Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ubuntu.se 10.04 Remix

Reg.datum
    jan 2009
    Tack!
    0
    Tackade 0 gånger i 0 inlägg

Standard Ubuntu.se 10.04 Remix

Fan vilken toppenidé för oss puckon...

Många av dom där grejerna som man måste hålla på och mixtra med hit och dit är lösta från början. När jag installerade om senast så formaterade jag ju inte hemmamappen, så det blev ingen riktig Remix-installation, och jag märkte direkt att det blev mera trassel med med allt möjligt, otillfredsställda beroenden och sånt. Framför allt så har ju remixen det här Ubuntu Tweak som liksom blir en portal till det mesta som en vanlig tölp vill göra. Där kan man gå in och justera systemet, plus att man kan bläddra bland diverse program som inte finns i förråden.

Det är ju inte direkt nåt för fundamentalister, folk som vill ha total kontroll över allt som pågår i maskinen, såna som är bra på att skriva terminalkommandon och folk som bara vill använda Open Source, men för oss andra är det perfekt med lite mekanismer som gör alla dom där grejerna som vi kraschar systemet med att försöka oss på. Det är faktiskt mer tillrättalagt än Windows - och framför allt nåt helt annat - fast det känns betydligt säkrare och stabilare.

fd.svenssons avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Tack!
    62
    Tackade 22 gånger i 21 inlägg
    Blogginlägg
    66

Standard Sv: Ubuntu.se 10.04 Remix

Håller med dig fullständigt Svento
    Vill man ha ett system som fungerar på en gång så är Remixen suverän. Vill man sedan göra den ostabil, så går det också
    Det är det som är så bra med Ubuntu Tweak, vill du testa olika grejor och göra systemet ostabilt så har du en uppsjö av grejor. Däremot vill du ha ett stabilt system så finns där ändå en uppsjö av grejor. Jag gjorde som du har gjort när jag hade Gnome, jag behöll hem katalogen och installerade. Nuförtiden bryr jag mig inte om hemkatalogen mer, jag har mina sajter i molnet med lösenord och allt. Så när jag vill testa något nytt raderar jag bara disken och sätter in det nya.

Lasse

Reg.datum
    jan 2009
    Tack!
    0

Vad är det där molnet alltså? Jag har aldrig fattat det.

fd.svenssons avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Tack!
    62
    Blogginlägg
    66

Molnet är en omskrivning av olika servers som hyr ut plats. Varför det plötsligt skulle kallas Molnet har jag ingen aning om och fast de flesta inte verkar förstå det så kan det vara lite vanskligare nu än förr. Det är nämligen så att företag hyr eller köper serverutrymme överallt i världen som de i sin tur hyr ut, så skillnaden nu mot förr är att tidigare så visste du var dina program var. I dag måste du fråga leverantören
    Det som är grejen med det hela är att allt serverutrymme blir använt. Jag har mina sajter på Last Pass som man hittar i firefox, privata grejor har jag på en annan hårddisk. Man kan ju inte lita på något som är på nätet

Lasse

Reg.datum
    jan 2009
    Tack!
    0

Ja, jag har också privata saker på en annan hårddisk som jag aldrig rör vid ominstallationerna. Dom är dessutom NTFS-formaterade, så dom är lätta att undvika. Men det är ändå rätt praktiskt att home förblir orörd när man installerar om, då slipper jag hålla på och flytta inställningarna för Thunderbird fram och tillbaka, och jag behåller dom flesta av dom förändringar som jag har gjort i skrivbordsmiljön, exempelvis hur jag har organiserat i panelen eller teman som jag har lagt till (typ Mac4Lin, som jag dessutom har mixtrat rätt mycket med och bytt ut vissa ikoner), plus att jag inte behöver ominstallera tilläggen i Firefox. Men skulle jag kunna ha allt det där på en server skulle det ju självklart vara ännu bättre - förutsatt att det inte kostar pengar... Det finns säkert servrar som är säkrare än min stackars dator också, så i så fall skulle jag gärna ha dokument och alltiing där, och spara direkt till servern om det låter sig göras. (Enda nackdelen är att man inte har nånting om man inte är uppkopplad...)

Vad är det alltså du har där i molnet? Är det typ bokmärken till webbläsaren och sånt? Jag har löst den saken på liknande sätt genom att jag använder Xmarks. Så även om jag installerar om totalt behöver jag aldrig ta nån backup på bokmärkena. Dessutom kan jag använda samma bokmärken i landstingsdatorerna som jag har hemma genom att installera Xmarks i Chrome som jag använder på dom maskinerna. Kör programmen också ifrån servern, sådär som i Googles nya operatvsystem?
    Senast redigerat av Svento den 2010-12-17 klockan 10:24.

fd.svenssons avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Tack!
    62
    Blogginlägg
    66

Ja, det stämmer. Det är enbart Bokmärken och Lösenord. Jag tycker det är roligt att testa nya program så jag byter väl OS ungefär var 2:a eller 3:dje månad. Rensar disken in med nytt och använder firefox som det installeras. Det brukar bli buggigt, men jag tycker det är roligt. Precis som du som testar ollika program.

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    1
    Tackade 24 gånger i 22 inlägg
    Blogginlägg
    30

Att förkovra sig med olika Linuxvariander är ett säkert sätt att bli kunnig!!! Så jag tro det är viktigt att inte bara se till ett! Ska man gå vidare så är ju Ubuntu speciell just för att det är ofta nyinstallationer för den som vill följa med!...Men om man tittar runt hörnet så kan man nog ha fullt att göra om man vill ha koll riktigt vad som händer!!!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. ubuntu.se remix hur tvinga wubi att installera remix isf std?
    Av nooby i forum Installation/ Uppdatering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-31, 20:15
  2. ubuntu.se remix vs jolicloud ubuntu remix? Skillnad?
    Av nooby i forum Installation/ Uppdatering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 23:12
  3. Ubuntu remix = ubuntu netbook remix?
    Av krusidull i forum Installation/ Uppdatering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 08:48
  4. Nu har Remix teamet på Ubuntu.se släppt Remix 3.0
    Av RSSfeed i forum Svenska Bloggar (nyhetsflöde)
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 05:01

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •