen jag körde windows i någon större utsträckning, så jag har dålig koll.
    Har du bränt recovery-skivorna så borde det inte vara några problem att ta bort recovery-partitionen, och skulle det krisa borde man kunna ringa HPs kundsupport och få skivorna hemskickade (mot en mindre summa).
    Du har då 2 primära partitioner över och kan även minska lite på windows egen partition med tex. gparted vilket borde ge tillräckligt med utrymme för att installera ubuntu.

Jag har själv råkat ut för HPs "anpassningar" på ett antal maskiner nu, och det verkar bara bli värre och värre med tiden! Så det bästa är att hålla sig så långt borta från det företaget som möjligt!
    Inte för att jag gillar Windows, men inte ens Windows är så skitigt och segt som HP får det att framstå.

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    0
    Blogginlägg
    5

Jag har samma problem, det var länge sedan jag gjorde något mer omfattande i Windows. Det känns väldigt avigt att försöka fixa saker.
    Jag håller med dig att det skräp att olika datortillverkare skräpar ner Windows med diverse smörja. I Windows 7 fanns en otrolig mängd konstigheter som HP lagt in. Jag har tagit bort allt sådant i min egen Packard-Bell som funkar mycket bättre utan. Det är nog inga större tekniska problem att ta bort de flesta HP sakerna. Problemet är ju att det inte är min dator så jag vill inte göra mer än att installera Ubuntu. Dessutom är ju en del förjusta över anpassningar och extraprogram.
    Jag chansar med en fabriksåterställning. Om inte det löser problemet med den dynamiska disken blir det HP support. Det måste ju gå att få tillbaka det till standarddisk på något sätt. Därefter ringar jag min kompis och hör vad hon är beredd att offra.

Reg.datum
    mar 2010
    Tack!
    0
    Tackade 3 gånger i 3 inlägg
    Blogginlägg
    6

HP är riktig jobbig. Även Dell för den delen. Jag har hjälpt en hel del bekanta med ny-formatering av deras stationära datorer. Vännen fick inte med någon recovery skiva, en av primära partitioner är recovery enheten. Det var 2 år sedan jag formatera eller var närheten av HP burk. Minns inte riktig hur jag kom runt det, men hel del huvudvärk fick jag på vägen. Fråga din vän om hon går med på byta till annan märke. HP är expert på ha massa onödiga partitioneringar och annat krux som i verkligheten är helt värdelöst, men HP vill ha Windows anpassad till sin hårdvara. När den egentligen inte behöver vara så toppstyrd. Windows 7 är okej, men inte närheten av Ubuntu. Min bärbara dator är snabbare än farsgubbens stationära dator. Trots att den är kraftfullare. Observera har tweakat Windows 7 så att den starta 20 sekunder snabbare, men den slog ändå inte min 3 års gamla bärbara. Lite roligt när Windows 7 skryter om vara så snabb . Hade tänkt installera Ubuntu på den, men farsgubben är egenföretagare och behöver 1 specifik program som inte går köra under Linux. Finns heller ingen motsvarighet. Fungerar inte med Wine. Endast via virtualbox, men det blir överkurs för min far. Tillbaks till ämnet, får du inte saker och ting fungera be din kompis byta till Lenovo eller annat märke. Brukar vara hel del sommarerbjudanden och pricerunner kan hon ta titt på. Kanske finner något som passar hennes behov och plånbok. Lycka till, jag lider med dig.

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    0
    Blogginlägg
    5

Efter fabriksåterställning är disken åter standard och inte dynamisk. Nu är det problemet löst. Underbart system Windows! återställningen tog 2 timmar och då sparas inga filer eller annat. Jämfört med de 15 minuter det tar att installera om Ubuntu på / och behålla /Home är det rena stenåldern. Jag tycker även om att Recoveryskivorna kräver 4(!) DVD skivor. Jämför det med 1CD för en Linuxdist. Då ingår ju nästan inga program i Windows. Undrar hur de bär sig åt för att fylla så många skivor med vad?
    Jag får ta en funderare och rådgöra med datorns ägare innan jag går vidare. Datorn är köpt och det är inte aktuellt att byta den. Det är en riktigt bra maskin som hon fick till mycket bra pris. Det är HP:s grejor som borde tas bort. Problemet är ju att det inte är min dator så jag kan inte göra vad som helst.
    Så här mycket har jag inte pillat i Windows på flera år. Funderar nästan att surfa några minuter med datorn utan brandvägg och antivirus. Förhoppningsvis tar någon annan kontroll över den så att jag slipper pilla mer.
    Återkommer med mer chockerande upptäckter om HP och Win 7!

Global Moderator basguss avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Tack!
    1
    Tackade 7 gånger i 5 inlägg
    Blogginlägg
    12

Problemet känns igen !
    Vet inte hut många partitioner som finns efter att recovery skivorna installerat och vad som är viktigt för din vän.
    I mitt fall brukar jag rensa bort onödiga program i windows därefter höger klicka på dator och klicka vidare på hantering därefter diskar.
    Om det ligger massor av partitioner är de lätt att sanera och slå ihop dessa onödiga partitioner till en partition genom att helt enkelt ta bort dem och starta om på nytt i detta verktyg. Själva windows partitionen kan man inte ta bort från windosverktyget så det kan inte bli fel.
    På de datorer jag arbetat med har jag låtit själva recovery partitionen ligga kvar då den är ganska liten, och win partitionen måste ju finnas då återstår den tredje som jag skapat av de övriga oönskade.
    Därefter är det bara att starta om som vanligt med ubuntuskiva i cd,n och välja hur man önskar installera sin dualboot, väljer man att installera sida vid sida delar ubuntu det lediga utrymmet till en tom partition som man kan använda av båda operativsystemen som vanligt...
    Allt som allt brukar hela denna process ta mindre än en halv timma..

Lycka till

Gus

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    0
    Blogginlägg
    5

Nu är äntligen datorn fixad, Puh!
    HP Tools partitionen innehåller verktyg för inställningar i BIOS. Den går att ta bort, men då tappar man en del möjligheter, exakt vilka vet jag inte. Jag valde att inte ta bort den.
    Recoveryn fick också vara kvar. Därför installerade jag Wubi istället för på vanligt sätt. Det är inte optimalt, men får duga.
    Så mycket jag fått pilla med Win 7! Det är 64-bitars system. Det innebär att vissa 32-bitars program inte fungerar. Bland annat fungerade inte min väns Adobe CS2. Först efter mycket pill och en utflykt till DOS-prompten gick det att installera.
    Så här mycket strul var det länge sedan jag haft med en dator. HP:s modifieringar är del av det. Win 7 är krångligt och svårmanövrerat. Varför ska det ta flera timmar att göra en systemåterställning när samma sak tar en kvart i Linux? Dokumentation och HowTos är betydligt svårare att komma över än i Linuxvärlden. Till exempel verkar det inte finnas någon fullständig dokumentation exakt vad partitionen HP Tools gör och vad som händer om man tar bort den. Adobe har ingen info om hur man installerar äldre versioner av deras program i nya Windows versioner osv.
    Ubuntu är numera betydligt användarvänligare än Win 7. Butiker gör sina kunder en otjänst när de säljer datorer med Windows förinstallerat. Det är inte alls enkelt att komma igång. Jag är datorvan men hade svårt att fixa allt.
    Nu är i alla fall datorn fixad. Den är nedlusad med OpenOffice, Gimp, Inkscape och annan fri programvara, både i Win 7 och Wubi!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Problem med Windows-nätverk
    Av Maka i forum Nätverk/ Internet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 21:37
  2. Problem med blåtand och ubuntu
    Av Twistedinc i forum Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 17:43
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 17:23
  4. Problem med dualboot windows/ubuntu