Till Microsofts försvar så ska man kanske säga att det inte är deras fel att HP stoppar maskinen full i skit, som dessutom är halvt omöjligt att få bort.
Jag rekommenderar att du försöker ta bort "HP Tools" och liknande programvara så fort som möjligt (även om maskinen inte kommer köra ubuntu). Det borde finnas verktyg till windows för att underlätta städningen, men det var ett tag sen jag körde windows i någon större utsträckning, så jag har dålig koll.
Har du bränt recovery-skivorna så borde det inte vara några problem att ta bort recovery-partitionen, och skulle det krisa borde man kunna ringa HPs kundsupport och få skivorna hemskickade (mot en mindre summa).
Du har då 2 primära partitioner över och kan även minska lite på windows egen partition med tex. gparted vilket borde ge tillräckligt med utrymme för att installera ubuntu.
Jag har själv råkat ut för HPs "anpassningar" på ett antal maskiner nu, och det verkar bara bli värre och värre med tiden! Så det bästa är att hålla sig så långt borta från det företaget som möjligt!
Inte för att jag gillar Windows, men inte ens Windows är så skitigt och segt som HP får det att framstå.

Svara med citat
. Hade tänkt installera Ubuntu på den, men farsgubben är egenföretagare och behöver 1 specifik program som inte går köra under Linux. Finns heller ingen motsvarighet. Fungerar inte med Wine. Endast via virtualbox, men det blir överkurs för min far. Tillbaks till ämnet, får du inte saker och ting fungera be din kompis byta till Lenovo eller annat märke. Brukar vara hel del sommarerbjudanden och pricerunner kan hon ta titt på. Kanske finner något som passar hennes behov och plånbok. Lycka till, jag lider med dig.

Bokmärken