Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Mall på skrivstil från ca 1900?

Global Moderator Rune.Ks avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    87
    Tackade 306 gånger i 252 inlägg
    Blogginlägg
    60

Standard Mall på skrivstil från ca 1900?

Jag har ett gammalt skrin från ca 1900 med några skrivstilsbokstäver som jag inte kan tyda till 100%.
    Undrar om någon vet var jag kan hitta mer info om gamla svenska skrivstilar?
    Jag har googlat men vet inte riktigt vad jag ska söka på...
    Det enda jag hittat är > Skrivstil - Wikipedia

/Rune
    När du har fått svar på din fråga, så skriv det. Då markerar en moderator tråden som löst.

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    0
    Tackade 0 gånger i 0 inlägg
    Blogginlägg
    5

Standard Sv: Mall på skrivstil från ca 1900?

Jag sitter dagarna i ända och läser äldre svenska dokument från 1700-tal och framåt. I äldre tid fanns det inga regler på samma sätt som idag för hur bokstäver och ord ska skrivas. Det kan variera rejält. Om du har ett foto, gärna i detalj, kan jag göra ett försök att tyda tecknen. Gissningsvis är det ägaren till skrinet som har karvat in sina initialer.

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    87
    Blogginlägg
    60

När jag ställde frågan så tänkte jag faktiskt på dej Pavel, annars hade jag inte brytt mej om att fråga på just det här forumet.
    Återkommer med ett foto!
    När du har fått svar på din fråga, så skriv det. Då markerar en moderator tråden som löst.

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    87
    Blogginlägg
    60

Foto:
    skrivstil.jpg

Ett dåligt foto från en mobil, hoppas det räcker.

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    0
    Blogginlägg
    5

Jag skulle säga att det står C B S. Helt säker är jag inte. Det är en snirklig stil. Är du säker på att den inte är äldre än 1900? handstilar tenderar att bli mindre snirkliga så sent. Som sagt tror jag det är skrinägarens initialer. Ofta hade man under 1800-talet dubbelnamn som man använde: Erik Gustaf Geijer, Erik Johan Stagnelius osv. Det är förmodligen initialer i ett sådant namn. Har du en aning om var det kommer ifrån kan du kanske få fram bokstäverna bättre och vem som kan ha ägt det.

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    87
    Blogginlägg
    60

Tusen tack Pavel!

Jag har haft skrinet i många år och alltid trott att det var min farfars skrin och hans initialer...
    Min son var hemma för ett tag sedan och undrade vem som hade gjort skrinet, jag svarade "min farfar".
    Några dagar senare studerade jag initialerna, och blev fundersam... därav min fråga...

Står det C B S, så blir skrinet helt plötsligt en generation äldre, kanske från mitten av 1800-talet.
    C B S stämmer nämligen mycket väl med namngivningen av mina förfäder, där barnen fick pappans förnamn + son som efternamn, typ Karlsson.

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    0
    Blogginlägg
    5

Då tror jag att det är klart att det står C B S. Det är jättesvårt att säga något om datering utan att ha sett skrinet. Handstilar är individuella och kan variera väldigt mycket, särskilt innan det fanns centrala skolprogram. Att bokstäverna är karvade i trä påverkar ju också hur de ser ut. Spontant tycker jag att bokstäverna ser äldre ut än 1900. Jag skulle inte alls vara förvånad om de är skrivna decennierna runt 1850.

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    87
    Blogginlägg
    60

Det verkar stämma väldigt bra med att det står C B S, jag har för mej att min farfars far hette Bengt Svensson.
    Det var faktiskt riktigt häftigt att mitt gamla skrin helt plötsligt blev en generation äldre!
    Nu är det dags att börja med lite släktforskning för att ta reda på födelsedatum samt namnet på min farfars far.
    Återigen mycket tack!
    /Rune

Little Johns avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Tack!
    43
    Tackade 84 gånger i 74 inlägg
    Blogginlägg
    21

Angående forskning så kanske det här hjälper dig lite också:

Läsebok för släktforskare: lär dig tyda gammal skrivstil at Ostindiska Kompaniet

Där finns några brev från slutet av 1700 talet. Kanske du kan med jämföra något där...

//PF

EDIT: Spännande det....en till http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=9&t=31388

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    0
    Blogginlägg
    5

Äldre kartor är speciella. Jag har jobbat en del i GIS med att lägga in dem på moderna kartor. Då kan man se hur enormt landskapet ändrats på några hundra år. En bra övning att lära sig läsa en stor mängd handstilar från 1800-talets första hälft är att plöja breven till Esaias Tegnér: Digitaliseringsprojektet - Universitetsbiblioteket - Universitetsbiblioteket Lunds universitet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. formatera disken i en nas från windows och börja om från början
    Av hassesthlm i forum Installation/ Uppdatering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 10:04
  2. LaTex: Svensk inmatning till utländsk mall
    Av aliquerer i forum Övrig Support
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 23:09
  3. [Nyhetsflöde] Hur man kör sin Firefoxprofil från RAM-minnet istället för från hårddisken
    Av RSSfeed i forum Svenska Bloggar (nyhetsflöde)
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-09, 00:40
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-25, 22:37
  5. Smidigt att använda mall "terminal" i Wiki?
    Av rancor i forum Synpunkter, Frågor & Förslag
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 13:16

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •