kan du ge lite mera information om datornen äldre Dell laptop
Hur mycket minne finns installerad, det kan vare brist på minne
där finns ett sätt att återställa lösenordet
kolla denna länk http://www.howtogeek.com/howto/linux...nutes-or-less/
Hej! Jag är en riktig novis vad gäller datorer och var inne och "pillade" på något, kommer i skrivandets stund inte på var för det var ett tag sedan och sedan dess så kommer jag inte in längre. Jag kommer så långt som att en lösenordssida dyker upp men när jag fyller i lösenordet så arbetar datorn en stund men återvänder sedan till samma sida. Det måste vara rätt lösenord för skriver jag ett felaktigt säger den till.
Jag har provat att boota om men inget händer. Likaledes har jag försökt att installera om hela Ubuntu från skivan men datorn svarar inte på detta heller. CD-rom läsaren jobbar ett tag men sedan händer inget mer än att jag hamnar på lösenordssidan igen.
Jag använder 10.04 och har en äldre Dell laptop.
kan du ge lite mera information om datornen äldre Dell laptop
Hur mycket minne finns installerad, det kan vare brist på minne
där finns ett sätt att återställa lösenordet
kolla denna länk http://www.howtogeek.com/howto/linux...nutes-or-less/
Senast redigerat av Svendus den 2011-01-05 klockan 03:44.
Det är en Dell Inspiron 510m.
1024 Mb internminne och 40 Gb hd.
Problemet är att jag ej heller kan komma åt Grub. Inget händer när jag trycker "Esc" utan datorn bara piper och återgår sedan till att starta upp. Jag ror att jag skriver in rätt lösenord för skriver jag något annat så säger den till att det är fel.
"Inget händer när jag trycker "Esc" utan datorn bara piper" skriver du.
Man ska inte hålla Esc nedtryckt, utan trycka och släppa tangenten upprepade gånger under starten.
Det beror på att det ska vara rätt program som fångar upp nedtryckningen.
När du har fått svar på din fråga, så skriv det. Då markerar en moderator tråden som löst.
Spelar ingen roll. Jag har försökt både ock.
Kanske det är vänster Shift...
Jag vet att de har bytt tangent iallafall.
Själv trycker jag omväxlande Shift och Esc, då vet jag att bör fungera oberoende av versionen på GRUB.
När du har fått svar på din fråga, så skriv det. Då markerar en moderator tråden som löst.
På min 10.04 fick jag använda shift (nu har jag dual boot).
Ralf
-Ibanez: MC500DS: AEL2012BK: JBKop-Yamaha: CP33-Casio: VZ1-Korg: Z1-Alesis: DM5-
Gigabyte Mobo Dualcore+10.04LTS RX+Studio+RT+2x Edirol:FA 101-Sony Vaio i3+11.04 Unity
Ja med shift kom jag in i Grub men tyvärr så löste inte det mitt problem ändå. Konstigt att jag inte kan installera om Ubuntu heller.
Har du ställt in startfölden i BIOS till 1 CD ROM bör du kunna starta i från Ubuntu skivan
Boota upp från en Live-CD och plocka bort lösenordet...
När du får igång Live:CD:n så börjar du med att montera hårddisken, med typ "mount /dev/sda1 /mnt. Det är inte säkert att din systempartition på hårddisken heter /dev/sda1, men har du gjort en rak installation så heter den förmodligen så...
Editera "/mnt/etc/shadow" med t.ex "sudo gedit /mnt/etc/shadow", eller "sudo vim /mnt/etc/shadow" och ta bort allt mellan de två första kolonen för ditt användarnamn...
Spara filen och boota om utan Live-CD:n...
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Bokmärken