Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ubuntu 11.10 Oneiric

P-I Hs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Tack!
    1
    Tackade 18 gånger i 18 inlägg
    Blogginlägg
    32

Standard Ubuntu 11.10 Oneiric

Jag har provat Alpha 1 av Oneiric några dagar. För att vara en Alpha 1 version fungerar det verkligen bra med min hårdvara efter lite fix.
    Det var lite problem med att komma igång.
    Jag fick använda Alternate Install CD för att installera och sedan boota om några gånger innan systemet startade.
    Vid boot var det Unity 2D, som gick igång och där fungerar inte det som kallas "lenses", som bl a används för att söka program och filer.
    Det gick inte att installera drivrutinen för ATI kortet med "Additional Drivers, så att Unity 3D fungerar. Det finns dock en ppa, https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates, som gör att det går att installera ATI drivrutinen med "Additional Drivers".
    Efter installationen av ATI-drivrutinen och byte av bakgrundsbild, fungerade Unity 3D med samma inställningar som i Natty.
    Firefox och Chromium fungerar.
    Det finns ingen 64-bitars flash, men 32-bitars fungerar och det går att lyssna på radio med sr.se och titta på TV-program med svtplay.
    Det gick att koppla upp min NAS och installera VLC, så det går att titta på film och musikvideo på samma sätt på den här datorn som på de andra.
    Det gick också bra att koppla NAS:ens musikbibliotek till Banshee och fotona i NAS:n till Shotwell.
    Allt fungerar dock inte:
    - det går inte att byta tema och i det som är installerat är det svårt att se knapparna i övre panelen
    - det finns inga knappar för att ändra fönsterstorlek eller stänga fönster på fönster som inte är maximerade. Det fungerar dock att högerklicka på fönsterlisten.

Screenshot-1.jpg

fd.svenssons avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Tack!
    62
    Tackade 22 gånger i 21 inlägg
    Blogginlägg
    66

Standard Sv: Ubuntu 11.10 Oneiric

Själv uppgraderade jag Kubuntu, en delvis uppgradering och allt funkade bra förutom att jag blev totalt utan nät. Det fungerade varken med eller utan tråd, så nu e' jag tillbaka på 11.04.
    Om någon gör dig illa, skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott, knacka in det i sten. Afrikanskt ordspråk
    Livet är en teater/Magnus Uggla
    http://www.youtube.com/watch?feature...gAM31N5Co#t=3s

P-I Hs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Tack!
    1
    Tackade 18 gånger i 18 inlägg
    Blogginlägg
    32

Det brukar ju vara en del problem med Alpha utgåvor, så man ska inte uppgradera eller installera på sin enda dator. Har man en man kan undvara kan det vara skojigt att följa projektet, som arbetar med en ny version av Ubuntu.
    Det finns ett forum här
    http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=403
    I projektet för Ubuntu 11.04 fanns det mycket problem, men i 11.10 projektet har det inte varit så många hittills.
    Ett lite större problem verkar dock vara hur man ska hantera "applets" för konfigurering (https://bugs.launchpad.net/ubuntu/on...er/+bug/787694). När man startar "System Settings" finns det inte så många i Oneiric.

Den här datorn fungerar i stort sett som med Natty.
    Felet med knapparna för att hantera fönster är åtgärdat. Jag installerade Thunderbird med Software Center. Standard installationen med imap gick bra, efter att jag ändrat user till mitt user i bredbandsbolagets mail. Nätverksskrivaren fungerar också efter installation med programmet "printing".

fd.svenssons avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Tack!
    62
    Tackade 22 gånger i 21 inlägg
    Blogginlägg
    66

Nu e' ju jag en sån som tycker det är roligt att testa Testade att uppgradera en 11.04 igen. Jag har ju alla viktiga filer på en annan hd och ett 9.04 Ubuntu usb ifall det knasar när tanten måste in på nätet. Läste nu också att många måste installera alternate för att det ska funka. Jag fick inte in Unity på min dator så därför gick jag över till Kubuntu, det var tänkt att det bara skulle va tillfälligt, men jag har faktiskt fastnat. Tänkte testa Neon nu (kde) och se vad det är
    Det finns en programnedladdare som heter Adept, där hittar du i princip alla program som finns att få tag på..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. [Nyhetsflöde] Ubuntu 11.10 (Oneiric Ocelot) Alpha 1 Released
    Av RSSfeed i forum Engelska Bloggar (nyhetsflöde)
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 06:18
  2. [Nyhetsflöde] Expected Changes In Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot [Ubuntu Developer Summit Overview]
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 19:51
  3. [Nyhetsflöde] Ubuntu Software centre changes planned for Oneiric
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 09:42
  4. [Nyhetsflöde] Possible New Default Applications In Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 14:12
  5. [Nyhetsflöde] Ubuntu 11.10 Codename Announced: Oneiric Ocelot
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 11:33

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •