Results 1 to 5 of 5

Thread: Pris på Ubuntu?

RedBlueSpot's Avatar
    Thanks
    0

Default Pris på Ubuntu?

Hur mycket uppskattningsvis skulle egentligen en skiva med Ubuntu LTS 10.04
    kosta egentligen om det var en kommersiell produkt?
    Nu kostar den ju i runda slängar 40 kr för tryck och frakt. Har själv beställt 6 skivor och lite annat. Kul att veta hur mycket pengar man sparat ;D
    Last edited by RedBlueSpot; 7th July 2010 at 11:16.
    Ubuntu - Maveric Meerkat

Administratör No1Viking's Avatar
    Thanks
    24
    Blog Entries
    13

Default Sv: Pris på Ubuntu?

Svårt att svara på men Windows 7 i olika modeller kostar allt mellan 1000 - 2500:- på Prisjakt - Kunskap före köp och det är bara operativet. Med Ubuntu kan du klara det mesta du önskar dig, inklusive olika servrar, med databaser och annat, gratis!

Micke

Make sure to use your head - you might need it!

Thanks
    0
    Blog Entries
    5

Det är omöjligt att säga. Ubuntu är inte "kommersiellt" på ett sätt som gör att det går att prissätta operativsystemet. Ubuntu har deklarerat att operativsystemet alltid kommer att vara gratis. Fri programvara och Linux fungerar så. Det paradoxala är att det just genom att det inte går att prissätta utgör det ett hot mot kommersiella jättar som Microsoft. Det finns ingen konkurrent de kan köpa upp eller konkurrera ut. Även om Microsoft köpte upp Canonical skulle källkoden för Ubuntu fortsätta att vara fri och någon annan skulle snart ta över utvecklingen.

(Jag bränner mina skivor själv så jag skulle väl tro att du förlorat minst 35 kr per skiva.)

Thanks
    0

Quote Originally Posted by Pavel View Post
    (Jag bränner mina skivor själv så jag skulle väl tro att du förlorat minst 35 kr per skiva.)
    Eller så använder man cdrw-skivor eller en usb-sticka att trycka in ubuntu på så slipper man slösa en skiva varje gång en ny version kommer ut.

Skulle alla delar i Ubuntu vara kommersiella så hade det antagligen varit dyrare än Windows eftersom man får en massa tunga program inbakat. Nu är verkligheten en helt annan och det enda jag betalar med är min kunskap som jag försöker sprida till andra.
    "ge och ta" är nyckeln till framgång för Ubuntu.

Global Moderator Svendus's Avatar
    Thanks
    76
    Blog Entries
    83

Jag brukar ge bort en massa skivor, och det är rätt coolt faktiskt att se andres reaktion när de tar fram planboken
    och jag säger skivan är gratis, samt att de automatisk blir med i Gemenskapen när de Installerar systemet.
    Den senaste Remix har blivit en väldig stabil och värdefull LTS
    Bra Jobbat alla
    .
    Den fina support som medlemmarna ger här på forumet samt supporten som ges på andra
    platser i värden tror jag inte kan mätes i kronor överhuvud taget

Ubuntus löfte

• Ubuntu kommer alltid att vara gratis, inklusive företagsversioner och säkerhetsuppdateringar.
    • Ubuntu kommer med full kommersiell support ifrån Canonical och hundratals med andra företag runt om i världen.
    • Ubuntu inkluderar de absolut bästa översättningarna och den bästa infrastrukturen för tillgänglighet som fri mjukvara har att erbjuda.
    • Ubuntu CD:n innehåller endast program baserade på fri mjukvara. Vi uppmuntrar dig till att använda fri och öppen mjukvara, förbättra den och dela den vidare.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bokmärken